Hur Man Hoppar AC-kompressorkopplingen Korrekt Steg För Steg-guide

Hur Man Hoppar AC-kompressorkopplingen Korrekt

En motordriven elmotor kan koppla in och ur AC-kompressorns koppling. Kopplingen används för att överföra kraft från stationära till roterande axlar i många typer av motorer, till exempel de som finns i bilar. Men vet du något om hur man hoppar AC-kompressorkopplingen korrekt?

Din bils kylsystem är beroende av AC-kompressorns koppling. Om det misslyckas kan du hamna i trubbel! Läs vår artikel om exakt vad den här komponenten gör och hur vanliga problem kan leda till det aktuella jobbet och diagnosen av felet.

Detta inkluderar att veta när saker går fel samt tips om att reparera dem själv eller få professionell hjälp om det behövs, men viktigast av allt att förhindra framtida fel genom att hoppa över enheten utan svårighet så att de inte skapar plötsliga haverier.

Vad Gör Att AC-kopplingen Inte Kopplas In?

Innan jag går in på detaljerna om varför din bils AC-koppling inte kopplar in, vill jag ge dig lite bakgrundsinformation om komponenterna i ett luftkonditioneringssystem. Den del av denna maskin som driver kompressorer och stänger av dem vid behov kallas AC Clutch.

Den fästs på svänghjulen via bälten på båda sidor. De kan sedan enkelt kopplas bort. Den kan enkelt kopplas bort om något går fel. Denna elektromagnetiska omkopplare ansluter roterande axlar i bilar. Ena halvan roterar moturs, medan den andra roterar medurs. Detta gör att vi kan ha större kontroll över kraftfördelningen under körförhållanden.

AC-systemet slås på när lågtryckssidan slås på. En koppling börjar svänga åt ena hållet. Sedan går högtryckssidan med på samma axel och börjar vända med den, vilket tvingar köldmediet genom en kondensor, förångare och slutligen tillbaka till kompressorn. Om AC-kopplingen har ett problem kan det bero på något av följande skäl:

  1. Låg AC kompressorolja
  2. Högtrycks- eller lågtrycksproblem
  3. Lågt köldmedium
  4. Bränd säkring

Förklara nu orsaker till att AC-kopplingen inte kopplas in en efter en.

Låg AC Kompressorolja

AC-kompressorn är beroende av olja för att förhindra metall-till-metall-kontakt. När den resursen blir låg, kommer den automatiskt att stängas av och stoppa all drift tills köldmedienivåerna har höjts igen med färsk vätska för optimal prestanda för ditt system.

Överskottsladdningen kan också orsaka problem; om det finns mer än vad som är designat i det här fallet, kommer inte kopplingsingrepp att ske, vilket innebär att temperaturen förblir hög, vilket leder till skada eller till och med förstörelse av komponenter i ditt AC-system.

Lågtrycks- Eller Högtrycksproblem

Det finns vissa fall när högtrycks- och lågtryckssidorna på ditt AC-system inte är synkroniserade, vilket gör att kompressorkopplingen förhindrar att maskinen slås på.

Lågt Köldmedium

Detta är den mycket vanliga orsaken till att din AC-koppling inte kan kopplas in. När det råder brist på köldmedium förhindrar lågtryckssensorer kompressorer från att rotera och skyddar interna delar mot skador.

Det kan också innebära lockouter för dessa typer också. Många bilar har kopplingar som slås PÅ/AV av högtrycks- eller lågzonsomkopplare. Om de misslyckas kan kopplingarna bli defekta. Detta kan orsakas av oljebrist eller en defekt strömbrytare.

Bränd Säkring

Säkringsboxen kan ha slutat ge ström när din luftkonditionering slutar fungera. För att starta den här processen måste du hitta vilken säkring som är för AC-kopplingsreläet och ta ut dem alla tills det inte finns fler säkringar kvar med en elektrisk multimeter för att se till att de fortfarande är bra genom att testa först!

Hur Man Hoppar Korrekt Från En AC-kompressorkoppling?

Koppla Loss Kopplingsoljekabel

Om din bils koppling inte kopplar in ordentligt är det första du bör kontrollera dess hög-/lågtrycksbrytare. Om den upptäcker för låg mängd under längre perioder, även med nya vätskor på plats, kommer detta att orsaka onödig skada och slitage på nyckelkomponenter som remmar eller lager.

Detta kan orsaka allvarligare problem, såsom läckage vid motorfästens tätningar. Det är dock inte dyrt att fixa. Se till att du kopplar bort kopplingsoljekabeln.

Kompressorer Bör Ha Tillräckligt Med Olja

Du bör Se till att du har tillräckligt med olja i din AC-kompressor innan du kopplar in kopplingen manuellt är ett sätt att undvika problem. Denna nivå kan ses genom sökaren. Det kommer att berätta om det är lågt eller högt.

Ställ In Köldmediemängd

Lägg märke till att din luftkonditionering inte fungerar lika bra eller börjar göra ett outhärdligt ljud när den körs på full kapacitet. Du kan behöva förebyggande underhåll. Du kan kontrollera köldmedienivåerna i varje komponent med en lämplig mätare innan du sätter tillbaka dem för att säkerställa att de håller i en säsong.

Jumpstart The Clutch

Innan du kan koppla in kopplingen manuellt måste du koppla bort entrådskontakten från din kompressor. För att snabbt lösa problemet, anslut en startkabel till ena änden av kontakten.

Hur Undersöker Man AC-kompressorkopplingen?

Om AC-kompressorns koppling inte kopplas in kan den kontrolleras genom att observera om det finns någon köldmediecirkulation i hela ditt system. Om pumpen inte fungerar, kommer du inte att se någon rörelse från den sidan, och som sådan kommer inte hela ditt luftkonditioneringssystem att fungera korrekt heller.

Slå på AC medan du fortfarande är i bilen och försök uppnå maximalt luftflöde. Starta sedan motorn samtidigt som du kontrollerar att endast en av dessa komponenter snurrar: remskiva eller koppling. Om de snurrar samtidigt är det troligt att ett av bältena eller kedjorna är defekta. Det är så du kan undersöka ACs koppling.

Slutsats

Om du kör en bil med ett luftkonditioneringssystem, så finns det en god chans att du behöver veta hur man hoppar AC-kompressorkopplingen korrekt? Den här artikeln kommer att visa dig vad denna process är och hur den kan göras korrekt för att ditt fordons luftkonditioneringssystem ska fungera igen.

Vanliga Frågor

Kan AC-kompressorn Snurra Fritt?

AC-kompressorkopplingen kan ha problem om den snurrar fritt även när den är urkopplad. Om detta händer varje gång och du fortfarande inte kan slå på din luftkonditionering. Då rekommenderar jag att få en inspektion för att kontrollera om några ledningar är bortkopplade eller trasiga anslutningar som skulle orsaka dessa problem.

Kommer Min Växelströmskoppling Kopplas In Med Låg Freon?

Din AC bör aldrig köras på låg eller noll freon. Låga köldmedienivåer kan göra att kompressorerna värms upp och kopplingen går sönder.