Kan En Chinook Flyga Med En Rotor?

Om du har varit tillräckligt uppmärksam på himlen, har du märkt att helikoptrar har propellrar. För helikoptrar anspelas de som rotorer, och varje uppsättning rotorer består av individuella rotorblad. Har du vid något tillfälle undrat Kan en Chinook flyga med en rotor? Den här artikeln hjälper dig med särskiljande teorier.

En huvudrotor används för att lyfta helikoptern och driva den längs vilken bana som helst på marken. En svansrotor, som används i många helikoptrar för att motverka kraften hos motorn och huvudrotorn och hindra helikoptern från att svänga, finns i många helikoptrar. Stjärtrotorn håller helikoptern flytande.

Chinooks motor är stark nog att flyga utan den andra motorn. Många helikoptrar du ser är av typen Main Rotor/Tail. Utan båda rotorerna skulle helikoptern vara en båt!

Transmissionen vrids av en helikoptermotor. Detta vänder både huvudrotorn och svansrotorn via en anständig växelstruktur. Stjärtrotorn kan inte rotera autonomt till huvudrotorn. Stjärtrotorn kan inte rotera oberoende till huvudrotorn vid den punkt där man vänder sig. Stjärtrotorn är typiskt inställd på ett förhållande av 3:1 till 6:1 så att för varje omvälvning i huvudrotorn kommer stjärtrotorn att genomföra 3-6 transformationer.

En Chinook kan flyga med endast en rotor . Bladen kan gripa in i varandra, och om ett av dem slutar att förvandla flygplanet i bitar är det normalt. Det betyder att när huvudrotorn svänger åt ena sidan, vill helikopterns flygkropp vända helikoptern åt andra hållet.

Gallret mellan pallen och hjulen hindrar helikoptern från att snurra runt medan den sitter på marken. När du trycker på vänster pedal, vrider Chinook flygplanets brännpunkt när det driver.

När du trycker på vänster pedal kommer flygplanet att rotera runt det främre rotorhuvudet. Flygplanet kommer att rotera runt det främre huvudet när du trycker på vänster pedal, och sedan lägga till lite högercykliskt.

Piloten försöker sedan driva helikoptern i en drift. Helikopterkroppen skulle svänga åt andra hållet till huvudrotorn. Chinook är försedd med en extern lastram med trippelsnöre, en intern lastvinsch, passform för rulltransport och stora kraftbesparingar, vilket gör den kapabel att lyfta en mängd olika laster, inklusive fordon, underliggande. Fordonet kan transportera upp till 55 soldater och så mycket som 10 ton blandad last beroende på dess storlek.

Chinook Helicopters Rotor Funktion

Huvudrotorn har två kapaciteter på en helikopter:

  1. Att skapa ett lyft och låta helikoptern bli luftburen
  2. Att manövrera helikoptern i den riktning som piloten förväntar sig.

Hiss

En bäryta, eller en grupp av bärytor, måste ge mer lyft än flygplanets vikt för att få det att röra sig. Flygplanets tyngdgrad innefattar tyngden hos helikoptern, dess bränsle, dess passagerare, dess pilot(er) och dess last. Huvudrotorn måste lyfta mer vikt.

Helikopterns vikt är lika med dess lyft när den befinner sig i en balanserad flytande eller plan flygning. För att klättra skapar huvudrotorn mer lyft jämfört med vikten, och helikoptern klättrar. För att störta skapar huvudrotorn mindre lyft jämfört med vikt, och gravitationen manövrerar helikoptern till ett lod.

Piloter kan justera mängden lyft som huvudrotorn producerar genom att höja eller sänka den kollektiva kontrollen. Detta justerar stigningsvinkeln för alla huvudrotorblad samtidigt, vilket skapar mer eller mindre lyft.

Kollektivet reser sig och ger mer lyft. Kollektivet sänks, så mindre stigning appliceras på huvudrotorbladen och mindre lyft levereras. Piloten flyttar inte den kollektiva kontrollen när piloten är på idealhöjd.

Riktning

Som en andra uppgift för huvudrotorn, flyttar den helikoptern i valfri riktning som piloten önskar. Detta är den största fördelen med en helikopter jämfört med en fast vinge: stabil, exakt manövrering över en plats. Piloten kan flytta den cykliska kontrollen för att flytta helikoptern i valfri riktning.

Detta lutar mekaniskt en anordning på huvudrotormasten, känd som en swashplate. Denna swash-plate överför dessa kontrollutvecklingar till varje huvudrotorblad för att justera stigningen för varje blad individuellt.

Närhelst plattan lutar, flyttar den den uppåtverkande kraftvektorn Lift marginellt åt sidan, och detta gör att helikoptern rör sig på det sättet tills den cykliska kontrollen flyttas tillbaka till mitten. Piloter som önskar att helikoptern ska röra sig snabbare över marken pressar helikoptern hårdare.

Vad är Chinook Helikopter Rotorer?

Alla inser att en helikopters rotorrotation är anledningen till att de kallas rotorer. De är smarta eftersom bladen kan svänga bakåt och framåt, vilket kräver en del mycket invecklat maskineri.

Det är lätt att spegla en helikopter med dina armar och din kropps hemliga design gör att utvecklingen ser ut att vara lätt. Stå upp med armarna utsträckta horisontellt. Hela din kropp ska roteras på plats.

Vrid armarna mot axlarna medan du svänger. Det är vad en helikopter gör med sina blad, sedan igen, faktiskt gör den det ungefär 3-4 gånger varje sekund när bladen vänder sig. Dessa är huvudkomponenterna som får det hela att fungera:

  1. Bladen är formade som aerofoils (flygplansvingar med böjd profil), så de genererar lyft när de svänger.
  2. Varje blad kan vända sig runt en fjädertapp när det svänger.
  3. Den vertikala stigningen skjuter över bladen och får dem att vända när de snurrar. Beroende på vinkeln på swashplattor placeras stigningsfogarna runt om.
  4. Hela bladenheten är gjord för att rotera av rotormasten, som är en central axel som är ansluten till motorn via transmissionen.
  5. Aerodynamiskt motstånd minskas av rotorns mittkåpa, som är placerad ovanför rotorerna.
  6. Det finns två superaxel-flugmotorer, en på den ena eller andra sidan av rotorerna. Om chansen att en motor går sönder, bör det finnas tillräckligt med kraft från den andra motorn för att landa helikoptern säkert.

Chinook Enkelrotor

Helikoptrar med en rotor är den mest kända typen av helikopter. De behöver en kraftmotverkande gadget (svansrotor eller annan antikraftram) för att motverka den böjningsenergi som skapas av huvudrotorn, som drivs av minst en motor(er) .

I en ensam huvudrotor chinook-helikopter används en del av kraften som genereras av kraftverket/kraftverken för att motverka kraften. En svansrotor är den mest välkända antikraftanordningen. Det ska motverka kraften som genereras av huvudrotorn.

Tandem Rotor

En tandemrotorhelikopter har två huvudrotorramar och ingen stjärtrotor. Den bakre rotorn är vanligtvis monterad i ett högre läge än den främre, så de två ska inte påverka varandra. Det skulle vara en bra idé om de flexar in i andra rotorbanor.

Rotorcirklarna är lutade mot varandra för att ge kontroll längs den vertikala axeln under flottören. Denna konfiguration används oftast för större helikoptrar. Den har fördelen att den låter dig bära mer vikt med färre blad. Två rotorer kompenserar för den mindre rotorarean.

Motroterande rotorer gör antikraftarbetet. Varje rotor tar bort den andra kraften så att all kraft från kraftverken kan användas för lyft. Starka helikoptrar med tandemvingar är vanliga. Driv- och kontrollplanen för tandemhelikoptrar är ofta mer komplex än de för enhuvudrotorhelikoptrar.

Chinook-helikoptrar Flyger Utan Rotor

Förutsatt att en helikopter släpper helt eller kraft på sin stjärtrotor, kan den vanligtvis flygas och landas säkert, vilket ger piloten kan hålla en hög flyghastighet och har ett uppenbart område att landa i. Den vertikala balansen fungerar som ett roder och håller helikopter rakt fram till landning.

Piloten måste reagera på lämpligt sätt eftersom syftet med stjärtrotorns ockupation är att stoppa styrkan från att skapa ett problem. Det finns två typer av svansrotorfel som piloter kan hantera.

  • Förlust av stjärtrotordrift
  • Oförmåga att kontrollera stjärtrotorstigningen

Beroende på typ av fel kan piloten landa helikoptern säkert eller så kan det mycket väl vara en oundviklig krasch. Vid framåtflygning, om piloten främjar ett fel, kan de använda den vertikala stabilisatorn på baksidan av helikoptern för att fungera som ett roder och utföra en Run-on-landning i en platt, fri öppning som liknar hur ett flygplan landar.

Om piloten flyger långsamt, eller flyter, är det viktigt att omedelbart bryta strömmen till motorn. Lita sedan på att vridningen inte växer för mycket och landa sedan säkert.

Slutsats

Det var fantastiskt att folk alltid försökte komma på Kan en Chinook flyga med en rotor? Chinook kan inte flyga med bara en enda rotor. Bladen mellan nätverket och förutsatt att man slutar förvandla flygplanet brukar falla isär i många bitar.

Vanliga Frågor

Vad Händer Om En Helikopter Tappar Sin Rotor?

Helikoptern vänder omedelbart. Piloter bör stänga choken för att förhindra att helikoptern svänger. Helikoptern kommer att falla ner, och piloten kommer inte att ha tillräckligt efter cyklisk utveckling för att återhämta sig.

Kan Chinooks Flyga På Vattnet?

Boeing CH-47 Chinook var tillräckligt vattentät för att kunna landa på vattnet under en kort tid för att kunna utföra speciella militära uppdrag och hemliga operationer. Flytkraften ökades med förseglade fack inuti, som breddades nästan hela vägen längs varje sida av flygkroppen.

Kan En Chinook Glida?

Motorerna skulle ha hindrat Chinook från att säkert flyta till jorden utan dem. Boeing klassade FADEC och motorer som säkerhetskritiska. MoD ansåg också FADEC som säkerhetskritisk.