Vilket är Bättre, Ett Flygplan Eller En Helikopter? Fullständig Guide

Vilket är Bättre Plan Eller Helikopter?

Som vi ser är helikoptrar säkrare när det gäller dödliga olyckor varje flygtimme, i kontrast till allmän flygteknik. Men vilken är bättre? Detta kan hänföras till ett fåtal faktorer, såsom helikoptrarnas lika långsamma hastighet, deras förmåga att landa på små markfästen och det faktum att större delen av flygningen sker på låg höjd.

Det sista alternativet kräver att piloten i allmänhet håller sig medveten om sin omfattning och avstår från att förgrena sig alltför långt utan att vara säker på att en skyddad plats att landa på finns tillgänglig om det skulle inträffa en kris.

Att flyga har varit ett intresse för mänskligheten sedan den gamla goda tiden, vilket har väckt affärsmän, forskare och det normala samhället samma sak att hitta bättre sätt att kontakta himlen. Syskonen Wright visade chansen att resa genom att effektivt arbeta med ett kontrollerat tyngre-än-flygplan 1903.

Kreativiteten i att försöka spåra originalsvar för fluga samt utveckla de nuvarande tankarna har dock pågått sedan dess. Det finns för närvarande några typer av flygplan. De kan delas in i två grundläggande klasser: helikoptrar och flygplan.

Helikoptrar Och Flygplan

Helikoptrar och flygplan kan tydligt särskiljas från varandra eftersom det inte finns några vassa kanter på flygplanens rotorer eller anständiga vingar fästa på helikoptrar. Bortsett från dessa väsentliga skillnader är visuella skillnader mellan en helikopter eller ett plan fortfarande mycket utmärkande. Helikoptrar kommer att vara mer eleganta medan flygplan kommer att vara mer detaljerade.

Tillåt oss att ha en snabb undersökning av deras visuella element innan vi hoppar in i specialiserad separation. Helikoptrar har ofta två rotorer. En rotor genererar lyft, medan den andra ger rotationsstyrka. Plan eller fastvingade flygplan har livsproducerande vingar som, som namnet antyder, är fasta.

Hur Genereras Lyft I Flygplan Kontra Helikoptrar?

Lyft och drag är två slagord med optimal design. Ingenjörer försöker maximera lyftkraften och samtidigt minimera luftmotståndet när de designar ett flygplan. Helikoptrar och flygplan har extraordinära metoder för att producera hissar som adresserar den största skillnaden mellan dem.

Helikoptrar har monsterrotors vassa kanter monterade på toppen (eller ibland sidorna) som skapar lyft. Dessa rotorkanter skapar vindström genom att rotera och överföra vinden genom dem. Detta gör att helikopterloger kan lyftas som svängbara vingar.

Fasta vingar används för att lyfta plan om tillräckligt med luft flödar över dem. Av den anledningen måste flygplan lyfta från start- och landningsbanor med hjälp av tryck från en eller flera motorer monterade på flygplanet. Flygplanet i denna klass är strömlinjeformat och varje yta på dessa plan är avsedd att erbjuda minsta möjliga skydd mot luften så att luftmotståndet begränsas.

Vingarna producerar tillräcklig lyftkraft när planet ökar hastigheten, för att hålla det flygande genom himlen medan flygkontrollerna införda på vingen och svansen av planet ger rörlighet. Uppenbarligen är icke-lyftskapande områden av flygplanet som flygkroppen, roder etcetera avsedda att strömlinjeformas och därefter erbjuda ett minimalt mått av motstånd.

Stabiliteten Hos Helikoptrar Kontra Flygplan

Plan är designade för att vara naturligt stabila och kan glida i luften. Om det är tillräckligt med vind kan anständiga vingar ge lyft. Planet saktar ner om vindströmmen är för stark eller inte tillräcklig. Det är då den börjar falla mot marken.

Planets vingar, stjärt och kontrollytor bidrar till dess sundhet. De tillåter den att återgå till ett normalt läge, förutsatt att alla ingångar (piloternas kontroll av lasten eller roderpedalerna) har eliminerats.

Till exempel, i händelse av att ett plan är på väg och piloten eliminerar sin kontrollorder, återgår de flesta plan till en rimlig punkt. Helikoptrar är temperamentsfulla av naturen, till skillnad från flygplan. Detta beror på motkraft skapad av huvudrotorn.

På detta sätt försöker svansrotorn på helikoptrar effektivt att motverka den primära rotorns rotationskraft för att hålla helikoptern stabil. Denna konfiguration av helikoptrar gör den instabil, även om piloten bidrar med väldigt lite.

Välbefinnande

Helikopterns säkerhet har förbättrats mycket under det senaste decenniet. Faktum är att helikoptrar har minskat med hälften av antalet missöden de senaste åren. Detta gör dem till det säkraste transportsättet, jämfört med allmän flygteknik.

Administrationstak Av Helikoptrar Och Flygplan

Som regel är hjälptaket på helikoptrar mycket lägre än på flygplan. Medan vissa helikoptrar kan sträcka sig runt 7 620,0 m, har de flesta affärs- och militärhelikoptrar ett assistanstak som går från 3 048,0 m till 6 096,0 m

Högre höjder är svårare för helikoptermotorer att andas in, eftersom luften blir tunnare. Detta gör det svårare för propellrar att producera lyftkraft. Den största höjden där en helikopter kan driva är mycket lägre än dess administrationstak eftersom en helikopter under utveckling kommer att skapa mer lyft än en som flyter.

Assistanstaket för flugbärare för företag är cirka 40,0,0 m, medan många taktiska utmanarflugor har ett hjälptak på cirka 50,0,0 m. Denna skillnad mellan helikoptrar och flygplan kan ses av det faktum att affärsströmbärare sällan reser över FL35 (35.0.0m), men för att en helikopters motorer ska nå dess administrationstak måste de förlängas så långt och säkert som möjlig.

Helikoptrar Och Flygplan: Deras Hastighet Och Räckvidd

Plan på grund av sin fastvingade konfiguration kan flyga bara i ett lager genom roterande vingplan (helikoptrar) kan flyga i vart och ett av de sex naven samt driva. Helikoptrars rörlighet kan också vara ett problem på grund av deras höga hastighet.

Mellandistans affärshelikoptrar flyger runt 160 knop, vilket är mycket långsammare än de flesta strömplan. Utläsas av deras tröga hastighet, har de betydligt mindre räckvidd i kontrast till flygplan också.

Helikoptrar saknar hastighet och räckvidd, men deras rörlighet kompenserar för det. Faktum är att plan flyger mycket snabbare än helikoptrar, men helikoptrar kan landa var som helst och behöver inte en landningsbana eller en bana. Dessa två typer av flygplan är mycket urskiljbara när det gäller deras plan, flygande såväl som verktyg.

Kontraster I Licenser

Även om varje land har sina egna skillnader, är processen för att få tillstånd att flyga helikoptrar eller flyg likartad i alla avseenden. Behovet av hypotetisk information och flygtimmar för att skaffa en privat pilotlicens eller kommersiell pilotlicens står i kontrast för helikoptrar och flygplan, beroende på den administrativa strukturen i olika nationer.

Trots att det är helt unikt att vara pilot på helikoptrar eller flygplan är cykeln som följs för att vara tillståndsinnehavare jämförbar. I den mån det gäller tillståndsförutsättningar för flyg- och helikoptermekanik är de jämförande både vad gäller hypotetisk information och rimliga erfarenhetsbehov.

Slutsats

Två mycket allmänna typer av plan, helikoptern och planet, är båda extremt användbara i militära och affärskretsar. Helikoptrarna och planen kontrasterar inte bara så långt som deras plan och visuella utseende; men de har dessutom en avgörande roll i deras normala räckvidd, hastighet, administrationstak och flygkontrollinstrument.

Helikoptrar är användbara i militära och affärsuppdrag, där flygplanet förväntas driva öppet i sex pivoter av rörelse. Dessa fördelar kommer dock på bekostnad av hastighet, räckvidd och ett administrationstak.

Trots detta ger flygplan bättre räckvidd och administrationstak, men de kan inte utforska lika förbehållslöst eller flyga lika lugnt som helikoptrar. Dessa två typer av flygplan har flugit i nästan ett sekel och kommer att fortsätta att flyga in i framtiden. Vilket är bättre plan eller helikopter?

Vanliga Frågor

Är Det Billigare Att Ha Ett Flygplan Eller En Helikopter?

Faktum är att kostnaden för att arbeta och hålla en helikopter vida överstiger arbetskostnaden för ett plan, men de är lika i prislappen. Helikoptrar behöver mer stöd för att hålla dem i flyget och använda mer bränsle per timme än flygplan med fast vingar.

Är Helikoptrar Snabbare än Flygplan?

Helikoptrar kan jämföras med flygplan på ett överraskande sätt. Det är omöjligt att hitta en helikopter som kan flyga snabbare än 400 km/h (250 mph), men planen har flugit mycket snabbare under ganska lång tid. Intressant nog kan tåg och andra fordon också snabba upp.

Är Helikoptrar Säkra?

De undrar: Är det säkert att flyga i en helikopter? En helikoptertur är mindre säker än att flyga i ett affärsplan eller på ett Amtrak-tåg. Det är dock säkrare än att åka i ditt fordon eller lastbil. Flygplan är i stort sett den säkraste metoden för resa.