Vad är Symtom På Tilltäppt Värmeelement? Orsak + Lösning

Igensatt Värmekärna Symtom

Många vet inte skillnaden mellan ett luftfilter och en igensatt värmare. Igensatta värmeelementsymtom är ett av de vanligaste problemen med ugnar, och det finns många tecken på att du kan behöva ringa din VVS-tekniker för att få det åtgärdat.

Träskor kan hända av många anledningar som felaktig installation, smutsansamling i värmeväxlarens spole, eller till och med ett husdjur som gillar att rulla runt i sin kattlåda framför din ugn. I det här blogginlägget kommer vi att diskutera 9 symptom på täppt värmekärna så att du kan avgöra när det är dags för en reparation.

Hur Vet Man Om En Värmekärna är Igensatt?

Det första tecknet på att du har problem med din värmare är när värmen inte kommer från några register. Luften är kall och känns inte varm. En pluggd kärna kan orsaka det här problemet, så låt oss göra ett snabbt test för att ta reda på hur det går innan du lägger för mycket tid på att felsöka en dyr reparationsräkning.

  1. Innan du startar bilen, se till att kontrollera kylvätskenivåerna i kylaren och spilltanken. Låg vätska kan vara en viktig orsak till att det inte cirkulerar tillräckligt i den för att värmas upp, så se till att du har lika delar frostskyddsmedel med vatten som fyller dem igen efter behov.
  2. En läckande värmekärna kan orsaka en stark lukt, väta eller oljiga rester på din bils passagerarsida. En ersättning kommer att vara nödvändig för att åtgärda detta problem innan mer skada uppstår, annars kommer de att fortsätta att förlora vätska tills det har åtgärdats.
  3. För bästa resultat, börja med att värma upp motorn och lämna den i Park eller Gear med parkeringsbromsen på. Släpp sedan huvens spärr för att tillåta luftflöde genom systemet tills det når driftstemperatur.
  4. Leta reda på den digitala avläsningen av en analog mätare för att kontrollera om den fungerar korrekt. Den bör sträcka sig från 88 C upp till 220 C. Om det inte finns några siffror eller markeringar som indikerar temperaturintervallet i detta område, kan du ha problem med antingen kylvätskenivåer (som bör vara mellan 0-8) eller termostatinställningar, vilket kommer att diktera hur långt upp mot redline de går innan de stänger av igen.
  5. För att kontrollera motorblocket för värme, tryck ner det nära där du hittar din termostat. Om motorblocket inte visar värme kan du gå vidare till andra delar som kan behöva värme, till exempel den övre kylarslangen eller dess placering ovanpå din bilram.
  6. Leta reda på de mindre slangarna som går in i din brandvägg på höger sida (passagerare) av fordonet. Ibland kan det vara svårt att hitta de mindre slangarna. Du måste krypa under fordonet för att hitta dem. Men om du kan göra det tar det bara två sekunder. Om båda dessa rör är varma eller varma, så är det ingen tvekan om att något är fel med någon av dem, troligen på grund av en igensatt värmekärna om inte annat anges av andra symtom som anges nedan. Om bara en slang värmde upp istället? Kontrollera efter läckor nära där de är anslutna vid kylaränden innan du går framåt).
  7. Om du inte kan komma åt värmeslangarna och inte vill försöka täppa igen dem själv kan Waynes hjälpa till. Dessa borde inte vara för svåra att komma åt. Om de är det, spola ditt fordon med vatten och stäng av alla strömkällor. Låt den sitta en stund så att du har tillräckligt med tid att rengöra fordonet innan du påbörjar en ny resa eller kör den igen.
  8. Två typer av klämmor behövs för att installera en avloppskorg under ditt fordon: en med skruvmejselhuvud och en annan för kanallås. Se till att du identifierar vilken slang som ansluter var så när återinstallationen kommer igen – det blir lättare! När allt är ordentligt dränerat, ta bort båda skruvarna eller gångjärnen från deras respektive platser innan du tar bort dem helt från under bilens huvtröja (beroende på vilken typ de var).
  9. Har du någonsin undrat hur du kan bli av med vintrarna på din bil? Du kan göra detta genom att föra in en trädgårdsslang i inloppsröret. Var försiktig med vilket tryck du slår på eftersom vissa slangar klarar upp till 45 kg per kvadrattum som kan spricka upp eventuella sömmar nära där vatten möter luftkonditioneringsenheten! Detta gör att du kan rengöra fordonet genom att slå på strömmen tills den har sopat bort all smuts och smuts.

För att fixa ett trasigt värmesystem måste du byta ut slangarna och dra åt klämmorna om de är lösa. Vid rapning bör frostskyddsmedel tillsättas värmesystemet.

Se till att kontrollera ditt fordon för läckor. Termostaten bör då nå en driftstemperatur. Du kommer nu att känna varm luft komma ut ur registren i hela maskinrummet. Det handlar inte om att se till att allt fungerar, utan snarare att se till att allt går smidigt.

Vad är Symtom På Tilltäppt Värmeelement?

Tilltäppt Värmeväxlarslinga

Smuts kan byggas upp i din värmares slingor, vilket leder till problem som minskad effektivitet. Det betyder att du spenderar mer på energiräkningen.

Klangande Ljud

Höga klingande ljud som kommer från enheten kan indikera ett problem med dess komponenter. Detta kan leda till höga elräkningar, eller till och med totalt misslyckande.

Tilltäppt Förångarspiral

När luften från din ugn inte kyls ordentligt betyder det att något är fel med dess komponenter vilket kommer att resultera i minskad uppvärmningseffektivitet.

Oorganiserat Skåputrymme

Om du märker att det finns delar som ligger ovanpå eller till och med inuti din enhet, kan detta vara en indikation på problem med systemets inre delar. Om de tidigare ägarna var gör-det-själv-minda och ville fixa sina värmare, kan detta symptom också finnas.

Minskad Inomhustemperatur

Det kan verka kontraintuitivt, men vissa ugnar fungerar inte lika bra vid lägre temperaturer än högre eftersom de behöver hålla en viss temperatur i ditt hem.

Igensatt Filter

Du måste kontrollera filtret med några månaders mellanrum och byta det vid behov. Om detta symptom är närvarande kommer din ugn inte att kunna cirkulera luft ordentligt eller värma upp.

Minskad Luftflödeshastighet

en gammal ugn kan ha minskat luftflödet eftersom normalt slitage gjorde vissa delar ineffektiva på jobbet

Bullrig Drift

Låg isolering mellan värmare och utemiljö kan leda till mycket mer ljud.

Slutsats

Det är viktigt att söka expertutlåtande om din värmare slutar fungera eller om du misstänker att kärnan kan vara igensatt. Blockering av varmluftscirkulationen i ditt hem kan orsaka skador som är kostsamma eller omöjliga att reparera. Igensatta värmarekärna-skyltar .

Vanliga Frågor

Hur Kan Du Täppa Till Värmeelementets Kärna?

Du kan göra detta genom att koka upp en stor kastrull med vatten. Värmarens kärna är faktiskt inte igensatt i de flesta fall utan snarare isad. I de flesta fall är värmarens kärna inte igensatt utan snarare isad.

Kommer En Radiatorspolning Att Täppa Till Värmekärnan?

Ett vanligt symptom på en igensatt värmekärna är att motorvärmaren inte fungerar korrekt. Du kan också använda en kylarspolning för att ta bort all smuts i din motor på grund av sällsynta vätskespolningar eller försummat underhåll. Du bör alltid läsa instruktionerna i ditt fordons manual innan du utför en spolning.

Kan Man Köra Med Igensatt Värmekärna?

Du bör ta med din bil till butiken för detta. Det är inte värt att utsätta din bil för risk när du försöker skotta genom snö. Även om luften som kommer ut ur ditt fordon blir kallare, vill du fortfarande att det ska vara tillräckligt varmt för att smälta snö från vindrutan vid bensinstationer och stoppljus.
En igensatt värmekärna kan ha en inverkan på hur ditt värmesystem fungerar. Även om det finns vissa lösningar kan de också ogiltigförklara din fabriksgaranti.