Vilka är Fördelar Och Nackdelar Med Turboaxelmotor?

Turboaxelmotors Fördelar Och Nackdelar

En turboaxelmotor är en av de mest välkända motorerna på det nuvarande planet som bär krigsfartyg och skyttlar eftersom den erbjuder den smartaste potentiella lösningen inom drivning och kraft. Den här artikeln kommer att diskutera fördelarna och nackdelarna med turboaxelmotorn för att hjälpa dig att avgöra om denna typ av motor är rätt för ditt nästa flygplansprojekt.

Nuvarande helikoptrar drivs av en turboaxelmotor. Denna typ av motor är mindre, stark och otroligt lätt i kontrast till olika motorer; trots det har den några nackdelar som bör ses när du bestämmer dig för ditt köpval.

Medan turboaxelmotorn har många fördelar som är viktiga för en ägare av ett flygplan, finns det också några nackdelar. För att veta om turboaxelmotorn skulle vara bäst för dina behov är det viktigt att analysera de två sidorna av bilden innan du bestämmer dig för ditt sista beslut.

Turboaxelmotorkonstruktion

En turboaxelmotor, en variant av en flygmotor, är en motor som använder axelkraft för att driva apparaten snarare än att skapa push. Turboaxelmotorer används oftast i applikationer som kräver en liten, men kraftfull, lätt motor. Detta inkluderar helikoptrar och deras hjälpkraftenheter.

En turboaxelmotor kan karakteriseras som en turboaxelturbinmotor avsedd att bara skapa axelkraft. Sådana motorer observerar användning i helikoptrar, där deras lätta vikt och lilla storlek i kontrast till cylindermotorer gör dem lockande. Turbopropmotorer fungerar på samma sätt som turbopropmotorer men turboaxlarna är uppvärmda för att minska spänningen. Detta möjliggör mindre hastighet och producerar lite ångor.

Turboaxelmotorn använder samma standarder som turbojet för att producera energi. Den förenar en motor, fläkt och förbrännare inuti turboaxelgeneratorn. Den väsentliga kontrasten mellan turboaxel och turbojet är att ett extra kraftområde, bestående av motorer och en resultataxel, har slagits samman i planen.

Kraftmotorn är inte exakt kopplad till turboaxelgeneratorn. Denna plan, som hänvisas till som en motor med fri kraft, tillåter att hastigheten på den kraftfulla motorn effektiviseras för den hårdvara som den kommer att stimulera utan krav på en extra minskad växellåda inuti motorn.

Kraftmotorn extraherar nästan all energi från avgasströmmen och skickar den sedan genom en axel till hårdvaran som den ska driva. En turboaxelmotor är detsamma som en turboprop och många motorer är tillgängliga i de två varianterna.

Den viktiga kontrasten mellan de två är att turbopropeller-återgivningen ska vara avsedd att hjälpa högar av den bifogade propellern genom en turboaxelmotor inte behöver vara så rejäl eftersom den regelbundet driver en transmission som i första hand upprätthålls av fordonet och inte av den faktiska motorn.

I en motor som reagerar sker alla inslag, tryck, tändning och ångor i en liknande brinnkammare. Således borde var och en ha valt kammarens invånare under sin del av tändningscykeln. Turboaxelmotorns unika egenskap är att varje kapacitet har sitt eget område, och alla kan utföras samtidigt utan att störa.

Delar Av Turboaxelmotor

Dessa är komponenterna i en turboaxelmotor:

Blåsare

Den fläkt som används som turboaxelmotordelar är av olika slag. De tidigare använde utåtriktade fläktar. Dess plan är måttligt okomplicerad och blygsam. De är begränsade till lågtrycksproportioner och kunde inte mäta sig med nuvarande pivotala strömfläktar angående skicklighet. Idag används strålningsfläktar fortfarande i väldigt få moderna enheter.

Brinnande Kammare

Detta ramverk visar två översvämningar av luft från fläkten. Den mer blygsamma ångan tas om hand halvvägs in i ett distrikt där finfördelat bränsle infunderas och antänds med en eld som hålls uppsatt av en hackighetsskapande kontroll.

Den andra strömmen, som är känd som en svalare ström, tas sedan om hand in i kammaren genom öppningar längs med ett tändfoder (ett slags skal). Detta hjälper till att sänka temperaturen till en rimlig nivå för motorkanalen.

Turbin

Dessa turboaxelmotordelar är vanligtvis baserade på responsstandarden med de heta turboaxlarna som sträcker sig genom upp till åtta faser. Den använder en- eller tvåspolade motorer. Denna motor driver den yttre lasten.

Högtrycksmotorer står för en del av utvecklingen. Denna högtrycksmotor driver bara fläkten medan överskottsutvecklingen sker i en annan, fri motor som är associerad med högen.

Uppstart

En turboaxelmotor som driver en elektrisk generator. Det förväntas att hastigheten kommer att styras och att den förblir konstant oavsett den elektriska belastningen. Tändkammarens temperatur kommer att sjunka om bränsleströmmen reduceras på detta sätt. Motorn kan fortfarande styras av detta entalpifall, men motorns skicklighet minskar. Kontroll av turboaxelmotorer för flygplan är mer utmanande att kontrollera.

Betydande Egenskaper Hos Turboaxelmotorn

En normal turboaxelmotor består av:

  • En luftbukt
  • Fläktområde
  • Tändningsområde
  • Motorområde
  • Utmattningsområde
  • Extra område
  • Dessa ramverk är nödvändiga för start, fett, bränsletillförsel och hjälpmedel. De fungerar också som en fiende till isbildning, kylning och kompression.

De betydande delarna av alla turboaxelmotorer är i huvudsak något som liknar varandra; klassificeringen av delarna av olika motorer som används just nu fluktuerar något på grund av skillnaden i varje tillverkares formulering.

Dessa distinktioner finns i materialunderhållsmanualerna. En av de bästa enskilda elementen som påverkar utvecklingselementen för alla turboaxelmotorer är fläkten eller fläktarna för vilka motorn är planerad.

Typ Av Turboaxelmotor

Det har ordnats i tre sorter.

  • Turbojet
  • Turboprop.
  • Super skaft

Turbojetmotor

Huvudmotorn för turbojetmotorn, som skapades under flygverksamhetens existens, var turbojetmotorn. Alla viktiga tryck från dessa motorer kommer fram genom motorn och pipen på motorn, som är känd som mitten av motorn. Den är också känd som ångmaskinen.

Turbopropmotor

Dessa motorer använder avgasens turboaxel för att driva propellern och fläkten. Denna motor är en hybrid av superpropeller- och turbojetmotorer. Denna motor kunde ses på det indiska flygbaserade militära flygplanet. I synnerhet används dessa typer av flygplan för frakt.

Turboaxelmotor

Turboaxelmotorer har ett centralt motorcentrum och det använder 10 % av insläppet av luft och 90 procent av luftförbrukningen runt centrum används för att skapa trycket. Djupt och det används för resandeflygplan.

Turboaxelmotorn : Fördelar Och Nackdelar

Fördelar

  1. Oberoende av vibrationer ger lättare propellersegment och monteringsstruktur.
  2. Enkel kontroll.
  3. Inga radiatorer eller andra kylytor.
  4. Det är inte nödvändigt att kyla luften. Den är självbärande och kräver inga blixtbeslag.
  5. Inga förgasare.
  6. Förråd av tryckluft som är lättillgängligt
  7. Minskad brandrisk: Mindre oförutsägbara energier används
  8. Lägre explicit vikt.
  9. Lägre oljeutnyttjande.

Nackdelar

  1. Låga hastigheter och högt explicit bränsleutnyttjande beror främst på oförfalskad strömmotor som har liknande utförande som svarande motorer.
  2. Låg strömförbrukning kan leda till slösaktiga aktiviteter.
  3. Långsam hastighet ökar från lägsta till högsta effektnivå. Detta tillstånd gäller mest för turbojetmotorer. Turboprop- och turbofläktmotorer kan snabba upp snabbt.
  4. Förutsättningar för hög starteffekt
  5. Betydande kostnad.
  6. Kanalen ökar snabbt sårbarheten för skada från okänt material.

Den primära bördan för turboaxelmotorer är att de, i motsats till en svarande motor av liknande storlek, är dyra. Eftersom de roterar i höga hastigheter och arbetar vid extremt höga temperaturer är turboaxelmotorer svåra att planera och montera ur ett ingenjörs- och materialperspektiv.

Turboaxelmotorer använder också mer bränsle när de står stilla och tenderar att ha en stadig belastning snarare än en fluktuerande. Det gör turboaxelmotorer extraordinära för saker som längdflygplan och kraftverk, men klargör varför du inte har en i motorn på ditt fordon.

Slutsats

Turboaxelmotorer, som annars kallas turboaxelmotorer, använder kraften från heta turboaxlar för att driva roterande propellrar som skapar tryck i flygplan och fordon. Två fördelar och nackdelar gör turboaxelmotorer lämpliga för olika situationer. Den här artikeln täcker fördelar och nackdelar med turboaxelmotorer så att du kan välja om det är rätt motortyp för din specifika situation.

Vanliga Frågor

Varför Använder Helikoptrar Turboaxel?

Turboshaft gasmotorer används av helikoptrar när de har fler än 4 säten. De lätta, små gasmotorerna producerar mer kraft för sin storlek jämfört med cylindermotorer, och på detta sätt kan helikoptrar lyfta mer. Detta jämförs med bränsle, passagerare och frakt.

Är En Turboaxelmotor En Flugmotor?

En turboaxelmotor är en variant av en ångmotor som har förbättrats för att ge axelförmåga att driva hårdvara i motsats till att skapa push. Turboaxelmotorer används oftast i applikationer som kräver en liten, men stark, lätt motor, bestående av helikoptrar och hjälpmotorer.

Vilket Flygplan Använder En Turboaxelmotor?

Helikoptrar använder turboaxelmotorer. Turboaxlar används på helikoptrar. Den största skillnaden mellan turboaxlar och turbojetmotorer är det faktum att turboaxelmotorer använder mest sin kraft för att vrida en motor istället för att skapa tryck ut baksidan.