Vad är Preload On Mountain Bike Suspension? Svarat!! !

Vad är Förspänning På Fjädring På Mountainbike?

Den roliga delen av spelet mountainbike innebär att cykla över grov och ojämn terräng, vanligtvis i snabb takt! Därför kommer en stor majoritet av mountainbikes med fjädrande gafflar. Många av dessa har grundläggande justering för att öka fjädringsansträngningen. Vad är Preload på Mountain Bike Suspension, ändå?

Sporgafflar är de vanligaste på senare tid och erbjuds på nybörjarcyklar eftersom de vanligtvis är ganska låga. Luftgafflar är lite mer avancerade och lättare och kan endast hittas på toppcyklar.

Det är inte bara nördigt roligt att veta hur man justerar din fjädring, utan det låter dig också förbättra din åkupplevelse genom att spela med grundläggande inställningar.

Guide Om Vad är Förspänning På Fjädring På Mountainbike?

Budgetgafflar har ofta förspänningsratten i ett område. Vanligtvis, på vänster sida, har vissa gafflar det på båda sidor. Förladdningsratten verkar som en cirkulär ratt med ett + på en aspekt och ett – på den andra aspekten

Vad är Preload?

Förspänningen hänvisar till antalet sänkningar som stöten kan möjliggöra när cykeln är i vila med förarens vikt nedåt. Det är viktigt att bestämma rätt förspänning. Om den är för hög kommer stöten att behöva flyttas och komprimeras mer energi, vilket kan leda till ett mindre hållbart stötsystem.

Om den är för låg kommer dina stötar inte att vara stödjande när du väl vill att de ska vara det. du kan också ha expertis i vad som kallas bromsdyk när du väl bromsar hårt. Preload förkomprimerar din fjäder så att det krävs mer/mindre kraft för att börja trycka på gaffeln. Att öka förspänningen kan öka gaffelns styvhet (som att öka lufttrycket i en luftgaffel).

En minskning av förspänningen kan minska styvheten hos en gaffel. Det är nästan som att minska lufttrycket i en luftgaffel. Hård inbromsning, utmattande landning en gång ett hopp och trampa för att accelerera plötsligt har potential att botten eller högt ut fjädringen genom dess färd. Om du rider hårt är det ingen bra idé att botten handen eller toppa handen.

Du kan tappa greppet om du inte använder extrema förhållanden. under mindre intensiv användning kan förspänningen verifiera hur mjuka eller styva dina gafflar är känsliga för stötar. Förspänning av fjädern kan öka kraften som behövs för att pressa den. På samma sätt kan för mycket förspänning hindra gaffeln från att reagera på små stötar, vilket skapar den hårt.

Positiva Förspänningsfjädrar

Positiva förspänningsfjädrar är huvudfjädrarna som finns i spiraldämpare och är ansvariga för att hålla cykeln i nivå medan du cyklar över stenig terräng. Den positiva fjädern kan ha en högre förspänning än den negativa fjädern om du ökar dess belastning. Det kommer att sluta i en lägre sänkning. Åker du i tuff terräng är det viktigt att hålla dessa fjädrar i balans.

Negativa Förspänningsfjädrar

Gafflar med negativa förspänningsfjädrar är ansvariga för den äckliga kraft som produceras av den positiva förspänningsfjädern. Hålla 2 balanserade och förhindra att hänget blir för fint eller från att stötarna trycker för snabbt.

Negativa förspänningsfjädrar kan finnas i luftstötar; dock behöver de en annan roll än spoldämpare. En negativ luftkammare i AN luftchock är jämförbar med de negativa förspänningsfjädrarna på en spiralstöt

Hur Ställer Jag In Förspänningen På Min Cykel?

Gafflar med spiralfjädrar kan justeras för att komprimera eller slappna av deras fjädrar genom att vrida på en ratt. Förspänningsjustering kräver mätning av hänget och hur mycket gaffeln komprimeras när föraren sitter på cykeln. vanligtvis vill du att gaffeln ska sjunka omkring trettio 400:e av sin resa. Detta gör det möjligt för gaffeln att absorbera allt mindre pladder och öka i fördjupningar.

Den förspända ratten kan vridas mot minus för att minska fjäderns förspänning. Om gaffeln är för styv kan du backa av förspänningen för att mjuka upp den. Om du vill fixa gaffeln, vänd förladdningsratten mot den positiva symbolen. Detta kommer att komprimera fjädern och styva upp fjädringen.

Slutsats

Nu när vi är bekanta med Preload on Mountain Bike Suspension är det viktigt att förstå hur förspänningen påverkar din cykels prestanda. De flesta förare strävar efter en förspänning på 30 minuter på MTB och 400:a på downhillcyklar. Att ha samma sak, inse en bra balans på din gaffel i linje med din ridmode och vikt är ganska viktigt.

Vanliga Frågor

Vad är Preload Och Hur Påverkar Det Cykelfjädringen?

Förspänning används för att reglera stöten eller fjädern till rätt funktionsvariation inuti fjädringarnas rörelse – mer förspänning kan höja cykeln på dess fjädring, vilket håller dig nära den högsta av dess rörelse. Med mindre förspänning sitter cykeln lägre och närmare botten av sin fjädringsväg.

Ökar En ökad Förspänning åkhöjden?

När du ökar förspänningen vrider du kragen ytterligare medurs (söder). Detta pressar fjädern, vilket ökar den totala åkhöjden. Minska förspänningen, och även fjädern flyttas upp som sänker åkhöjden.

Hur Kommer Förladdning Att Påverka Hanteringen?

Förspänning är inte detsamma som att använda en styvare (högre fjäderhastighet) fjäder. Förspänning påverkar inte fjäderhastigheten, men det kommer att ändra kraften som krävs för att flytta stöten. Hög förspänning minskar stötprestandan avsevärt på mindre stötar. Det gör också stötkörningen hårdare och orsakar sämre grepp.

Vad Händer Efter Att Du ökar Förbelastningen?

Ökad förbelastning ökar slagvolymen, medan minskad förbelastning minskar slagvolymen genom att ändra muskelsammandragningskraften.