Vad Står CI För I BMW?

BMW är ett av de främsta utbredda lyxmärkena i världen. Människor som kör BMW-bilar älskar kvaliteten, komforten, tillförlitligheten och pålitligheten hos helheten. Det är inte slumpmässigt att nämna de olika bilmodellerna som har utvecklats under åren. Det finns ett system och en teknik för tysk ingenjörskonst.

Företaget använder ett alfanumeriskt system för att namnge sina bilmodeller. De blandar bokstäver och siffror som kontrollerar identiteten för varje modell. BMW erbjuder åtta distinkta serier, var och en med ett antal undermodeller. Varje serie identifieras av en sort. De udda siffrorna anger 4-dörrars sedaner, medan de jämna kontrollerar med 2-dörrars fordon.

Det finns en matchning mellan serievariationen och därför kostnaden för serien. För tillfället finns det åtta BMW-serier. 1-seriemodellen är billigast; 8-seriens modeller, som är mer avancerade och därför dyrare, är de mest värdefulla. Det finns sju serier av BMW som är olika i vissa funktioner och egenskaper. Men frågan vi diskuterar här är vad står CI för i BMW?

Förkortning Och Betydelse Av CI I BMW

CI indikerar att det är en Coupe/Cabriolet med den bensininsprutade motorn. Det fungerar med bränslemotorteknik.

Vad är Bränslemotorteknik Och Hur Fungerar Det?

Det finns tre typer av bränsleinsprutningssystem.

EFI : Står för elektroniskt bränsleinsprutningssystem (EFI)

MPFI/MPI: Står till flerpunkts bränsleinsprutningssystem.

GDI: Står för bensin direktinsprutning.

Dessa är alla typer av bränsleinsprutningssystem som främst bensin- och dieselmotorer använder. Dessa termer finns i den senaste generationens bensininsprutningssystem.

För att övervinna några av bristerna i äldre motorer användes ett Simple fuel Injection System (Fi ) för att ersätta förgasaren. Eftersom förgasaren var en automat, var den inte nödvändigtvis kapabel att dominera En korrekt luft-bränsle-relation för att möta växande krav på utsläppshantering.

Därför hade den ersatts med 1:a generationens Fuel Injection System Technology . Under denna teknik finfördelas bensinbränslet genom att det tvingas genom en tillhörande grad-widget samt dess sug skapas i ett mycket venturi-rör i en överdriven förgasare som lyfter bensinen genom dess öppningar. Det finns en väsentlig skillnad mellan den äldre generationens förgasare och det nyare bränsleinsprutningssystemet (EFI).

Tidigare hade den primära generationens bränsleinsprutningssystem en enkel stil som bestod av bekvämlighet och en mekanisk bränslepump . Bränslepumpen kunde ge ett bekvämt tryck för att öppna bekvämligheten hydromekaniskt. Senare uppgraderades denna metod för att inkludera elektriskt driven bekvämlighet av ECU, det vill säga den första generationen av elektroniska bränsleinsprutningssystem eller EFI.

Gasspjällsinsprutning

Gasspjällsinsprutning kallas dessutom för ett centralt bränsleinsprutningssystem. Den består av en elektriskt styrd bränslegismo placerad högre än ventilen (gasspjället) och sprutar in bränsle i spjällhuset.

Enpunkts Bränsleinsprutning

Single Point Fuel Injection System är andra generationens bränsleinsprutningssystem som använde ett elektroniskt styrt bränsleinsprutningssystem (EFI). Dessutom styrde den insprutningens tidsordning exakt med hjälp av en ECU, sensorer och ställdon. Den använde en gemensam för alla cylindrar som gav gas av finfördelad typ.

Ingenjörer ändrade dess position i gasspjället till grenröret. Den inkommande luften blandas med kolvätet. Sedan går luft-bränsleblandningen (känd som laddning) till varje cylinder. Därför är denna teknik dessutom känd som grenrörsinsprutningen eftersom insprutningen av kolväte sker i grenröret.

Flerpunkts Bränsleinsprutning

Manifold-insprutningssystemet utvecklades också av tillverkarna för att inkludera en för varje cylinderanordning som gav fyra injektorer för den fyrcylindriga motorn. Ingenjörerna märkte denna elektroniskt styrda, överlägsna teknologi på grund av den sekventiella bränsleinsprutningen alias Multi-Port / Multi-Point bränsleinsprutning eller, i korthet, MPFI / MPI.

För att producera rätt mängd bränsle använder MPFI separata apparater för att driva varje cylinder. Detta sker via en bränsleskena enligt skjutningsföreläggandet eller i en specifik sekvens. MPFI-systemet säkerställer exakthet genom att kontrollera varje apparat flera gånger och variera bränslemängden.

Denna Teknik Inkluderar Följande Delar

  1. Injektorer
  2. Bensinpump
  3. Bränsleskena
  4. Bränsletrycksavkännande element
  5. Motorstyrenhet
  6. Bränsletrycksregulator
  7. Varierade avkänningselement Vev/kamlägesgivare, grenrör Tryckavkännande element, gasavkänningselement.

Bensin Direktinsprutning (GDI)

Bensin direktinsprutning (GDI) kallas dessutom bensin direktinsprutning / gnisttänd direktinsprutning (SIDI) / Fuel Stratified Injection (FSI), det vill säga den senaste EFI-tekniken. Den använder också specialdesignade injektorer för att spruta bensin vid en mycket hög hastighetstemperatur. Gismo sprutar bensin direkt in i förbränningskammaren, inte som MPFI-systemet.

Det sofistikerade motorstyrningssystemet kontrollerar exakt blandningen av bränsle och luft. Förbränningskammaren är där bränslet och luften blandas. Detta möjliggör bättre kontroll över förbränningsprocessen. Dessutom ger den dessutom flera förbränningslägen som omfattar ultra-mager-burn luft-bränsleförhållanden. Nuförtiden använder nyare generationens motorer GDI tillsammans med en turboladdare som förbättrar motorns prestanda.

Bränsleinsprutning

  1. Ytterligare pålitlig motorrespons och elektrisk slipmaskin
  2. Eliminering av choke och enklare början
  3. Högre motordrift även vid extremt nära temperaturer.
  4. Den elektriska slipmotorn går och går på tomgång
  5. Fördubblad bränslestyrka
  6. Minskade CO2-utsläpp.

Slutsats

Men BMW CI är den mest effektiva uppfinningen i dagens värld. Om du är en BMW-entusiast, om en FN-byrå vill skaffa ett nytt eller gammalt fordon, kommer du att använda namnkonventionerna för att uppmana till information om fordonet du vill ha. Du vet nu innebörden av CI i BMW.

Vanliga Frågor

Är BMW:ar Med Hög Körsträcka Värt Det?

BMW-bilar kan anses vara vettiga för hög körsträcka. Deras körsträcka sträcker sig från 150 till 250 000 miles. Detta anses vara för högt för att motivera att köpa en bil. De flesta BMW:ar faller i kategorin hög körsträcka när de når 60-80 000 miles.

Vad är En BMW 330Ci?

330Ci byggde på den höga finishen i BMW 3-serien och erbjöds antingen som tvådörrarsbil eller cabriolet. Liksom alla BMW-modeller hade 330Ci bakhjulsdrift med skivbromsar och erbjöd kunderna valmöjligheter när det gäller trim och transmission.

Vad Betyder C I BMW?

För autoversionerna av de tre serierna som kom före E46-generationen, misslyckades BMW med att använda några speciella bokstäver inom modellens märke om 2-dörrars versioner av bilarna precis som 325i som coupéer. C i 330Ci är tvådörrarsversionen 330i sedan.

Vad är En 330Ci BMW?

330Ci hade samma avancerade finish som BMW 3-serien. Den fanns i en 2-dörrars eller cabriolet version. 330Ci, liksom alla BMW-modeller, hade bakhjulsdrift med skivbromsar och kunderna hade möjlighet att välja trim och transmission.

Vad är Skillnaden Mellan En 390i Och En 390Ci?

C i 330Ci är det faktum att det kan vara tvådörrarsversionen 330i sedan. Den viktigaste skillnaden mellan 330i och 330Ci är också skillnaden inom olika dörrar.