Vilket är Det Minsta Utrymme En Helikopter Behöver För Att Landa? Guide

Vilket är Det Minsta Utrymme En Helikopter Behöver För Att Landa?

Om du föreställer dig att du kan ta ett flyg i en helikopter kommer det att förvåna dig över hur lätt det är att förflytta sig och det faktum att de kan flyga nästan var som helst. Men är detta fallet? Kan helikoptrar flyga och landa var de vill? Eller hur mycket utrymme behöver en helikopter för att landa?

Om du har en helikopter, kan du flyga den vart du vill? Vi borde svara på en del av dessa förfrågningar idag. Helikoptrar kan landa var som helst de kan passa på ett säkert sätt.

Lokala och regionala luftfartsbestämmelser kan dock hindra en helikopter från att landa på en pilots idealisk plats, särskilt i stadsområden. En helikopter kan landa var som helst i en krissituation.

Polis- och EMS-helikoptrar kommer att ha mycket större tolerans för var de kan landa för närvarande, vi inser att helikoptrar kan landa var som helst, vad sägs om att vi ska ta en titt på vad detta verkligen betyder för Joe Public och vilka saker som förmodligen kommer att hålla de unga damerna från ska på bal från din gårdsplan.

Du kan resa vart du vill så länge du har lite krydda och tillåtelse att landa. Många använder dem för att resa från sina hem på sydkusten till Silverstone, till exempel, och därifrån kan de ta sig dit inom en timme istället för att köra bil.

Se till att det finns en helikopterlandningsguide som har tusentals platser där du kan landa. Det är en sammanfattning av landningsplatser och telefonnummer runt om i Storbritannien, och du ringer upp dem och frågar, förutsatt att du kan komma in.

Medan vissa kommer att säga att det är bra, kommer andra att begära en avgift för att landa helikoptern. Det krävs inte mycket för att placera en helikopter på din bakgård, annat än det utrymme som krävs.

Känna till allmän information om hur mycket utrymme en helikopter behöver för att landa, ställa in en landningszon och försiktighetsåtgärder att ta runt en helikopter. Helikoptrar kan vara väldigt mångsidiga.

Möjligheten att flyta och starta och landa vertikalt gör det möjligt för helikoptern att utöva en mängd olika uppdrag som luftburen brandbekämpning, lagkrav, stöd till sjögående oljerigg, loggning, militär trupptransport och återförsörjning, sprutning av grödor och företagstransporter för att bara nämna ett par . Det största uppdraget som helikoptern utför är dock att rädda människoliv.

Plana landningszoner bör vara 100 x 30,5 m eller mer. Majoriteten av civila medevac-helikoptrar som används idag har en huvuddiameter på 35-15,2m och en flygkroppslängd på 40-15,2m. Amerikanska militärhelikoptrar är större.

Landningsutrymme Krävs

Det föreslås bestämt att sättnings-/lyftområdet bör placeras 30 meter eller ännu mer från strukturer för att undvika nedspolning och bråk. En ad hoc-helikopterplats kommer inte att locka till behov av planeringssamtycke förutom om den förväntas användas på över 28 dagar under något kalenderår.

  • 30,5 m gånger 30,5 m
  • Nivå som tänkbar maximal lutning under 5 grader
  • Befriad från överliggande hinder, till exempel ledningar, antenner, schakt
  • Rensa bort skräp och andra faror
  • Helikoptrar landar vanligtvis i vinkel mot sitt landningsområde och lyfter därifrån. Se till att områdena kring din landningszon är riskfria.
  • Notera eventuella enorma hinder i vilket område som helst sett från LZ, till exempel mobiltorn, antenner, vattentorn, magasin och så vidare, se till att rapportera förutsatt att de är tända
  • Använd viktade kottar, bloss eller varningssignaler för att markera LZ
  • Placera LZ-regulatorn för att möta helikoptern när den närmar sig.
  • Etablera ett alternativt LZ ifall den primära misslyckas.
  • HAZ-MAT
  • Plats 1 mil UPWIND undvik låglänta områden
  • Radioaktiva material mil UPPVIND
  • Patienter bör påminnas om att dekontaminera

Säker Landningszon

Medan helikoptern är på väg bör en landningszon väljas och förberedas. Helikopterflygteamet som servar ditt område borde ha utbildat din arbetsstyrka i vad de behöver för en säker landningszon; om inte, kontakta dem. Följande är några allmänna regler för inrättandet av landningszonen.

Du bör sikta på att landa på gräs eller en hårdare yta 100×30,5 m eller mer. Majoriteten av civila helikoptrar som används för medevac-ändamål har en huvuddiameter på 35-15,2 m och en flygkroppslängd på 40-15,2 m. Amerikanska militärhelikoptrar är större.

Landningszonen bör befrias från sopor, till exempel grus, skräp eller annat material som kan vara dödliga luftburna skott på grund av helikoptrarnas huvudrotortvätt. En medelstor helikopter med två patienter kommer att skapa en bris vid landning och start som har en hastighet på 60-129 km/h. Intressant fakta: När vindarna överstiger 117 km/h kan en tropisk storm uppgraderas till en orkan.

Landningszonen bör vara så nära olycksplatsen som möjligt utan att äventyra fakultetens säkerhet på marken. En landningszon nära platsen sparar tid, men säkerheten bör aldrig äventyras.

Vissa nätverk har utsedda landningsområden som skolor och idrottsplatser. Helikoptern ska kunna landa i den anvisade landningszonen och navigera längs en väg fri från hinder, såsom träd, kablar och ljusschakt.

En helikopter kan oftast landa i vinden och lyfta. Detta är den säkraste, minst effektkrävande banan för helikoptern att landa och lyfta. En piskantenn kan fästas på helikoptern med en flagga eller briljant streamer som hjälper piloten att ställa in vindriktning och hastighet.

Det rekommenderas inte att använda en bloss eller rökanordning. Säkra gränsen till landningszonen med målet att åskådare eller fordon inte kommer in i området. En helikopter ritar en grupp.

Med helikoptern på marken och igång kan piloten i höger cockpit inte se bakom flygplanet. På detta sätt, efter att helikoptern har landat, placera en brandman minst 30,5 m bakom flygplanet för att hindra någon från att närma sig helikoptern bakifrån och gå in i stjärtrotorn.

Dag eller natt, markera kanterna på landningszonen med fasta RÖDA extraljus. Blinkande röda eller vita lampor är distraherande för piloten, särskilt kring kvällstid. Undvik att använda kottar, bloss eller flaggor. Huvudrotortvätten kan blåsa runt dessa föremål. En ljusgnista kan snabbt starta en eld.

Meddela piloten om eventuella hinder nära landningszonen. Om allt annat misslyckas, ring piloten. Efter att helikoptern har landat runt kvällen kan du använda brandapparatens mobila strålkastare för att lysa upp hinder som träd och elkablar. Fokusera inte ljus direkt på helikoptern, eftersom det kommer att orsaka tillfällig blindhet.

Varje betydande lutning, högt gräs eller trädstubbar ska rapporteras till piloten. De flesta helikoptrar har väldigt lite markfrigång mellan flygkroppen och marken. Flygkroppens hud kan lätt punkteras av en stubbe.

Efter att flygteamet har lokaliserat landningszonen från luften, bör alla fordons vita lampor vara avstängda under landning, patientladdning och start, förutom de lampor som används för att lysa upp hinder.

Helikopterpiloter möter de farligaste och mest intensiva förhållandena under start och landning. Många blinkande röda och vita lampor kan vara distraherande för piloter.

All brand- och EMS-utrustning bör vara borta från landningszonen med sina passageraringångar, ingångar utanför kupén, bagageutrymmen, huvor och fönster stängda. Huvudrotortvättningen kommer lätt att slita av en apparatingång eller bryta en ingångsväng. Till exempel bör utrustning som förvaras utanför brandapparat inte tillåtas att röra duk.

Det är inte nödvändigt att förlänga en linje. Helikoptrarna har självtätande bränsletankar och självtätande oljeledningar. Detta gör det enkelt att starta en brand efter en krasch. Svansrotorbladen roterar med 3 000-4 600 rpm medan huvudrotatorbladen roterar med 300-360 rpm.

I händelse av en landningsolycka bör fakulteten ta skydd eftersom det finns en enorm mängd flygande flottsam och jetsam. Trasiga huvudrotorblad kan lätt färdas över en mil innan de stannar.

Piloter är den yttersta auktoriteten när de accepterar ett landningsområde. Piloter kan tycka att ett landningsområde är obekvämt. I dessa fall kan de behöva välja en annan plats. Detta återspeglar inte brandkårens prestation vid val av landningsplats.

Helikopter Som Landar I Ett Bostadsområde

Om du planerar att flyga en helikopter, och du vill landa någonstans i ett bostadsområde i staden, måste du få tillstånd från ägaren eller företagaren. För att säkerställa att du inte orsakar några problem, se till att kontrollera lokala och statliga förordningar.

Om du undrar om helikoptrar kan landa i bostadsområden, här är svaret. I de flesta fall, ja, så länge lagar eller förordningar inte bryts. Helikoptrar är inte under samma standard som flygplan är, som måste flyga minst 1,0,0 m över blockerade områden och 152,4 m överallt.

Helikoptrar är inte normen för flygplan. De flyger nära stora konstruktioner nästan varje dag på grund av sin mindre storlek och större manövrerbarhet än andra flygplan. Den primära oro som FAA har är att se till att piloten kör helikoptern säkert och utan fara för människor eller konstruktioner.

Så lång tid som flygningen äger rum lagligt och säkert, är det aldrig ett problem att landa en helikopter i ett bostadsområde.

Distinkta Saker Att Tänka På Innan Du Landar Med En Helikopter

Du samtycker till att helikoptern landar på din fastighet. Det finns massor av utrymme för en säker inflygning och avgång, men vad finns det mer att tänka på? Här är några tips som hjälper dig att komma igång:

Överflygande

Ge piloten råd om de potentiella banorna in och ut ur fastigheten för att undvika att flyga över grannar, boskap, dammiga eller otämjda känsliga områden. Det är viktigt att ta hänsyn till din miljö för att bygga vänskapliga relationer.

Landningsplats

Garanti, landningsplatsen är tillräckligt stor för flygplanet. Utgångspunkten är vanligtvis rotordiametern för flygplanets landning.

Slutsats

Det kan vara mycket viktigt att ha en helikopter som landar på din fastighet. Det är dock möjligt att själv flyga en till avlägsna landningsplatser.

Det är allt vi har på
Vad är det minsta utrymmet som en helikopter behöver för att landa?

För att undvika nedspolning och larm bör sättningsområdet vara minst 30 m från alla strukturer.

Vanliga Frågor

Kan Man Helt Enkelt Landa En Helikopter Var Som Helst?

Helikoptrar kan landas nästan var som helst på grund av deras storlek, intressanta operationsegenskaper och andra faktorer. FAA, statliga och lokala restriktioner kan dock begränsa var en helikopter kan landa.

Kan Man Landa En Helikopter På Privat Mark?

Nej, helikoptern kan inte landa. Nej, piloten kan inte upprätthålla säkra nödlandningsområden under inflygning och avgång. Du bor i utkanten av ett bostadsområde och vill kunna ta dig in på din stora trädgård.

Kan Helikoptrar Flyga Till Mount Everests Topp?

Choppers flög också rep och annan hårdvara till klättrare som var strandsatta ovanför Khumbu isfall, som också ligger nästan 18,0,0 m över havet. Helikoptrar har varit på Everests topp tidigare, 2005 för första gången.