Vad är Det Som Gör Att Bromsokbultar Går Sönder? Orsaker + Lösningar

Vad är Det Som Gör Att Bromsokbultar Går Sönder?

Kaliperbultar kan plötsligt knäppa och göra att din bil stoppas av polis. Men vad är det som gör att bromsokbultar går sönder? Hur kan du förhindra att detta händer? Här är förmodligen de mest välkända orsakerna till besvikelse av bromsokbultar, även som steg du kan vidta för att förhindra att detta problem uppstår i ditt fordon.

Bromsokbultar är förmodligen den svåraste delen att spåra när du fixar ditt fordon, oavsett om du fixar hela bromssystemet eller helt enkelt ersätter ett par bultar i stor utsträckning. Även om det är normalt att bryta dem, är det svårt 100% av tiden att reda ut varför de gick sönder.

Bromsoket antar en fokal del av ett cirkelbromssystem och har två kapaciteter. Den fungerar antingen som ett fäste för att stödja bromskuddarna på motsatt sida av rotorn, eller som ett hjälpmedel för bromsokfästet. Även om det finns många planer, är dessa de vanligaste. För det andra använder den kolvar för att ändra övertrycket som anbringas på bromsvätskan av expertkammaren till slipning på rotorn.

I grundläggande termer är en bromsok motivation att krossa bromskuddarna mot rotorn för att stoppa fordonet. Det finns två primära sorters bromsok, en ensam kolv och en dubbelkolv. Medan de flesta främre bromsok har en dubbelkolv, har många fordon enkolvsok bak. Detta möjliggör mindre kraft och saktar ner.

Att trampa på bromspedalen driver expertkammarens kolv framåt och komprimerar bromsvätskan. Bromsvätskan driver bromsokkolvarna mot rotorerna och klämmer ihop rotorerna i mitten av bromskuddarna, vilket gör erosion och lättar tillbaka fordonet.

Orsaker Till Att Bromsokbultar Går Sönder

För att spåra vad är det som gör att bromsokbultar går sönder? Här är de främsta orsakerna till att bromsokbultar går sönder.

Skyddsskjuter

Bromsokets spår gör att bromskuddarna kan ställas in ordentligt och låter kuddarna glida in efter att du har tryckt på pedalen. Det finns shims på bromskuddarna som kan upptäckas i dessa poäng från utvecklat skräp som kan finnas där. Detta gör att bromskuddarna inte glider och bromsoket kan sitta kvar.

Bromsok Kolv

Om kolven inte sätts in i huset kan det göra att kolven binder sig vid acceleration eller med bromspedalen. Detta kommer säkert att inträffa på en omtillverkad tjocklek av lägre kvalitet, men alla skjutmåttssamlingar kan ha en defekt.

Bromsslang

Bromsslangar i slutet blir utmattade och går sedan sönder inuti. Detta kommer att styra bromsvätskan att kanske strömma åt ena sidan bara efter att du ansträngt bromspedalen. Förutsatt att det inträffar kan vätskan inte komma in i expertkammaren igen efter att du tagit foten från bromspedalen. Bromsokets seghet är resultatet.

Bromspedaler

Om du inte ersätter dina bromskuddar snart nog, kommer de att bli utmattade. Då, vid den tidpunkten, kommer din bromsok inte att ha möjlighet att göra den nödvändiga kontakten mot rotorn, vilket orsakar upprörande envishet i bromsoket.

Kaliperbultar

Det finns slider på bromsokbultarna som ska smörjas in hela tiden. Varje bult har en regnstövel som håller jämna steg med sitt fett. Om resåren slits sönder kan det orsaka att mindre fett appliceras och därmed mindre seghet från bromsoket.

Trasig Kolvstövel

Hjul, däck och bromsar är förmodligen de smutsigaste delarna av ditt fordon. Smuts, damm och annat skräp kan tränga in i kolvhuset om bromsokets kolvskydd är skadade.

Flotsam eller jetsam kommer då att gnugga mot kolvens hus och orsaka överdrivet slitage på bromsokets insida. Detta kan så småningom orsaka en fördröjning i utvecklingen av kolvarna. Kolven kan till och med fastna i huset.

Korrosion

De kan stanna på ett ställe om bromsokkolvarna eller glidstiften blir fulla. Detta kommer att hända i områden som är benägna att rosta som de som saltar sina gator under kallare tider på året.

Bromsok Sist

Bromsoken är tänkta att hålla under fordonets livstid. Dock behöver bromsok underhållas. Bromsbeläggens utrymme ska rengöras från rost och området ska smörjas. Detta görs vanligtvis när kuddarna ersätts.

Viktiga Underhållspunkter

Restskydden som skyddar bromskolvtätningarna från komponenterna bör också undersökas för skada. Alla skador kommer att tillåta jord och fukt att komma in på bromsokkolvarna och tätningarna. Detta skapar risken för konsumtion orsakad av rost eller tätningsbesvikelse från marken. Bromsok ersätts möjligen när de skadas eller när de inte kan fungera korrekt.

När bromsbeläggen slits måste bromsoket förbli fixerat på rotorn för att beakta jämn spänning på de två sidorna. Det finns många sätt att uppnå detta. Vissa planer fungerar bättre än andra och hindrar bromsoken från att glida för att kompensera för kuddslitage.

För att bevara hela rörelseområdet, smörj in alla glidinstrument med högtemperaturbromsfett efter att bromsadministrationen är klar. Om den inte är ordentligt smord, kan bromsok säkra en position, skapa bara en kudde, få legitim spänning på rotorn.

Undersök reststövlarna som säkerställer bromsokkolven och de två glidstiften. Dessa flexibla överdrag förhindrar att jord och fukt förorenar aktiviteten hos relaterade delar. Du bör omedelbart ta hand om eventuella revor eller skador som hittas i dina stövlar innan erosion och jord får dem att fastna.

Om du är expert går det att ta bort bromsoket och rengöra delarna. Arbetsavgifter gör detta omöjligt i de flesta bilverkstadsförhållanden, så det mest välkända målet är ett fullständigt utbyte av bromsok och sektion.

Säkerhetsåtgärder

Dina bromsar är det bästa sättet att undvika problem med bromsok. Du bör inte ha några problem med ditt bromsok om du regelbundet byter ut bromsbelägg eller fyller på bromsvätska efter behov.

Beroende på hur många mil du samlar på dig, kan de flesta bromsok hålla hela livet på ditt fordon eller nära det. Då och då kan problem med bromsok vara mycket svåra att analysera, så var inte ovilliga att leta efter skicklig hjälp om det behövs.

Slutsats

Bromsokbulten, även kallad den lämnande bromsen eller cirkelbromsankarbulten, är grundläggande för säkerheten för ditt fordon och dess resenärer eftersom den håller bromsoket tillbaka från att vibrera och flytta sig från sin position på rotorn. Bromsokbulten håller bromsoket uppsatt genom att använda töjning eller fjädertryck, beroende på fordonet du kör.

Bromsokbultar kan orsaka potentiellt farliga och extrema konsekvenser för ditt fordons bromsmekanism såväl som för dig. Det är viktigt att ta reda på vad som gör att bromsokbultar går sönder? för att förhindra framtida missöden.

Vanliga Frågor

Vad Gör En Dålig Bromsok?

Ditt fordons förmåga att sakta ner kommer att påverkas om du har en skadad bromsok. Bromsoket kan fastna, vilket gör att beläggen skaver mot rotorn.

Hur Nära Måste Bromsokbultarna Vara?

Bromsokbultar måste sitta kvar så de kräver mycket vridmoment. AutoZone, till exempel, föreslår 51 kg fot vridmoment. NASA uppger att en genomsnittlig person kan applicera cirka 7 kg fot vridmoment med en oövertäckt hand för att sätta denna siffra i ett sammanhang.

Skulle Det Vara En Bra Idé För Dig Att Smörja Bromsokbultar?

Att inte smörja in hjälpstiften: Kaliperstyrstift på drivande bromsok bör rengöras i lösbart och nytt fett bör appliceras. Fett med tjocklek används bäst eftersom fettet utsätts för extrem värme och påfrestningar. Placera aldrig en trasig stövel på ett fordon.