Kan Du Sätta Vilken Motor Som Helst I En Dirt Bike? Svarat!! !

Kan Du Sätta Vilken Motor Som Helst I En Dirt Bike?

Privatpersoner har skapat många av de mest populära cyklarna genom åren. Triton är förmodligen det mest kända exemplet. En av de mest kända kaféracers som någonsin tillverkats var Norton Featherbed. Den innehöll en Triumph Bonneville-motor med växellåda och en Triumph Bonneville-motor. Men kan du sätta vilken motor som helst i en Dirt Bike?

Motorbyte och motorbyte är inte bara för restaurangåkare. Många motorcykelägare har sina egna versioner av de bästa cyklarna, med hjälp av lagerkraftenheten. Vissa är av nödvändighet.

Tillverkare använder ibland samma ram för att rymma 2 olika motorkapaciteter. Ett anständigt exempel på den lagerkraften Triumph Tiger nittio och Tiger 100 varierar eftersom, för de flesta hälften, dessa 2 modeller var identiska förutom deras motorer.

Under 60-talet hade det varit vanligt att se husägare ordna olika avvikelser genom att använda en annan tillverkares motor i sin ram. Även om det kan låta enkelt, är det svårt att montera en motor i en annan tillverkares ram och kan få allvarliga säkerhetskonsekvenser.

En motorcykel som har otillräckliga bromsar kan orsakas av en motor med mer kraft och därför en större kapacitet.

Väsentliga Element Uttömmande Och Analyserade Innan En Speciell Motor Monteras

Denna lista innehåller de viktigaste delarna som måste beaktas innan en motor monteras. Även om listan inte är heltäckande, kommer den att ge potentiella motorcykelbyggare vägledning att göra sin forskning innan de gör ett åtagande.

Fysiska Dimensioner

Den första begränsningen, när man väl lyckats montera en annan motor på en ram, är den fysiska storleken. Okallat att nämna, om motorn är avsevärt större än den första, finns det också störningsproblem som att samlingsrören kan träffa ett nedrör, eller att vippboxen kan gnugga mot en övre ramskena.

I extrema fall kan en mekaniker besluta att det är värt ansträngningen att modifiera en ram med många rör (till exempel) för att få en motor som har tillräckligt med spelrum för att fungera.

Motormonteringsplatser

Om den nya motorn har en liknande monteringskonfiguration eftersom den senaste, som plattor från ett nedrör till framsidan av motorn, kommer det bara att handla om att konstruera nya plattor med hål inom den acceptabla platsen.

Men stora problem kommer att uppstå varhelst den första motor/växellådan monterades i en extremt stressad konfiguration, eller om den första motorn var uthållig montering från en primärskena och dessa typer av fästen kommer inte att användas i den nya ramen.

Även om det är möjligt, skulle denna typ av motortillbehör tvinga fram en certifierad ingenjör som nästan faktiskt kan säga att det inte definitivt är värt besväret och besväret. Obs: se vibrationsfrekvenserna nedan.

Kedjeuppriktning

En annan komponent i motordynamiken som kommer att orsaka stora problem är placeringen av den ultimata drivkedjan. Den uppenbara nackdelen med att den ultimata drivningen är monterad på ena sidan på vissa cyklar är att kedjehjulen kanske inte är i linje trots att motorn är monterad på både ram och hjul. Ibland är det möjligt att bearbeta kedjehjulen eller kila dem för att uppnå önskad inriktning. Detta kräver dock återigen hjälp av en certifierad ingenjör av uppenbara skäl.

Utväxling

Det är omöjligt för två motorcyklar med olika motorkapacitet att ha samma hjulverk. Mekanikern ska räkna ut hur mycket hjularbete som krävs för att byta motor. Dessutom kan den ultimata drivkedjan/kedjehjulen ha en distinkt storlek/stigning. Om detta händer bör det bakre drevet bytas så att det matchar det främre (det är mycket lättare att variera det bakre drevet än det främre).

Instrumentering Och Drivförhållanden

Motorn kommer inte att göra någon skillnad för mätarnas noggrannhet om mätardriften kommer från bak- eller framhjulen. Men om drivningen är från motorn bör utväxlingarna kontrolleras. annars kan en elektronisk enhet monteras som tar pulser från en HT-ledning.

Kablar

Styrkablar måste dras korrekt. när man byter motor bör mekanikern se till att kablarna inte går sönder vid användning av värme (avgaser) eller fastnar i styrstopp etc. Mekanikern måste se till att styret kan vända från ena sidan till den andra utan att påverka gasreglaget placera. Detta orsakas vanligtvis av en kortare gaskabel.

Elektriskt System

Chansen för att ett elektriskt system ska fungera är lågt om inte ram och motor är från samma tillverkare. De äldre cyklarna var utrustade med relativt enkla elsystem så omkoppling borde inte vara svårt för en erfaren mekaniker.

Dragning Av Avgasrör

Motorsystemet bör användas om motormodifieringen är en lätt identisk cylinder för en dubbelcylinder med distinkt kapacitet. Detta kan orsaka vissa problem. Men om en flercylindrig motor är en ersättning för en tvilling eller en, kommer systemet att ge alla typer av problem, särskilt problem med frigång och värmeöverföring. Återigen, detta kan vara en tanke som mekanikern borde tillåta att en gång undersöka chansen att byta motor.

Vibrationsfrekvenser

Det är vanligtvis en överraskning, och inte en ärlig sådan, att upptäcka att det är otroligt obekvämt att köra cykeln efter att ha modifierat en motor på grund av vibrationer. Genom hela historien om tvåcylindriga motorcyklar, som ett exempel, var vibrationen ett dragtema som löpte under tillverkningsåren.

Eftersom Triumph- eller Norton-tvillingarna blev större, gällde därför problemen också vibrationer. Alla som någonsin har lidit av karpaltunnelproblem under ridning kan förstå att vibrationer kan göra att de måste stanna.

Det är därför mekanikern bör försöka hitta en alternativ typ av montering för motorn till den på donatormotorcykeln.

Juridiska Konsekvenser Och Försäkringskonsekvenser

I flera länder är det inte lagligt att variera motorn i en motorcykel för en i alla en distinkt kapacitet, i allmänhet gäller detta den högsta kapacitetsgränsen. Äldre cyklar är undantagna från sådana lagar. Det är dock viktigt att mekanikern gör en grundlig research innan ett projekt som detta påbörjas.

Slutsats

Vi vet nu att du kan sätta vilken motor som helst i en smutscykel. Eller inte? Du bör tillämpa samma analys för att få en försäkring för din cykel. Som alla förare är medvetna om har de flesta försäkringsapplikationer en fråga om modifieringar av motorcykeln. Försäkringsbolagen tar upp detta eftersom de måste förstå vad de släpper in sig för.

Vanliga Frågor

Kan Du Modifiera En Smutscykelmotor?

Även om det inte är tekniskt svårt att ta ut motorn ur en dammcykel, och vanligtvis kan utföras i kort ordning utan att det hjälper, är det viktigt att förstå att beroende på cykeln, kommer EN motor att väga uppåt 80+ lbs. därför om du känner dig kommer du att ha problem med att hantera denna typ av vikt.

Vilka Rimliga Motorer Använder Dirtbikes?

Tvåtaktsmotorer finns tillgängliga för smutscyklar. De kan också kallas Pinger, tvåcykel, 2T och rökare. Fyrtaktsmotorer finns också tillgängliga.

Kan Jag Placera En Större Motor På Min Motorcykel?

Det är ouppnåeligt att byta större motorer på en motorcykel som det är på en bil. Det finns olika ramstorlekar för olika motorer.

Hur Mycket Kostar Det Att Motorbyta En Motorcykel?

Så du bör förvänta dig att få arbetspriser upp till för en liten motor med lågt block. För en motor som helhet kommer du dock att behöva betala mellan- och förlossningskostnader. Se dessutom till att lägga till delar till din motor för extra prestanda.