Vilken Broms är Säkrast Att Använda I En Skoter? SVAR!! !

Nästan alla moderna skotrar har bromsarna placerade på ett sådant sätt att den bakre bromsen kan manövreras med vänster spak och frambromsen den högra. Vilken broms är säkrast att använda i en skoter? Detta gäller inte för veteranskotrar och alla skotrar som har manuell växellåda. Bakbromsen styrs av fotpedalen på höger sida.

Kommer nu till Vilken broms är säkrast att använda i en skoter? Det beror oftast på typen av skoter. Det finns två huvudtyper av bromsar: mekaniska och elektriska. Skivbromsar anses generellt vara säkrare, pålitligare och de rekommenderas av ESG.

Typer Av Bromsar

Skivbromsar

Skivbromsar, de starkaste bromsarna som finns, är idealiska för skotrar. De fungerar också bäst i torra och fuktiga förhållanden. Bromsrotorskivan som snurrar runt hjulet fixeras av bromsbelägg som monteras på bromsoket från båda sidor med högt tryck från kolven och bromsar skivrotationen, vilket innebär att sakta ner och stoppa fordonet. Skivbromsar består av 3 typer.

  • Mekanisk
  • Hydraulisk
  • Halvhydraulisk

Mekaniska Skivbromsar

De använder en bromskabel för att aktivera bromsoket. Dessa bromsar är de mest populära och kallas även för kabelstyrda skivbromsar. De flesta mekaniska kabelmanövrerade skivbromsar drivs av en bromsspak. Bromsspaken dras i för att förkorta bromsvajern som ansluter till bromsoket. Bromsoket överför mekaniskt kraft för att få bromsbeläggen att klämma rotorn.

Hydrauliska Skivbromsar

Denna typ av skivbromsar för skotrar använder vätskefyllda (hydrauliska) ledningar för att koppla in bromsoken. Användning av bromsspaken förbättrar trycket i hydraulledningarna, vilket gör att kolven rör sig och klämmer ihop rotorn. Den ger den starkaste kontrollen över de andra typerna av skivbromsar, eftersom den ger stark och konsekvent bromskraft.

Semihydrauliska Skivbromsar

De är mycket lika hydrauliska skivbromsar men semihydrauliska bromsar använder en vajer istället för en hydraulledning. Den löper från bromsspaken till bromsoket och ansluter till den hydrauliska kolven. Det ger mycket bromskraft.

Fördelar med skivbromsar

  • Lättvikt
  • Stark bromskraft
  • Den är lämplig för alla väderförhållanden
  • Enkel att underhålla
  • Enastående bromskontroll

Varför Ska Du Köpa En Skoter Med Skivbromsar?

Enligt forskning presterar framhjulen 75 procent bättre på att kontrollera hastigheten än de bakre. De flesta skotrar har skivbromsar på framhjulen. de erbjuder mer bromskraft och kontroll och tillåter användare att sakta ner eller stanna under cykling.

De är också säkra för ryttare som reser i olika terräng, eftersom de inte förlorar sin bromskraft i våta förhållanden. Dessutom är denna typ av broms lätt att justera, uppgradera eller byta ut i nödsituationer. Förutom skivbromsar är andra bromskategorier:

Trumbromsar

Trumbromsar är stängda inuti och har trummor som snurrar med hjul, Bromsbackar försedda med bromsbelägg som trycker mot trummorna från insidan för att generera bromskraft sitter inuti trummorna. De har också en nackdel: trumbromsar som överhettas blir mindre effektiva.

Fördelarna med trumbromsar

  • Helt innesluten inuti hjulet
  • Räcker längre
  • Du fungerar bäst i våta förhållanden

Regenerativa Bromsar

Regenerativa bromsar återvinner alla mängder kinetisk energi som annars skulle förvandlas till värme och istället omvandlar den till elektricitet. Regenerativa bromsar kan styras av en elektrisk strömbrytare som kopplar motorn till laddningssystemet. Detta skapar motstånd mot motorrotation.

Fotbromsar

Fotbromsen genererar friktion som saktar ner hjulet. För att aktivera dem måste du flytta din bakre fot från däcket. Även om det är ganska enkelt, kan få rörelser få dig att tappa balansen, särskilt på skotrar med mindre däck.

Nackdelar med fotbromsar

  • Effektivitet är inte nyckelordet
  • Dålig prestanda i våta förhållanden
  • Behöver obekväma körställningar

Elektroniska Bromsar

En elektronisk handbroms innehåller en kontrollenhet och en knapp för att aktivera och avaktivera systemet. Elektroniska bromsar aktiveras på olika sätt. Första tryckknappen, eller bromsspakar. Vissa skotrar har en tryckknapp längs styret som kopplar ihop elektroniska bromsar. Andra kräver att du drar i spakarna så lätt som möjligt.

Slutsats

Vilken broms är säkrast att använda i en skoter? Skivbromsar är en av de starkaste komponenterna i en skoter. Även majoriteten av framhjulen har skivbromsar. Skivbromsar är säkrare för förare och bättre för miljön.

Trum-, fot- och elektroniska bromsar kan ha varit standarden i många år, men med sin benägenhet att blekna och brist på kraft i våta förhållanden kan de helt enkelt inte jämföras med bromsförmågan hos skivbromsar.

Vanliga Frågor

Vad Kan Jag Göra För Att Byta Ut Bromsarna På Min Skoter?

Om du är bekväm med att sköta ditt skoterunderhåll kan du ta på dig att byta bromsar som ett gör-det-själv-projekt och det kommer att bli roligt. Du kan enkelt byta ut skivbromsar och fotbromsar eftersom deras komponenter för det mesta är oskyddade. Det rekommenderas inte att du byter ut elektroniska bromsar eller trumbromsar eftersom de kan vara svåra att byta.

Vad är Den Genomsnittliga Livslängden För Skoterdäck?

Det beror mest på däcken och gummisammansättningen som används. Bra däck går ungefär 4 500 miles eller så för bakhjulet och runt 7 000 till 8 000 miles eller mer även för framhjulet. Det genomsnittliga däcket håller mellan 3 000 och 7 000 miles för bakhjulet och 7 000 till 10 000 miles för fram.

Kan Jag Använda Vilken Rotor Som Helst Med Skivbromsar?

ja! Med en skivbroms kan du använda vilken rotor du vill, förutsatt att det är inom rimliga gränser. Vissa rotorer har smalare bromsspår än andra men i allmänhet är det bara en metallskiva.