Hur ökar Man Hastigheten Med Kedjehjul? Steg Att Följa

Steg-för-steg-guide För Hur Du ökar Hastigheten Med Kedjehjul

Du kan hitta sambandet mellan acceleration/hastighet, kedjehjul och hastighet här.

  • Du kan öka din acceleration med ett större bakdrev eller ett mindre framdrev, men det kommer att minska din höga hastighet.
  • Ett mindre bakdrev/större framdrev kan minska din acceleration men öka den högsta hastigheten. Det är så enkelt. Det finns inga gissningar. Låt oss nu undersöka Sprockets.

Det finns många val på marknaden på marknaden, från eftermarknaden EU (för motorcyklar med bränsleinsprutning), större förgasare till luftfilter och annat. Varje anspråk på att leverera massor av kraft utan några straff i bränsleekonomi.

Nuförtiden skulle vi vilja kräva en blick på en sådan mod som kommer att leverera vad du vill ha. Det finns inga gissningar om hur mycket du skulle vinna. det är lätt aritmetik.

Vad är Kedjehjul?

Låt oss först förstå några grunder om vad kedjehjul är. Ett kedjehjul kan vara ett kugghjul vars tänder griper in i länkarna i en sekvens. Varje motorcykel med ett sekvensdrivsystem har 2 kedjehjul och en kedja som förbinder vart och ett av kedjehjulen. De mindre framtill kallas för Driver medan de större på bakhjulets tandade hjul är det Driven kedjehjulet.

Transmissionens utgående axel är den som ansluter till det främre drevet (driven) och får det att rotera. Det bakre drevet och kedjan överför kraften till det främre drevet. Sålunda beskriver dessa två kedjehjul i huvudsak hur motorns kraft överförs till bakhjulet.

Vilken Vinst pratar Jag Om?

Dessa kedjehjul har potential att öka accelerationen eller hög hastighet.

Sprocketing

Att ändra utväxlingsförhållandet på en motorcykel genom att modifiera kedjehjulet förstås som Sprocketing. Men skulle du kunna se skillnaden? det är bara en formel.

Sprocketing Theory

Låt oss säga att en motorcykel har en tand i det främre drevet och två tänder i det bakre. Eftersom det bakre drevet roterar dubbelt så snabbt som det främre, kommer det främre drevet att göra ett par rotationer för varje rotation av det bakre. Detta kan även göras i halvrotation för det bakre drevet.

Låt oss säga att jag vill öka min acceleration. Jag ska antingen öka det bakre drevets skala eller minska det främre drevets skala. Låt oss säga att vi bestämde oss för att utöka antalet tänder på baksidan med ett par (från 2 tänder till fyra tänder).

Fronten gör nu fyra varv för varje varv av det bakre drevet (jämfört med lageruppställningens 2 varv). Det kan också vara tvärtom. Det bakre drevet kan bilda 1/4=0,25 varv om det roteras före drevet. Det kommer sannolikt att orsaka en ökning av accelerationen för tillfället.

På grund av ökningen av antalet tänder på det bakre drevet har den totala diametern på det bakre drevet ökat. Kedjan passar på kanten av kedjehjulen så avståndet från mitten av bakaxeln (mitten på bakhjulsaxeln), till stinget skulle öka. Hur mycket av denna ökning beror på hur många tänder det finns.

På grund av den långa ökningen skulle hävstångseffekten som det skulle få öka proportionellt. du måste ha sett lastbilschaufförer utnyttja långa spakar för att bli av med bultar från hjulen på sina lastbilar. Varför? för att utöka vridmomentet kommer de att tillämpa. en liknande princip gäller här.

Den andra effekten av denna mod när det bakre kedjehjulet är monterat på hjulet, detta betyder att bakhjulet dessutom gör (0,5-0,25 =) 0,25 mindre rotationer efter modifieringen. Det betyder dessutom att toppfarten i varje växel kan vara toppen.

Tips För Kedjehjul

Ibland föreslås det att man justerar det bakre drevet istället för det främre drevet. Det finns 2 anledningar till detta:

  • Minskade tänder kan göra att kedjans radie blir tightare, vilket kan leda till friktion och ökat slitage.
  • Eftersom det bakre drevet har fler tänder är justeringar i det mycket lättare än det främre.

Tips Att Komma Ihåg När Du Kör

  • För att öka lågeffekten bör du öka storleken på det bakre drevet eller minska storleken på det främre drevet.
  • För att öka hög hastighet, bör du minska storleken på det bakre drevet eller öka storleken på det främre drevet.
  • Innan du väljer att utöka den höga hastigheten på cykeln, förstå om din cykelmotor kan generera ett anständigt vridmoment för att använda den högre växeln.
  • Stigningen på kedjehjulet måste alltid vara densamma när kedjehjulet har gått.

Kedjehjul

Kedjehjul kan vara gjorda av antingen stål eller aluminium. Stålkedjehjul är vanligtvis billigare och högre för lång livslängd. de enklaste stålkedjehjulen använder härdat och värmebehandlat stål. Kedjehjul av aluminium är betydligt lättare, men har kortare livslängd och är dyrare än stål.

  • Pitch: Pitch är avståndet mellan hålen vid kedjeändarna på en kedjelänk. Avståndet är avståndet mellan linjerna i figuren nedan.
  • Innerplåt: De yttre plattorna har en mindre diameter än de inre plattorna.
  • stift: stift är den cylindriska strukturen som ligger mellan två yttre plattor på kedjan.
  • Bussning: Bussningen omsluter stiftet inuti sig själv och är monterad på de inre plattorna.
  • Rull : Rullen är monterad på toppen av bussningen och den roterar fritt.

Att Beräkna Den Exakta ändringen Av Skulle Få Genom Att Driva

Multiplicera antalet tänder du vill ha/skala tillbaka med hundra och dividera med det nuvarande antalet tänder. Detta kan verka för lätt för dig.

Modifieringsformulär För Bakdrev

% förändring i vridmoment = hundra * (antal tänder ytterligare eller reducerade) / (antal tänder i bakre kedjehjul tillgänglig konfiguration)

% Ändring i hastighet = 100 * (Inga tänder tillagda eller reducerade) / (Inga tänder i bakre kedjehjul i ny konfiguration).

MODIFIKATIONSFORMAT För Främre Kedjehjul

% förändring i vridmoment = 100 * (Inga tänder tillagda eller reducerade)/ (Inga tänder före installation av kedjehjul i ny konfiguration).

% förändring i hastighet = 100 (inga tänder tillagda eller reducerade) / (inga tänder före kedjehjulskonfiguration)

Slutsats

Jag hoppas att du tycker att den här artikeln är till hjälp. Öka hastigheten med kedjehjul för högsta prestanda och snabbare höga hastigheter. Detta möjliggör ett högre utväxlingsförhållande, vilket är idealiskt för höghastighetsartiklar och inte begränsar snäva svängar som vidöppna ökensporter.

Vanliga Frågor

Är Ett Mindre Kedjehjul Mer Effektivt?

En större främre eller mindre bakväxel minskar utväxlingen, som ibland kallas högre utväxling. Detta resulterar i högre hastighet vid ett givet motorvarvtal. På samma sätt ger ett mindre främre eller större bakdrev mindre hastighet för en given hastighet (kortare växling).

Ger Ett Större Kedjehjul Ytterligare Kraft?

Du kommer inte att öka motorns effekt genom att byta kedjehjul, men det kan minska förlusterna i drivlinan, vilket ökar möjligheten vid ratten.

Vad Betyder Ytterligare Tänder På Ett Kedjehjul?

Antalet tänder på de två kedjehjulen är det som avgör deras storlek. Som en snabb tumregel, de extra tänderna på det bakre drevet, desto lägre växellådan. Omvänt, ju färre tänder på mellanaxelns kedjehjul, desto lägre växel.

Vad Gör En Kedjehjulsomkopplare?

Syftet med att justera kedjehjulsstorlekarna är att ändra kopplingen mellan motorhastighet på din varvräknare och väghastighet på din hastighetsmätare.