Roterar Den Främre Drivaxeln I 2WD? Fullständig Guide

Roterar Den Främre Drivaxeln I 2WD?

Du kanske har sett din främre drivaxel snurra när du satte ditt fordon i 2WD-läge; denna egenhet kanske är obekant för dig, eller så kanske du har haft någon betydande medvetenhet om allt under tiden. Vad gör den främre drivaxeln i 2WD-läge?

Det är en avsiktlig komponent som hjälper till med ditt fordons presentation och välbefinnande. Den här videon förklarar hur den främre drivaxeln snurrar när du använder 2WD.

Den viktigaste delen av ett fordon är drivaxeln. Den flyttar kraften från transmissionen till sin differential och sedan till framhjulen. Drivaxeln kallas annars kardanaxel, propelleraxel eller kardanaxel.

Huvudsyftet med propellern/drivaxeln är att överföra motorkraften från differentialen till fordonshjulen. Drivaxelns plats ändras beroende på fordonsmodellen och arrangemangen av fordonets framhjulsdrift, fyrhjulsdrift och frammotorns bakdrift.

Många andra fordon som båtar, tåg, cyklar, lastbilar och skåpbilar har dessutom propeller. Dessa axlar har ett alternativt antal kalejdoskopiska leder, bladleder, all-inclusive leder eller käftkopplingar för att möjliggöra förändringar i avstånd och arrangemang mellan driv- och drivdelarna.

Drivaxelarbete

Det är viktigt att notera att framhjulsdrivna fordon inte har drivaxlar. Transaxel är kombinationen av transmission och pivot. Transmissionen och navet finns i fyra pruthjulsfordon.

Drivaxeln flyttar växellådans vridningsrörelse till svängtappen. Denna del har en rundad plan och är tillverkad av aluminium, stål eller kolfiber för att garantera att den är både solid och lätt.

Några Vanliga Tecken På En Trasig Drivaxel

Det är viktigt att notera att drivaxeln, utan någon annan, sällan susar. Det kommer så småningom att visa tecken på besvikelse på grund av överdrivet tryck och konsumtion.

Intensiva Vibrationer Och Rysningar

En trasig drivaxel identifieras oftast av vibrationer och skakningar. Du kan uppleva överdriven vibration av drivaxeln om bussningarna och U-knuten går sönder.

Detta kan också bero på att drivaxeln inte pressas ner på lämpligt sätt eller att enheten är ur jämvikt. En drivaxel som vibrerar i onödan kan likaså orsaka slitage på andra drivlinans delar.

Ovanliga Ljud

Ovanliga bråk är en annan indikator på en trasig drivaxel. Drivaxelns förmåga att svänga normalt påverkas om bussningar och lager som bär upp drivaxeln och U-lederna slits.

Du kommer att höra skrapande, gnisslande och klingande ljud. Om du hör dessa ljud är det viktigt att boka tid med AAMCO Bay Area-specialister.

Skakar Under Acceleration

Kan det sägas att du upplever mycket rysningar när du accelererar från låg hastighet eller ett stoppläge? Ett annat tecken på att din drivaxel går sönder är detta: Detta kan orsakas av en lös eller trasig U-led eller fokuslager. Du kan också stöta på några udda ljud som att din bil ryser. Du bör få detta undersökt snabbt av våra experter i AAMCO Bay-regionen.

Vändningsfrågor

Om du har svårt att svänga är det troligt att din drivaxel har slitits. En skadad drivaxel hindrar hjulen från att svänga på rätt sätt, vilket begränsar din kontroll över fordonet. Detta är ett säkerhetsproblem som bör åtgärdas omedelbart i AAMCO Bay Area.

För att garantera att din drivaxel är i bra skick, håll den runtom insmord. Frånvaron av fett kan skada drivaxeln och dess delar. Drivaxlar för hög användning bör inspekteras rutinmässigt eftersom de kan slitas hastigt på grund av extrem utveckling.

Med tanke på fakta, låt oss ställa frågan: Snurrar frontdrivskruven med 2wd? Drivaxlarna ska snurra i 2WD. Den främre drivaxeln slutar snurra i 2wd om du tar tag i den. Detta är det vanligaste tillståndet.

Den främre drivaxeln kommer inte att snurra fritt i 2WD. Förutsatt att det främre navet och drivaxeln ständigt är låsta och snurrar när fordonet rör sig. 4wd kan sedan röra sig längs bakdäcken genom att koppla in den i byteslådan.

Börja Leta Efter Andra Problem

Kontrollera att din växellåda är inställd på 2WD. Detta kommer att göra det till det enklaste stället att börja. Att växla till N och försöka svänga varje drivaxel med handen; du borde känna lite motstånd, men det borde inte vara mycket. Slå på båda omedelbart och känn ingen utveckling om du är i 44.

Förutsatt att du kan flytta någon av dem, det är din smärtpunkt. Undersök sedan ditt utbytesärende. Snurra varje resultatskaft för sig och håll en elektrisk lampa framför alla för att se om några konstiga ljud eller bråk kommer därifrån. Du måste också se till att dina u-leder inte skadas eller går sönder.

Medan du är där, ta en titt på dina CV-stövlar. De kan helt enkelt behöva bytas ut, förutsatt att de verkar slitna eller trasiga. Du kan behöva byta ut dem om de är slitna eller skadade.

Fix-It Så Detta Händer Inte Igen

Frontdifferentialvibrationer kan orsakas av slitna delar eller bindning. Ta en titt på fyra slitna främre upphängningslänkar och fyra hjullager. Om du antar att du spekulerar om ett problem med framhjulslager, låt en butik demontera din pruta och testa den sedan för metallskada eller jord.

Du kan ersätta vridbara bihang, fästa stolpförslutningar och bussningar för att stoppa vibrationer i dessa områden, men se till att du rätar ut alla spärrar innan du sätter ihop ditt fordon igen, annars kommer det helt enkelt att vibrera igen när du kör på asfalt.

Hjuljämvikt kan hjälpa precis som att ersätta däck med sådana som används vid sällsynta tillfällen (däckens yttre sidor slits desto snabbare). Det är dyrt att byta framaxlar, så se till att du har ett exakt mått innan du påbörjar någon aktivitet. Det kan också vara en hemsk styraxel (se diagram), särskilt om man antar att du svänger under körning.

Trasig Drivaxel Reparationskostnad

Kostnaden för reparation av drivaxeln varierar beroende på orsaken och den hastighet med vilken den repareras. Om du bara behöver byta ut den skulle kostnaden vara mellan och Trots det kommer kostnaden för delarna att ligga runt liksom arbetskostnaderna.

Även om det kanske inte verkar så mycket, kan det vara ett problem att undvika inlägg som detta. Om du bara reparerar en halv yta eller mycket av schaktet kommer kostnaderna att variera. Detta kan kosta allt från – till – beroende på var du är. Kostnaden för reservdelar för alla fixar är ungefär densamma som för andra fixar.

Med arbete som täcker resten av kostnaden – beroende på hjälpgemenskapen och avgifter för den staten. Kostnaden för fyrhjulsdrivna eller bakhjulsdrivna fordon kommer att stiga. Normalt kommer kostnaden för den här typen av fix på den här typen av fordon att komma in någonstans i –

Dra Nytta Av Den Här Affären

Gör undersökningen. Det kan vara frestande att spela ut en drivaxelfix helt ensam. Om du inte har rätt verktyg kommer du att lägga mer pengar på en reparation av drivaxeln. Åtgärder att ta:

  • Jämför kostnader med dina närbutiker.
  • Be om ett uttalande. När du i verkligheten efterfrågar de delar som bör köpas och kontrollerar om att köpa delarna ensam är ett billigare val.
  • Be din bilverkstad att begränsa underhållet om du tar med det tillsammans med andra underhållsartiklar. Det är värt det.

Fixa En Trasig Drivaxel Om Du Måste

Reparationen av drivaxeln är en viktig del av ditt fordon. Om den inte kan bytas ut eller underhållas på rätt sätt kan det leda till andra problem. Ta först bort drivaxeln från ditt fordon. För eventuella tecken på slitage, inspektera frontlasten.

Detta kommer att tala om för dig om du vill byta ut baksätet i din växellåda. För att ta bort lagerskålen måste du vrida drivaxeln åt sidan. Sedan kan du vända på det och rehash om det är tänkbart.

Det är viktigt att se till att du har någon metod för att stödja enheten. En stor aske fyrkant kommer att fungera. Ta bort lagerskålarna från den nya leden och starta sedan en in i drivaxeln. Du bör göra detta långsamt när du försöker avsluta interaktionen.

Instruktioner För Byte Av Drivaxel

Låt oss få saker att röra på sig genom att byta ut drivaxeln. Dessa framsteg kommer att ge dig en uppfattning om jobbet.

Eliminera En Drivaxel

  1. Ta på dig säkerhetsglasögonen.
  2. Använd en domkraft eller domkraft för att säkert höja fordonet. Sätt på parkeringsbromsen och blockera bakdäcken.
  3. Du kan använda White Out för att markera drivaxelns differentialdrev och placera dem mellan växellådan och transmissionen. Du måste känna till drivaxlarnas situation jämförbar med resten av drivlinan för att installera om drivaxeln på lämpligt sätt.
  4. Placera en vätskeuppsamlingsbehållare under den resulterande tätningen mot slutet av transmissionen eller flytta väskan. En blygsam mängd vätska kan rinna ut från tätningsområdet när du tar bort drivaxeln.
  5. Ta bort spännet och lasthållarna som skyddade drivaxeln till differentialernas kugghjulsribba.
  6. För att ta bort drivaxeln från pinjongryggen, skjut drivaxeln framåt.
  7. Sänk drivaxeln för att glida ut dess börda ur transmissionen eller flytta höljet.
  8. Ta bort drivaxeln från fordonet.

Installera En Drivaxel

  1. Kontra den nya drivaxeln med den gamla drivaxeln för att garantera att båda är en liknande plan.
  2. Applicera ett tunt lager olja på sliplastlinorna.
  3. Sätt tillbaka drivaxlarnas last i transmissionen. Eller skjut höljet över resultatskaftet. Se till att arrangemanget markerar innan du koordinerar med ett liknande område på den nya drivaxeln. Var försiktig så att du inte skadar tätningen när du sätter in lasten eller flyttar väskan i transmissionen.
  4. Dra drivaxeln bakåt mot pinjongfuren och montera den.
  5. Sätt tillbaka spännet och lasthållarna som skyddade drivaxeln till differentialens pinjongrygg.

Innan du koordinerar med den nya drivaxeln, se till att du har gjort samma arrangemang.

  • För att fästa drivaxlarnas spännen på tillverkarna, använd en kraftnyckel
  • Ta bort domkraften på ett säkert sätt och sänk fordonet.
  • Om du misstänker att det fanns en betydande mängd vätska i din drivaxel, kontrollera vätskenivån eller flytta höljet. Avsluta sedan jobbet från fall till fall.
  • Slutsats

    Till slut kommer du för närvarande att veta Spinner den främre drivaxeln när den är i 2WD? Ja, de två drivaxlarna ska snurra i 2wd. Du kan få den främre drivaxeln när den snurrar i 2wd och den kommer att stanna. Detta är ett normalt tillstånd.

    Även om interaktionen med drivaxelns fixering kan verka svår, är det möjligt att slutföra det med fantastiska resultat. För att vänja dig vid det måste du investera lite tid. Men det är väl värt ansträngningen. Du bör helt enkelt titta på det och du kommer att vara mycket nöjd med upplevelsen.

    Vanliga Frågor

    Går Det Att Köra Med Trasig Drivaxel

    Det är inte skyddat att köra med en hemsk drivaxel eftersom drivaxeln är ansvarig för att överföra kraften och motoromvandlingen till fordonsutveckling. Om du antar att din drivaxel går sönder eller faktiskt har brustit, kommer du inte att ha möjlighet att köra ditt fordon längre.

    Är Det Svårt Att Byta En Drivaxel?

    Även om hela drivaxeln sällan susar, kan dess lager och leder slitas ut efter en tid. Att byta ut en drivaxel är normalt ett lite tydligt åtagande, förutsatt att du har instrumenten och expertis. En drivaxel är en lång axel som innehåller cylindrar, leder och en mittlager.

    Vad Händer Om Du Inte Fixar Din Drivskruv?

    Det är avgörande att reparera drivaxeln. Om ditt fordon har fått, kan drivaxeln vara knepig och du måste fixa den. Om en chans att drivaxeln helt enkelt inte fungerar som den ska, kan det vara krävande och ditt fordon kommer att fela i allt större utsträckning.