Vad är Boost I En Bilmotor? Fullständig Information

Vad är En Boost I En Bilmotor?

Du kanske har hört termen boost kastas runt med bilmotorer och inte haft någon aning om vad det betyder. Det är okej, eftersom du förmodligen inte är ensam, boost är en av de fraser som har varit en del av bilområdet under så lång tid, individer kan ofta inte komma ihåg att de allra flesta inte har den dummaste uppfattningen om What Is Boost In A Bilmotor? Är eller hur det relaterar till deras bilmotorer.

Den här artikeln kommer att täcka allt du behöver veta om ökningen av din bils motor. Det finns många delar till en bilmotor. Det viktigaste är dock ökningen av motoreffekten. Tekniskt sett avser boost trycket i en motors förbränningskammare mätt med en mätare.

I lekmannatermer är det bara hur mycket luft som kommer in i din bil när du skyndar dig. Det finns många typer av booster. Motorturboladdare är den vanligaste typen. Laddtrycket i en motor är mängden luft som drivs in i förbränningskammaren över atmosfärstrycket (0 PSI).

Laddtryck kan skapas av antingen turboladdaren eller kompressorn. Turboladdare använder avgaser för att snurra turboladdaren. Turboladdaren packar sedan in insugningsluften i förbränningskammaren, vilket skapar ökad spänning.

Superchargers drivs av motorkraft. De packar luft från utsidan av förbränningskammaren och skickar den sedan rakt in i förbränningskammaren. Detta skapar laddtryck.

Turboladdarens Arbetscykel

Turboladdare är ett slags begränsat induktionssystem. De packar luften som strömmar in i motorn. Genom att komprimera luften kan mer luft föras in i cylindern. Detta innebär också att mer bränsle kan tillsättas.

Varje cylinder producerar mer kraft. En turboladdad motor ger mer kraft totalt sett än samma motor utan laddning. Detta kan avsevärt påverka kraft-till-vikt-förhållandet för motorn.

I en begäran om att uppnå denna ökning använder turboladdaren avgasströmmen från motorn för att snurra en turbin, som snurrar en luftsifon. Turbinen i turboladdaren snurrar med hastigheter på upp till 150 000 varv per minut (rpm), vilket är flera gånger snabbare än de flesta bilmotorer kan köra. Turbinens temperaturer är extremt höga eftersom den är kopplad till avgaserna.

Turboladdare Och Motor

Det förmodligen säkraste sättet att få ut mer kraft ur en motor är att öka mängden luft och bränsle som den kan förbruka. Ett sätt att göra detta är att lägga till cylindrar eller göra de nuvarande cylindrarna större. Dessa ändringar kanske inte alltid är möjliga. En super är ett enklare och mer kompakt sätt att lägga till kraft, speciellt för eftermarknadstillbehör.

Turboladdare tillåter en motor att förbruka mer bränsle och luft genom att packa in mer i de befintliga cylindrarna. Den typiska ökningen som ges av en turboladdare är 6 till 4 kg för varje kvadrattum (psi). Eftersom normalt atmosfärstryck är 14,7 psi vid havsnivå kan du se att du får in cirka 50 % mer luft i motorn. Detta skulle tillåta dig att uppnå 50 % mer kraft.

Det är inte helt skickligt, så du kan få en förbättring på 30 till 40 procent istället. Turbiner har inte fri kraft, vilket leder till deras ineffektivitet. Avgasströmmen begränsas av närvaron av en turbin. Detta innebär att motorn måste trycka mot högre mottryck under avgasslaget. Detta subtraherar en smula kraft från cylindrarna som tänds samtidigt.

Motorns Effektivitet

Även om mer laddtryck är lika med mer kraft, betyder det också mer tryck i cylindrarna och mer motorspänning. För att en super ska kunna köra en viss boostnivå bör motorn ha möjlighet att hantera det.

  1. Styrka: Motorn ska kunna stödja kraften/kraften av en boost. Det är en bra idé att diskutera denna fråga med en skicklig tuner.
  2. Skick, tillståndet hos en motor och dess stödjande delar är lika viktiga för att köra en effektnivå som den faktiska superen.
  3. Liksom en supermotor bestäms effektiviteten av motorns arbetsområde. Det bestäms av de interna ändringarna eller avsaknaden av sådana. Om du antar att du har en exceptionellt oöverkomlig motor, kommer detta att begränsa den boost du kan köra, eller innebära att en ökning av boostnivån inte har någon viss effekt på kraften. Detta ger dig mer press utan potentiell vinst. Inversen skulle ha en motor som byts ut för hög effektivitet och streama med en liten super. Det kanske ger den mest kraft du kan leverera från den superen. Motorn kommer fortfarande att strömma ut superen. Motorn och superarrangemanget bör matchas enligt fordonets krav.

Turbostödkomponent

När du ökar boosten finns det många saker att tänka på. Förutsatt att man letar efter en betydande ökning av boost eller kraft, kommer det att krävas en stor grupp av ändringar.

  • Din boost bör hjälpa bränslesystemet att leverera den kraft du önskar. Om du vill öka din boost kommer detta att inkludera bränslesifonen samt bränsleinsprutare. En bränsletrycksregulator krävs också.
  • När ökande förstärkning appliceras på intercooler eller rör, kommer volymen och temperaturen på den komprimerade luften som kommer från superen att öka. Intercoolern måste kunna avleda denna värme. Annars kan det begränsa effektnivån. Rörledningarna måste också täta väl, så all tryckluft som kommer ut från superen kommer in i motorn. Intercoolerrörsläckor är extremt normala.
  • Wastegate är den del av supersystemet som pneumatiskt styr boostnivån. Avfallsportarrangemanget innefattar typiskt ett manöverdon, ventil, fjäder och solenoid. Alla dessa bör vara skriftliga specifikationer för att matcha What is Boost in a Car Engine . Detta är beroende. Prata med din tuner om det.
  • ECU:er (fabrik och eftermarknad) kommer sannolikt att vara utrustade med en grenrörssensor för absolut tryck (MAP). Denna sensor kommer att mäta minst två PSI mer än den PSI du planerar att köra. För att förhindra över-boosting och andra farliga boost-spikar måste sensorn läsa minst några PSI högre än den optimala boostnivån.
  • Oftast är fabriksavgaser en betydande begränsning i supersystemet. Nuvarande fordon har också en katalysator som fungerar som en kanal i avgasströmmen, vilket begränsar strömmen avsevärt ytterligare. Monteringen av ett högströmsutblås, med en katalysator vid behov, kommer att öka boostnivån och göra det möjligt att öka förstärkningen vid behov.

Orsaken Till Lågt Turboboosttryck

Du valde ditt fordon på grund av dess elitprestandamotor, och det betyder att när det inte lever upp till förväntningarna är det viktigt att reda ut orsaken och hitta det bästa svaret för att få det tillbaka i fungerande skick. Det finns många anledningar till att din turboladdare kanske inte presterar som bäst.

Turbinen är Inte Gratis

Lågt superladdtryck kan orsakas av ett begränsat avgas på grund av att superturbinen är associerad med och blockerar dem. Motorn måste utöva mer kraft mot avgaserna för att minska kraftöverföringen från cylindrarna.

Luft Läcka

Att upprätthålla ett konsekvent och stabilt lufttryck är avgörande för prestandan hos ditt fordons motor. Förutsatt att du märker en skillnad i hur din motor levererar kraft till din enhet, kontrollera superslangarna för läckor eller fria associationer.

Oljesvält

Som du säkert vet är olja en av de väsentliga vätskorna som krävs i din motor för att ditt europeiska fordon ska fungera optimalt. Detta kan leda till långvariga och oåterkalleliga skador på din turboladdare, oavsett om det finns ett oljeläckage eller begränsning mellan supermotorn och turboladdaren.

5 Effektiva Sätt Att öka Motorkraften

Finns det någon som helst inte vill köra en snabbare bil? Motorheads överallt kommer att älska möjligheten att öka motoreffekten för att göra sin bil mer kraftfull och effektiv. Oavsett om du inte är tillräckligt entusiastisk för att mixtra med mekanismen så borde du väldigt gärna vilja ha något mer kraft i förbränningskammaren.

I själva verket, vem skulle inte dö för att vinka i ansiktet på de där sura tonåringarna som korsade sin bil på motorvägen? Din bil måste ha mer förbränning i bränslekammaren för att snabba upp. Du kan inte göra det genom att tillsätta mer olja på grund av motorns begränsade kapacitet. Det är möjligt att modifiera den så att den kan fungera med mer bränsle och luft.

Använd Ett Kallluftsintag (CAI).

Det är det billigaste och enklaste sättet att öka kraft och hästkrafter. CAI är en eftermarknadssamling av delar som hjälper den dragna luften att bli kallare och tjockare. Luften blandas med bränslet och tillsammans förbrukar de för att skapa kraft. Mer luft i cylindern betyder mer förbränning.

Minska Vikten

Det är uppenbart att en lättare bil kommer att köra snabbare än sina tyngre motsvarigheter. Du måste byta ut de besvärliga delarna i motorblocket såväl som i hela fordonet, med lättare delar.

Bli av med eventuella extra säten och lägg alla oanvända föremål i förvaringslådan. Byt till akrylfönster och byt ut de traditionella bromsarna mot skivfästen. Dessa föremål hjälper till att göra din bil aerodynamisk och öka motorns kraft.

Installera Ett Performance Chipset

Det finns ett automatiskt system som styr alla aktiviteter i de senaste bilmodellerna. För att öka kraften på din motor, använd ett nytt chip.

Fäst Ett Cat-Back Avgassystem

Ta bort lagerdämparen och fabriksavgasledningen och installera ett cat-back avgassystem till katalysatorn. En kombination av en högströms cat-omvandlare och avgasarrangemang kommer att öka luftflödet och kraften för att öka hästkrafterna. Det fungerar genom att trycka ut avgaserna snabbare, vilket ger mer plats för luft och bränsle.

Investera I Ett Begränsat Induktionssystem

Ta med en kompressor eller turboladdare i motormekanismen och upplev hur det ökar kraften och hästkrafterna. Dessa enheter kan öka motoreffekten med mer än hälften. Dessa enheter ökar motorns kraft genom att spruta in mer luft i den, vilket gör att den kan bränna mer bränsle och producera mer hästkrafter.

Slutsats

Detta är lösningen Detta ökar motorns kraft. Du kan matcha detta med mer bränsle för att öka effektuttaget.

Vanliga Frågor

Vad är Det Maximala Laddtrycket För Turboladdaren?

Maximalt laddtryck (i förhållande till personbilar) är cirka 1,5 bar, medan motorer med överlägsen prestanda kan gå upp till 2,5 3,0 bar.

Hur övervakar Du Ditt Laddtryck?

Eliminera i huvudsak superinloppet, anslut analysatorn för boostläckage, anslut analysatorn till en luftkompressor och låt systemet komprimeras. Du kan nu lyssna efter läckor eller spraya vindrutespolarvätska på dina vakuumledningar. Håll utkik efter bubblor som kan tyda på läckor.

Kan En Boostläcka Leda Till En Feltändning

Att ha en boost-läcka är sällan bra. En liten läcka kan få ditt fordon att köra obehagligt, göra att det känns trögt eller har en tendens att köra för mycket. Detta beror på att ECU:n förväntar sig luft som den inte får. Om boostläckaget blir allvarligt kommer din motor att sluta fungera och du kommer att uppleva flera feltändningar.