Varför Fluktuerar Mitt Varvtal Mellan 0 Och 100 När Jag Parkerar Den? Orsaker + Lösning

Varför Fluktuerar Mitt RPM Mellan 0 Och 100 När Jag är Parkerad?

Om din bils varvtalsmätning fluktuerar medan den är parkerad kan det tyda på att din motor eller växellåda har problem. Detta kanske inte är fallet för alltid.

Det finns några faktorer som kan få din motor att tändas medan bilen inte rör sig, från tydliga till mer mörka orsaker.

Den här guiden hjälper dig att förstå och lösa detta problem. Varför går min RPM upp och ner när jag är parkerad?

Vad Betyder RPM?

Innan vi kastar oss in i vad som orsakar RPM-fluktuationer upp och ner, bör vi först förstå vad RPM är. RPM står för Rotation Per minute.

När ett fordon accelererar eller bromsar, svänger det däcken med en viss hastighet. Förutsatt att du kollar in din bils varvräknare, kommer du att betrakta RPM som ett nummer på ratten.

Varvräknaren visar ditt fordons hastighet så långt som varv per minut. När du trycker på gaspedalen kommer dina varvtal att öka när hastigheten ökar.

På samma sätt kommer varvtalet att minska när du trycker på bromsen eller släpper upp gaspedalen. De flesta motorer avfyrar upp till cirka 4 000 till 6 000 rpm; Detta kan dock fluktuera i huvudsak beroende på vilken typ av bil du kör och hur stark den är.

Om din motor inte startar med hög hastighet kan den kanske inte hålla ett konstant tomgångsvarvtal.

Detta lilla problem bör åtgärdas omedelbart. Om det lämnas utan uppsikt kan det bli ett allvarligt problem som kan lämna dig utanför din normala rutin.

Vilka är de mest troliga anledningarna till att din motor inte tänds upp eller ner?

Om du antar att dina motorvarvtal guppar upp och ner och att din motor inte kan hålla ett konstant tomgångsvarvtal, så finns det möjligt ett problem med en del som är ansluten till din motor eller ett problem med en sensor som används för att hålla din motor igång.

Du kommer att kunna åtgärda de flesta av problemen relaterade till en bil som intermittent skjuter upp eller ner, samt obehaglig tomgång.

Och goda nyheter för dig, de flesta problem med tomgångsmotorer kan fixas av de flesta färgämnen, med tanke på att du vet hur man vrider en skiftnyckel och kan undersöka olika bildelar.

Varför Fluktuerar Mitt RPM Mellan 0 Och 100 När Jag är Parkerad?

Om lampan för kontroll av motorn inte lyser, måste du undersöka varje sensor och del för att avgöra vad som kan få din motor att brinna oväntat.

Om du befinner dig i den här situationen, fortsätt leta efter grundorsaken och lösningen.

Vakuumläcka

En vakuumläcka kan också orsaka problem i din bils motor, vilket oftast orsakar en ökning av varvtalet. Denna läcka inträffar vanligtvis i motorns förträngning.

En vakuumläcka kan identifieras genom ett sorlande ljud eller förlust av kraft. Du bör också titta på det extra utrymmet, bromskomplexet och chokekroppen.

Instruktioner för att åtgärda det här problemet

1. En vakuumläcka är inte som andra fall vi har sett. Ta bilen till en professionell reparatör för reparation av en vakuumläcka.

2. Om en vakuumläcka inte repareras snabbt kan det orsaka allvarliga bilproblem. Detta kan göra det osäkert att köra och orsaka ett missöde.

Dåliga Tändstift

Förstörda tändstift kan få din bils varvtal att ändras. Detta är extremt normalt i mer etablerade bilar. Om tändstiftet är smutsigt eller slut, kommer varvtalet att sjunka/översvämmas.

Olika indikationer på ett fruktansvärt tändstift inkluderar rikliga vibrationer, hjälplös hastighetsökning, fruktansvärd effektivitet, svårighet att börja, motorfel och lukt av fast bränsle från bilarnas rök.

Du bör byta ut tändstiften så snart du ser ett av dessa tecken.

Biltändstift är viktiga eftersom de producerar elektriska gnistor som rör bränsle-luftkombinationen i motorcylindern för att producera energi. De flesta tändstift har en förväntad livslängd på 100 000 miles.

Så här åtgärdar du det här problemet

För att hålla ditt fordon från att fluktuera varvtal, ersätt de utmattade tändstiften. Här är metoden för att eliminera och ersätta det hemska tändstiftet från din bil.

1. Lokalisera tändstiftet. Tändstift finns i cylinderhuvudet, som är rakt över cylinderns tändkammare.

2. När du har hittat cylinderhuvudet börjar du med att eliminera startkurvorna eller länkarna som täcker motorn.

Ovanpå cylindern kommer tändstiften. Ta en bild på tändstiften och ta bort dem så att du korrekt kan returnera de nya.

3. Montera de nya tändstiften . Se till att de nya tändstiften har samma längd som de gamla.

4. Stänk till sist lite smörjmedel på tändstiften och på strängarna och fäst dem. Nu kan du returnera de länkar och startslingor som togs bort tidigare.

Tomgångsluftkontrollventil Fel

En fruktansvärd inaktiv luftkontrollventil är en annan anledning till att din bils varvtal kan fluktuera.

Reglerventilen förväntas hantera motorns standbyhastighet, så den stannar vid normal hastighet. Förutsatt att kontrollventilen är fruktansvärd, kommer den inte att utföra sitt åtagande bra.

Därefter kan RPM fluktuera. Olika indikationer på en defekt inaktiv luftregleringsventil inkluderar hårt sittande, motorn saktar ner, kontrollera att motorlampan tänds och belastningen orsakar nedgång.

Så här åtgärdar du det här problemet

Så här byter du ut en dålig styrventil. Du kan anlita en professionell specialist om du inte har kunskapen eller förtroendet att undersöka fordonet.

1. Börja med att parkera bilen och stänga av motorn. Regionen bör ha tillfredsställande lokaler och belysning.

Carportar är det bästa stället att reparera eller ersätta bilar. Ta bort batteriet och låt bilen svalna.

2. Undersök den inaktiva luftregleringsventilen och upptäck problemet. Du kan granska IAC-ventilen med en OBDII-skanner eller granska varvtalet.

Det är bäst att testa varvtalet. Detta gör att du kan avgöra om ventilen är defekt och vad problemet kan vara.

3. Nästa steg är att identifiera problemet och åtgärda det .

Styrventilen sitter i de flesta fordon nära chokekroppen.

Om du inte vet kan du titta i bruksanvisningen. Om du observerar ventilen, lossa ledningsdonet.

4. Rengör reglerventilen helt. Detta kommer att förhindra att ventilen fungerar effektivt.

5. Använd en spray, rengöringsmedel och en ren trasa för att garantera att allt skräp och kol tas bort. Du kan använda trasan för att torka eventuella vätskor som finns kvar.

6. Om den inaktiva ventilen inte fungerar efter rengöring kan du ta bort den och byta ut den mot en ny. Detta innebär att IAC-ventilen är defekt och måste ersättas med en annan.

7. Efter installation av styrventilen, anslut ledningsnätet och batteriet . Du kan nu testa RPM och kontrollera om det har återgått till inte oväntat.

En Dålig Vevaxelpositionssensor

Det första segmentet att titta på när ditt fordons varvtal fluktuerar är drivstångspositionssensorn.

Drivstavssensorn är associerad med motorblocket som möter omständighetsrotorn på motorns drivstång.

Den identifierar signaler som används av motorns ECU för att ta reda på drivstångens position och motorns rotationshastighet.

Den beräknar motorns rotationshastighet, eller RPM, och den exakta platsen för motorns drivstång. Längs dessa linjer, om drivstavens lägessensor skadas, kan det få varvtalet att variera.

Detta kan göra att bilen saktar ner eller vibrerar i motorn.

Du kan fixa en dålig drivstavssensor genom att åtgärda problemet. Framför allt vill du testa den och se om den har brott, förbrukade kontaktstift eller någon annan skada.

Instruktioner för att åtgärda det här problemet

Att fixa din bils skadade körstavspositionssensor är grundläggande, eftersom det kommer att förmedla rätt meddelanden till motorns styrenhet (ECU).

Om du antar att du aldrig har analyserat en bil, ta den till en reparatör. Om du är en gör-det-själv-entusiast, så här gör du det.

1. Koppla ur bilbatteriet innan du försöker underhålla körstångens lägessensor. Detta hjälper till att förebygga skador på din bils elektroniska styrelse.

2. Gå igenom din bils instruktionsbok för att känna igen drivstavens position. Detta kan fluktuera, från en bil till en annan.

I vissa fordon kan drivstångspositionssensorn hittas nära huvudremskivan, och i andra kan den mycket väl vara vid transmissionens ringsignal eller i motorns cylinderblock.

3. Efter att ha identifierat drivstångspositionssensorn, koppla loss vajersadeln.

Detta gör att du kan ta bort drivstångspositionssensorn och sedan granska den.

Ta ett foto innan du tar bort sensorn med målet att du kan skapa några enkla minnen genom att ta tillbaka den.

4. Koppla bort sensorn och byt ut den mot en annan. Sedan, vid den tidpunkten, återanslut ledningstyget på samma sätt som det var tidigare.

5. Om du är säker på att den är stadig och klar kan du återansluta batteriet och testa din körstavslägessensor .

Om det är din sensor som är problemet kommer ditt varvtal inte att röra sig fram och tillbaka under körning.

Slutsats

Om du är osäker på Varför går mitt RPM upp och ner när jag är parkerad? Det här är ett utmärkt tillfälle att göra ett drag.

Din motor skickar varningssignaler om att något inte står rätt till. Det kan mycket väl vara ganska mycket så grundläggande som att byta ut gamla gnistfästen eller ersätta en luftkanal, men svårare problem kan kräva omedelbar övervägande och fördröjer sällan bra!

Om du bestämmer dig för att inte reparera ditt fordon, se till att du kasserar det innan du orsakar allvarliga skador.

Oavsett vilket beslut du tar, rådfråga en professionell innan du fattar några större beslut. De kan hjälpa dig att diagnostisera problemet och komma med en lösning som är bäst för din säkerhet och plånbok.

Vanliga Frågor

Varför Fluktuerar Min Bils Varvtal?

Det finns många anledningar till att din bil kan fluktuera när du ökar hastigheten. Tändstift har en begränsad livslängd på många mil, de slits ut och skapar mindre kraft. Dåliga bränsleinsprutare kan också orsaka problem med varvtal. Låg luftspänning eller andra orsaker kan också orsaka detta problem.

Vilket RPM Drar?

Om du trycker på gaspedalen och inte snabbar upp, drar du motorn. Om du är femma vid 2 500 rpm och färdas 64 km/h i 64 km/h, då kan du prova att öka hastigheten. Detta kallas att bära motorn. Det är något som är väldigt likt om chansen att du är tvåa vid 1 800 RPM går 10 MPH och strävar efter att snabba upp. RPM växlar beroende på bilen.

Vad Betyder Det När Min RPM Fluktuerar Mellan Upp Och Ner?

Det finns flera förklaringar till varför din RPM fluktuerar. Om det är enkelt när du påskyndar eller bara sitter, behöver du med största sannolikhet byta ut antingen bränslesifonen eller luftkanalen. Om det händer medan du står stilla eller accelererar, är det möjligt att din inaktiva styrventil är felaktig. Som vanligt, om du märker något utöver det vanliga, gör det till en punkt att få det kontrollerat av en professionell.