Vilka är Bränsleinsprutarna I En 6-cylindrig? Guide

Vilka är Bränsleinsprutarna I En 6-cylindrig?

Din bils bränsleinsprutare är en viktig komponent. De levererar bränsle vid rätt tidpunkt och säkerställer effektiv tändning. Men utan regelbundet underhåll kan bränsleinsprutare orsaka fel eller bli stoppade, vill du veta hur många bränsleinsprutare finns i en 6-cylindrig?

Sexcylindriga motorer kräver sex bränsleinsprutare per cylinder. Men hur dessa injektorer fungerar varierar från maskin till maskin. Ramverk för bränsleinsprutning kategoriseras vanligtvis i direktinsprutning, portinsprutning och sekventiell injektion.

Enkla insprutningsramar skickar bränsle direkt in i tändkammaren från en injektor i cylinderhuvudet. Portinsprutningsramar, å andra sidan, skickar energi till insugsportarna nära själva cylindern från en injektor i cylinderhuvudet.

Injektorer I Bilmotorer

Varje sekund sprutas bränsle in i en motor av bränsleinsprutare som använder elektroniska ventiler. De har en finfördelningspip som anpassar petroleum eller diesel på ett rättvist sätt för idealisk tändning och produktivitet.

Eftersom insprutare hjälper motorer att köras med högre bränsleeffektivitet och minska utsläppen, ersatte de det gamla förgasarramverket. Varje cylinder har sin egen bränsleinsprutare. Om du har ett fordon med fyra cylindrar, kommer det förmodligen att finnas fyra bränsleinsprutare.

Bränsleinsprutare Arbetsprocess

Bränsleinsprutare kontrollerar volymen bränsle som transporteras till tändkammaren, vilket säkerställer att den perfekta mängden sprutas in vid perfekt tillfälle. Interaktionen är:

  • Genom bränslesifonen transporterar bränsleledningarna petroleum eller diesel till insprutare.
  • En ECU-sensor (motorstyrningsmodul) bestämmer när insprutarna ska startas och hur mycket bränsle som ska sprutas in i tändkammaren.
  • När ECU aktiverar injektorn sprutas komprimerat bränsle in i brännkammaren genom pipen. Eftersom kranarna är så små finfördelas motorbränslet, vilket förbrukar ännu mer produktivitet.

Bränsleinsprutare Finns

Däremot finns bränsleinsprutare i motorns huvud och är gängade in i tändkammaren med pipen inuti. Motorer har flera bränsleinsprutare, och de är ofta förknippade med en bränsleskena som ger de olika insprutarna lika mycket bränsle.

Dieselmotorer (tryckstart) använder bränsleinsprutning. Otto gniststartmotorer använder bränsleinsprutning. Att veta hur många bränsleinsprutare finns i en 6-cylindrig? En bränsleinsprutare behövs för varje cylinder i en bil. Du vill vara medveten om bilbränsleinsprutare, inklusive vad de är, hur de fungerar och de vanliga indikationerna att vara särskilt uppmärksam på när de blir dåliga.

Olika Typer Av Bränsleinsprutning

Vilka olika typer av bränsleinsprutning finns för ditt fordon? Det kräver en smula grundläggande motorförståelse; men vi kan hjälpa till. Fyra typer av bränsleinsprutning används i nyare bilar:

  1. Flerpunkts bränsleinsprutningsport
  2. Injektioner i kroppen, enpunkts eller choke.
  3. Direkt injektion
  4. Sekventiell bränsleinsprutning

Port Av Flerpunkts Bränsleinsprutning

Flerpunkts bränsleinsprutning dedikerar en separat insprutningspip till varje cylinder, precis utanför dess insugsport, vilket är anledningen till att ramverket då och då kallas portinsprutning. Bränsleångan kan nästan skjutas nära insugningsöppningen för att säkerställa att den dras helt in i cylindern.

MPFI-mätare kan mäta bränsle mer exakt än TBI planerar. Detta möjliggör bättre luft-bränsleförhållanden och andra förbättringar. Det eliminerar praktiskt taget möjligheten att bränsle blandas eller samlas i insugningsröret.

Med TBI och förgasare bör insugningsgrenröret leda motorns värme, en åtgärd för att förånga flytande bränsle. MPFI är onödigt på motorer utrustade med MPFI så att insugningsgrenröret kan ramas in av lättare material, även plast.

Dessa förbättringar leder till ökad bränsleekonomi. Dessutom, medan traditionella metallintagsgrenrör alltid bör placeras ovanför motorn för att leda värme, ger MPFI ingenjörer mer flexibilitet och kan placeras var som helst de vill.

Enpunkts- Eller Gasspjällsinsprutning

Enpunkts, den tidigaste och mest direkta bränsleinsprutningen ersätter förgasaren med ett par bränsleinsprutningspipar i chokekroppen, som är halsen på motorns luftintagsgrenrör. Biltillverkare vet att enpunktsinsprutning var ett steg mot flerpunktsramverket. TBI-mätare är billigare och lättare att underhålla än förgasare, men de är inte lika exakta som de andra ramverken.

Direkt Injektion

Direktinsprutningen tar idén om bränsleinsprutning så långt som möjligt, insprutning av bränsle direkt i brinnkamrarna, förbi ventilerna. Direktinsprutning blir allt vanligare i dieselmotorer. Det används också i bensinmotorplaner.

Bränslemätningen är mycket mer exakt än i de andra insprutningsplanerna, och den omedelbara insprutningen ger ingenjörer ytterligare en variabel för att entydigt styra hur cylindertändning sker. Studie av motorkonfiguration undersöker hur bränsle-luftblandningen rör sig i cylindrarna och hur den förflyttar sig till destinationspunkten.

Saker som formen på cylindrar och cylindrar, placering av portar och tändstift, timing, varaktighet och intensitet hos gnistan, och antalet tändstift per cylinder (över en är tänkbar) påverkar alla hur jämnt och totalt bränsle förbränns i en bensin motor. En annan anordning inom den disciplinen är direktinsprutning, som kan användas i lean-copy-motorer med låga utflöden.

Sekventiell Bränsleinsprutning

Sekventiell bränsleinsprutning är också känd som sekventiell portbränsleinsprutning (SPFI), eller koordinerad insprutning. Det är en typ av flerportsinjektor. Basic MPFI använder inte många injektorer. De sprutar sitt bränsle antingen samtidigt eller i grupp. Bränsleinsprutningen kan hänga runt en port så länge som 150 millisekunder när motorn går på tomgång.

Även om MPFI kan verka litet, har ingenjörer tagit itu med ett betydande problem: Varje injektor utlöses av en sekvens av sekventiell bränsleinsprutning. Planerade som tändstift sprutar de bränslet omedelbart innan eller när deras insugningsventil öppnar. Även om det verkar vara ett litet framsteg finns det fortfarande några fördelar och förbättringar.

Felaktig Bränsleinsprutning Symtom

Bränsleinsprutare utvecklar ibland fel som kan påverka prestandan eller orsaka funktionsfel. Bränsleinsprutare är ofta igensatta med sopor, men de kan också påverkas av olika mekaniska och elektriska problem. Här tittar vi på några av de typiska tecken och manifestationer som är förknippade med en felaktig bränsleinsprutare.

Motorvarningslampa

Instrumentpanelen kommer att visa det mest uppenbara tecknet på att en bränsleinsprutare går sönder. Denna lampa tänds om en injektor inte fungerar som den ska.

Det finns många anledningar till varför en kontrollampa kan tändas. Det är dock möjligt att bränsleinsprutaren kan vara defekt. När insprutaren levererar för mycket eller för lite bränsle, aktiverar ECU:n varningslampan.

Feltändning Eller Vibrerande Motor

Är din bil särskilt känslig för att stanna? Du kanske känner en eftersläpning när du trycker på gaspedalen. Båda biverkningarna kan orsakas av en felaktig bränsleinjektor, vilket med största sannolikhet är ett stopp eller stopp i pipen.

Om injektorn inte kan transportera den del av bränsle som krävs av ECU:n, kommer bränsle-luftblandningen i tändkammaren att vara avstängd, vilket kan leda till feltändning eller en oväntad nedgång i accelerationen. Det är anledningen till att det är så viktigt att hålla din bils bränsleinsprutare rena och befriade från blockeringar.

Obehaglig Tomgång

Partiklar blockerar insprutningspiparna, vilket hindrar motorbränslet från att finfördelas och sprutas korrekt, vilket kan göra att bränsleinsprutarna inte levererar bränsle som de ska. Ett obehagligt inaktivt ljud kan orsakas av ett antal fel, som ett dåligt tändstift och en smutsig luftkanal. Emellertid är stoppade injektorer en av de mest kända orsakerna.

The Stalling Engine

Står din motor eller slocknar av sig själv utan att du gör något för att orsaka det? Bristen på bränsle i injektorerna kan orsaka ett avbrott. Vid avstängd chans att för lite kraft går genom tändkammaren, kommer ECU:n att stoppa motorn, vilket orsakar ett stopp. När piperna är allvarligt blockerade eller det finns ett bränsleläckage där insprutaren gränsar till bränsleledningarna, stannar motorn.

Bränsleläcka

Bränsleläckor kan upptäckas om du luktar starkt bränsle under körning och din bil visar olika tecken. Bränsleläckor kan inträffa där injektorn möter injektorn och på själva injektorn om den är gammal och inte har underhållits som förväntat.

Lågt Bränsle

En felaktig bränsleinsprutare eftersom ECU kräver ytterligare bränsle från insprutaren men inte tar emot det i tändkammaren. Ju mindre bränslekraft som når motorn, desto lägre bränsleekonomi. Du kan stöta på svag bränsleekonomi när insprutarna är blockerade eller läcker.

Underkänd MOT Av Utsläppsskäl

Med tusentals fordon som misslyckas med MOT på grund av utsläpp, måste förare göra allt för att minska antalet skadliga utsläpp som produceras av deras fordon före MOT och att se till att bränsleinsprutarna är rena och väl underhållna är en stor del av det.

En injektor som inte levererar det bränsle den ska, kan orsaka problem med bränsle-luftblandningen i förbränningskammaren. En del energi förbränns inte, vilket innebär att mer skadliga utflöden skickas från avgasramen. För att försöka minska dina utsläpp före en MOT är kontroll och rengöring av bränsleinsprutarna en viktig underhållsuppgift.

Rengöringskostnad För Bränsleinsprutare

Insprutare håller inte alltid. Du kan se till att de håller så länge som möjligt genom att vidta åtgärder för att förlänga deras förväntade livslängd. Experter rekommenderar att bränsleinsprutare bör rengöras minst en gång var 30 000 mil. På så sätt blockeras inte injektorerna och hindrar bränsle från att spruta in i cylindern.

En behållare med bränsleinjektorrenare är för närvarande ett utmärkt alternativ för förebyggande underhåll. Det är också väldigt prisvärt. Jag hoppas kunna betala ungefär – för en kanna städare. För försiktighet, du använder en burk nära den tid du gör ett vanligt oljebyte, men lika ofta som varje gång du fyller din bensintank, förutsatt att injektorerna redan visar tecken på att de är blockerade.

För mer komplicerade eller smutsiga injektorer kommer en professionell rengöring att krävas. Vissa företag tillåter dig att transportera dina smutsiga injektorer och rengöra dem för så lite som €20. När de är klara kan du lämna tillbaka dem. Om du väljer att behålla ditt fordon kommer de att göra det mesta arbetet men du har fortfarande lite tid på dig.

Professionella mekaniker på deltid och heltid kanske också kan köpa ett rengöringssats för bränsleinsprutning. Detta brukar löna sig efter flera jobb. Ett anständigt paket (som detta OTC-set) kommer att innehålla olika adaptrar så att du kan hantera de flesta bränsleinsprutade fordon.

Slutsats

För att öka mängden bränsle och för att förbättra tidpunkten för bränsleinsprutningen, styr motorns PC bränsleinsprutarna. Du kan nu ta reda på hur många bränsleinsprutare som finns i en 6-cylindrig motor. Det finns en insprutare för varje cylinder som transporterar bränsle till motorn.

En bil har en bränsleinsprutare för varje cylinder. Om du har en sexcylindrig bil med sex cylindrar kommer det att finnas sex bränsleinsprutare. Det är allt vi har om hur många bränsleinsprutare finns i en 6-cylindrig?

Vanliga Frågor

Vad är En Dubbel Injektor?

Den nya Nissan Dual Injector-ramverket duplicerar antalet insprutare per cylinder. Nissan Dual Injector minskar diametern på bränslepärlorna, vilket resulterar i jämnare och stabilare tändning.

Är Det Svårt Att Byta Injektorer

Även om det kan verka skrämmande att byta ut en bränsleinsprutare, kan du spara pengar och göra det själv med viss skicklighet. Butiker tar en kolossal summa för bränsleinsprutningsarbete. Om du är medveten om att din injektor är defekt kan du byta den hemma.

Har Petroleum Injektorer?

Bensinmotorbilar använder indirekt bränsleinsprutning. Bränslehäverten levererar petroleum till motorrummet. En injektor sprutar sedan in den i inloppsgrenröret. Istället är många bilar för närvarande utrustade med bränsleinsprutade motorer, som transporterar bränslet i exakta exploder.