Varför Måste Cykeldäcksstammen Skjutas In? Skäl

Cykeldäcksventilstam Inskjuten

Som utvald mekaniker för vårt parkluster, som åker med på helgerna, stöter jag ofta på intressanta problem. Förra veckan hade brännvin försvunnit från hans bakhjul så jag gav mig ut för att hitta honom. Han var 880 meter bakom och stod på axeln och försökte pumpa upp det slanglösa bakdäcket på sin Santa Cruz.

Han sa till mig att den inte var platt, bara tillräckligt mjuk att han ville ha lite luft. Cykeldäcksventilstammen trycktes in.

Vi kontrollerade var sin minipump genom att hålla vårt pass på toppen och se till att pumpningen skapade tryck. Det fanns ingen nackdel. Därefter såg vi till att Presta-ventilens spets var lös och att tätningen var intakt. Trycket i däcket håller ventilen tät tills du bryter tätningen genom att skruva loss och trycka ner spetsen

Det verkade som om ventilen var i gott skick eftersom trycket på spetsen som definierats skapade lufttrycket. Eftersom jag också hade en pump, försökte vi den och tänkte att en sak kanske var fel med Marcs. Ingen tärning. Pumpen jag hade gick inte heller.

Varför kunde vi inte få in luft i däcket med pumparna? det var lite av ett mysterium, därför förklarar jag vad vi fick reda på ifall du någonsin har ett identiskt problem. För att försäkra dig om att du är beredd att ta itu med eventuella relaterade problem kommer jag att ge dig några exempel på andra däckventilproblem. Dessa är alla ganska enkla att fixa om du har rätt verktyg och delar.

Marcs Ventil

När Marcs ventil släppte ut luft men inte in, frågade jag konjak om han råkade ha en extra ventilkärna. De flesta slanglösa ventiler har utbytbara kärnor. Kärnan är manövermekanismen i ventilen som håller luften inne och tillåter uppblåsning och tömning. Vissa ventiler har inte utbytbara kärnor. Speciellt när det gäller ventiler på rör.

Det är möjligt att se skillnaden genom att titta noga på kanterna på den högsta ventilen, precis under den räfflade spetsen som du använder för att öppna/stänga den. På ventiler med utbytbara kärnor kommer det att finnas 2 skiftnyckelplattor på omkretsen.

Park Tools VC-1 är ett litet verktyg som kan användas för att ta bort ventilkärnor. Du kommer dessutom att kunna använda en tång eller en liten justerbar skiftnyckel för att bli av med dem. Du kan inte ta bort dem för hand eftersom kärnorna är så täta.

Bär En Reservventilkärna

Även om du har slanglösa däck rekommenderar jag alltid att du har med dig en reservslang. Och Id intygar dessutom ständigt att röret har en utbytbar ventilkärna. Alla Presta-ventiler med utbytbara kärnor använder en universalpassande Presta-ventilkärna. Så, så länge du har en kärna med dig på reservröret, kan du ha en backup om du vill ha det. du kommer även att kunna köpa Presta ventilkärnor separat.

Marc bar två reservventilkärnor till sin cykel. En för Marc och en för Sue. Vi tenderar att ta bort ventilkärnan från Marcs ventil och sedan skruva i en ny med Marcs verktyg. Efter det var det lätt att pumpa upp däcket och få rullning igen.

Tätningsproblem

Marcs ventilkärna vägrade ta emot luft. Vi kunde inte berätta det. Och jag vet inte om vi brukar ha fixat det om vi tenderar att hinna blötlägga det i lösningsmedel eller blåsa ut det tillbaka i mitt utseende med tryckluft.

Det är möjligt att tätningen från det slanglösa däcket, som var tack vare ventilens spets, kom in i kärnan och fäste den på ett sådant sätt att den kan släppa ut luften men inte komma in.

Tips För att förhindra att tätningsmedel täpper till ventilerna är det bäst att rotera ventilerna till nära midnatt innan du pumpar upp eller tömmer däck som fylls med tätningsmedel. Detta hjälper till att hålla tätningen i däckets botten och med tur kommer den att stanna där.

Hanterar Tätningspluggar

Sealer kan torka och bilda en propp eller hud med tiden. Den slanglösa ventilen sticker ut från däcket och är en plats där sealer kan samlas, torka och bilda en propp eller blockering. I så fall, om du försöker släppa ut luften, kan bara lite strömma ut innan luftflödet stannar.

Och din pump kommer att vara värdelös liknande vår med Marcs slanglösa däck. Den utbytbara kärnventilen är väldigt praktisk när du stöter på det här problemet. För att få ventilen att fungera igen måste du trycka ut eller bryta igenom pluggen, tätningsskiktet eller täppa till.

För att göra detta, vrid ventilen mot midnatt och ta bort ventilkärnan med det verktyg du än har på dig (försiktigt, den lilla tappar inte och tappar den!). När kärnan har tagits bort är allt som krävs för att rensa pluggen att peta en sak inuti ventilen så mycket att trycka ut eller peta igenom tätningsmedlet

Undvik att trycka för mycket på däcket. En 2,5 mm skiftnyckel är min favorit. Den måste bara vara tillräckligt lång för att nå igenom och in i däcket. Du kommer att skapa ett verktyg av nästan något som passar genom ventilen.

Tips: Det är möjligt att sticka en sak för liten eller för spetsig i ventilpluggen och så fortfarande behöva bry sig om att få in luft. Som ett resultat gjorde det ett för litet hål i pluggen och luften tätade den igen. För att göra hålet större, sätt in ett större föremål i ventilen.

Bryt Inte Pärlförseglingen

I de flesta fall, om du är försiktig och arbetar enligt beskrivningen, måste du vara redo att pumpa däcket en gång till och avsluta en tur när du byter ut en dålig ventilkärna eller petar upp en tätningsplugg. Du bör vara försiktig så att du inte bryter tätningspärlorna från slanglösa däck.

Däck kallas sittande på hjulen när de är korrekt installerade. Detta innebär att sidorna av däcket på varje sida och alla runt fälgen är i ett bra läge för att täta eventuell luft från att rinna ut. Ventilen är vad du fokuserar på, och inte däcket. Det kommer att förbli så här om du inte gör misstaget att försöka ta bort det.

Och så länge som däcket förblir sittande måste du kunna pumpa upp det och få det att hålla luft, även om tätningsmedlet inuti har torkat upp och det inte finns mycket kvar i ett ytterst flytande tillstånd för att täta däcket.

Om du av misstag lossar däckvulsten(erna) på slanglösa däck måste du bry dig om att få den att bära luft en gång till om det inte finns något anständigt vått tätningsmedel kvar för att täta däcket. Om du stöter på det här exemplet måste du lägga till sealer om det är möjligt.

Slutsats

Dessa typer av missöden, som Bike Valve Stem Psed In , kan ibland hända. Men det finns alltid ett sätt att fixa dem.

Vanliga Frågor

Hur Mycket Kostar Det Att Byta Ut En Ventilspindel På Ett Däck?

Att byta ut din ventilspindel är en enkel uppgift att göra, även om du inte är mekaniker. Om du reparerar det själv kommer nya ventilstammar att kosta cirka €. Det kommer att vara värt cirka €80 om du tar det till butiken.

Är Det Möjligt Att Byta Spindeln På Ventilen Utan Att Ta Bort Däcket?

QVCs snabba Valve Change Tool gör det enkelt att byta spindel utan att behöva ta bort däcket. Du kan spara tid, pengar och besväret med att byta ventilspindel genom att använda QVC snabba ventilbytesverktyg.

Kan Du Fixa En Motorcykeldäckventil?

Du kan helt enkelt byta ut ventilen om tätningen går sönder eller om du tappar luft. Slanglösa ventiler kanske bara är tillgängliga för vissa hjulmodeller. Om detta händer kommer tätningen inte att täta ordentligt.

Varför Buktar Mitt Cykeldäck Vid Ventilen?

Utbuktningen vid ventilen innebär vanligtvis att däcket sitter på förstärkningsytan i botten. För att pumpa däcket helt, tryck ventilen uppåt med tummen. Tryck sedan på däcket runt ventilen tills det trycks ihop.