Varför Fungerar Kylfläktar Bara När Temperatursensorn är Urkopplad? Lösning

Kylfläktar Fungerar Endast När Temperatursensorn är Urkopplad

Vad är grejen med en kylfläkt som bara fungerar när temperatursensorn är urkopplad ?

Om din kylfläkt bara fungerar när temperatursensorn är urkopplad, finns det två normala orsaker och två normala svar på detta problem.

Låt oss titta på dessa orsaker och hitta lösningar som hjälper dig att få ditt fordons kylsystem på rätt spår igen.

En kylvätsketemperatursensor är en viktig del av ett kylsystem för bilmotorer. Utan en korrekt fungerande kylram kommer motorn att bli varm, vilket gör att motorn fungerar slösaktigt och kan orsaka verklig skada.

Kylvätskesensorer är termometrar som rapporterar den interna motortemperaturen till motorstyrdatorn.

Information från sensorn används av PC:n för att göra justeringar av bränsleinfusionsramverket, starttid och andra motordelar.

Kylfläkten blåser luft över kylaren för att påskynda kylningen.

Baserat på informationen från kylvätsketemperatursensorn växlar motorns styrdator kylfläkten då och då.

En felaktig kylvätsketemperatursensor kan orsaka att en fläkt inte används som förväntat, vilket kan göra att motorn överhettas.

Tändmotorns inre temperatur styrs av kylvätsketemperaturgivaren.

Initialiserad i OBD och OBD II (fordon tillverkade från 1996 och senare), översvämmas sensorn med kylvätskeram för att kontrollera kylvätskesäkerhetsnivån.

Låg kylvätska kommer inte att ge tillräcklig temperatursäkerhet för att adekvat kontrollera den interna värmen. Således kan ECT-sensorn äventyras.

Kylvätskenivågivare

Kylvätskenivåsensorer hjälper till att observera kylvätska i en bils motor, och dessa prylar skickar också en stor grupp information till fordonets dator.

Placeringen av sensorn varierar från en modell till en annan, och några bilar kan ha flera.

Placeringen av kylvätskesensorn varierar beroende på fordonets tillverkare och modell.

Kylvätskesensorn är vanligtvis placerad inuti insugningsröret. Men vissa tillverkare placerar den inuti kammarhuvudet. Givarna är placerade så att en spets kommer i kontakt med motorns kylvätska.

Ett temperaturkänsligt motstånd används i kylvätskesensorer. Detta motstånd förblir djupt motståndskraftigt vid kalla temperaturer, men motståndet sjunker när kylvätsketemperaturen stiger.

Om sensorn är i kontakt med kylvätskan kommer den att skicka ett felmeddelande till din dator och aktivera en indikatorlampa.

Kylfläkt Fungerar

Om risken är att kylramen i ditt fordon använder en elektrisk kylfläkt, har du förmodligen en tvärgående (sidleds) monterad motor.

Vissa längsgående (främre till bakre) monterade motorer använder också den elektriska fläkten.

De har dock oftast en motorstyrd kylfläkt. Den elektriska kylfläkten styrs av en DC (omedelbart flöde) elmotor med en modul, Thermo eller PC-styrning. Den kan slås på eller av beroende på kylvätsketemperatur och AC-driftsförhållanden.

Den termostatiska omkopplaren samverkar med batteriet och fläktmotorn för mer erfarna fläktkretsar.

I de flesta 90-tals och mer uppdaterade modeller överfördes kontrollen till bilens PC eller en dedikerad modul.

Till exempel, när kylvätsketemperaturen ändras, rapporterar Thermo-bytet denna förändring till PC:n genom en spänningssignal, som PC:n eller modulen använder för att aktivera kylfläkten via ett fläktrelä.

En elektrisk kylfläkt hjälper inte bara till att spara energi genom att bara köras när ramverket behöver för att eliminera överflöd av värme från motorn, utan hjälper till att skydda andra känsliga kretsar och elektroniska delar från värmen med skada.

Under de kalla månaderna sparar din kylarfläkt avsevärt mer energi när tillräckligt med kall luft rör sig genom kylaren på motorvägen.

Oavsett om din kylfläkt inte har en komplicerad krets, måste du veta var du ska leta när din fläkt inte fungerar som förväntat.

Nästa fråga att överväga när du diagnostiserar problem med din elektriska kylfläkt är fläktkretsen.

Varför Kylarfläkten Inte Fungerar

Trasig Säkring

En brytare upprätthåller nästan allt elektriskt i en bil. Om det finns en elektrisk översvämning som är på väg mot en del av elektronisk hårdvara, kommer tråden att skära av lagret och rädda det från att förstöras. Detta är känt som en „blåst krets“.

En sprängd krets är inget problem och det kostar inte mycket att byta ut en. Om din kylarfläkt inte fungerar, kontrollera din bils manual för att hitta brytaren som styr fläkten eller kylarfläktens regulator.

En fläkt använder en huvudkabel som är cirka 50A. Det kan också finnas en liten krets för fläktstyrningsmodulen.

Kom ihåg att även om fläkten sammanflätar blåser kan det vara problem med kablarna eller kylarfläkten.

Felaktig Temperatursensor

I många bilmodeller finns det ofta två olika ramverk. Du kan antingen ha din fläktstyrning integrerad i motorstyrenheten eller en separat fläktstyrningsmodul.

I de två fallen använder styrenheterna en temperatursensor för att veta när kylarfläkten ska startas.

Förutsatt att denna temperatursensor är trasig vet inte styrenheten när den ska starta kylarfläkten eller kylfläktar fungerar bara när temperatursensorn är urkopplad .

Medan bilen är igång kommer motorns kylvätskesensor med största sannolikhet att få motorn att snubbla och gå ojämnt. Motorlampan kanske inte tänds direkt, men PCM loggar en DTC (Diagnostic Trouble Code).

Ett fåtal bilar använder separata kylvätsketemperaturgivare för kylarfläkten och motorstyrenheten.

Du vill kontrollera din reparationsmanual för vilken temperatursensor som styr kylarfläkten och sedan motståndsmäta sensorn med en multimeter för att garantera att den fungerar.

Trasig Ledning

Om fläkten inte fungerar när bilen är överhettad kan det finnas ett kabelproblem eller en dålig association. Kylarfläktens ledningar bör kontrolleras från styrenheten eller reläet.

Kontrollera om det finns tecken på erosion i kontaktpluggarna. Var noga med att även kontrollera kontakterna på reläet och styrenheten.

Att mäta ledningarna med en multimeter är regelbundet inte exceptionellt lönsamt, eftersom du vill belasta ledningarna för att kontrollera om de fungerar.

Du kan snabbt testa strömmen som kommer från kylarfläkten med en multimeter.

Saknar Kylvätska

Om du antar att din kylvätskenivå är låg kommer du att få luft i ramverket och kylvätsketemperatursensorn kommer inte att läsa av kylvätsketemperaturen exakt.

Du bör fylla på kylvätska om den är låg. Om du inte gör det kan det riskera att din motor blir överhettad och fastnar.

Du kan inte komma tillbaka till en motor som har hållits på förutom om du har mycket pengar.

Trasig Kylarfläkt

Defekta kylarfläktar kan också göra att dina kylarfläktar inte startar. Kylarfläktar är utrustade med en elektrisk motor som så småningom kommer att slitas ut.

Testa de elektriska kylarfläktarna med en sladd från bilens batteri. Stäng av kontakten för kylarfläkten och anslut 12v+ till den.

Detta är ett snabbt och enkelt sätt att testa dina kylarfläktar.

Defekt Fläktrelä

Kylarfläkten drar så mycket kraft att det finns ett relä som driver den.

Detta relä kan skadas, vilket gör att kylarfläkten inte startar. Du hittar fläktreläet i motorfackens kretsbox. Det är dock bäst att konsultera din reparationsmanual för att se var den finns.

Det är ofta väldigt enkelt att testa ett 4-stifts relä. Ta bort reläet och mata 12 volt för stick 30 och 85.

Jorda stift 86 och titta på risken för att det kommer spänning från stift 87. Det är mycket mer effektivt att associera stift 87 med något som drar mycket kraft, som fläkten.

Dålig Fläktkontrollmodul

Ett fåtal bilar har en separat styrmodul för helt enkelt kylarfläktstyrningen. Styrmodulen finns ofta i motorrummet och utsätts för värme och rester. Förbrukning kan göra att styrmodulen går sönder.

Du kan lokalisera reläet och inspektera för visuella skador. Du kan också regelbundet öppna upp reläet och kontrollera om det finns dålig lödning eller erosion. Om du hittar några problem, byt ut det.

Slutsats

Den här artikeln hjälper dig att förstå vad du ska göra om din kylarfläkt inte fungerar.

Alla möjliga orsaker och lösningar delades. Vi delade också de korrekta korrigeringarna och alla indikationer.

Om du har en kylarfläkt som inte fungerar är det ett perfekt tillfälle att boka tid med din mekaniker för att se vad som är grejen med den.

Du kan betala lite kontanter, men på lång sikt kommer du att spara mycket mer. Föreställ dig att anta att din motor överhettas och exploderar? Det är inte vad du vill.

Förutsatt att du kör en klassiker är det också riktigt smart att se eftermarknadsutbudet och få ett avancerat kylarramverk.

Det kommer att vara mycket effektivare än de gamla ramarna från tillbaka i tiden.

Vanliga Frågor

Kan En Dålig Temperatursensor Göra Att Fläkten Inte Fungerar?

Kylarfläkten kan också sluta fungera om kylvätsketemperatursensorn inte fungerar korrekt. Denna sensor kan orsaka samtidig överhettning om den misslyckas. Denna sensor kan också relatera till andra olika manifestationer.

Är En Bil Möjlig Utan Kylvätskefebersensor

Om du stänger av sensorn när motorn är kall kan motorn gå som förväntat från början. När motorn värms upp kommer dock a/f-blandningen att bli för rik, och motorn kan börja feltända och stanna.

Slår Temperatursensorn På Fläkten?

Givaren är baserad på temperaturen som avges från termostaten. Temperaturen mäts av kontrollramen ombord. Kylfläkten kan slås på eller stängas av när kontrollramen får temperaturen från CTS.