Hur Mycket Väger Gyrocopter Rotor Blades? Guide

Hur Mycket Väger Gyrocopterrotorbladen?

Rotorfarkostens bladinställningsdiameter (längd) måste väljas baserat på den maximala lastade bruttovikten. Men hur mycket väger gyrocopterrotorbladen? Kanternas aerodynamiska tillstånd är likaledes betydelsefullt för ett idealiskt utförande. Under de första åren valde jag en NACA 8-H-12 aeroplan för alla mina skarpa kanter, eftersom det såg ut som tillståndet för kantområdena som användes av de tidiga gyroplanen.

Max Munk designade den här bärytan (även känd som M7) vid NACA 1923. Figur 9-11 från boken Streamlined Features of the Helicopter av Gesso & Myers visar att denna bäryta fungerar med en låg arealyftkoefficient som ett gyroplan och en kritisk minskning av luftmotståndet erkänns jämfört med andra bärytor.

Om du funderar på ett gyro eller en helikopter rekommenderar jag att du skaffar en kopia av Gesso & Myers. Det har varit en bok med skrifter för mig och många andra rotorcraftmoderare.

Tänk på att bärytan och den skarpa kantmotståndsminskningen måste förstås, förutsatt att kanterna är perfekta och befriade från insekter. Denna minskning av motståndet orsakas av den laminära strömmen.

Bultade aluminiumbultar användes för att fästa de tidiga separatisternas kanter. De uppnådde inte det låga luftmotståndet de kunde ha. Bultar behövdes inte för att cement skulle användas. Jag anförtrodde mig inte till innehavet. Det är mycket svårt att limma aluminium och behandlat stål.

Min synpunkt speglar mentaliteten hos många inom flygbranschen och klistra- och skruvresonemang används än idag samtidigt som de ansluter sig till metall av de flesta flygorganisationer. Trots detta kan kompositmaterial som grafit (kol) fortfarande hållas på ett beundransvärt sätt.

Gyrocopter Rotorblad

Bensen Gyrocopter Rotorblad

Det huvudsakliga skarpa kantsegmentet som visas är för en Bensen-bana som klistrades ihop av trä. Ett stålband löpte längs kantens nedre del och det borde ta den diffusa bördan.

Träskruvar användes för att fästa stålbandet. Vid ungefär 75 % spännvidd av den banbrytande längden sträcktes en blyvikt ut förbi huvudkanten för att justera den löstagbara delen av den vassa eggen. För att minska pitching sekunden fästes en trimflik på nästa kant.

Dessa skarpa kanter var helt anpassningsbara, men många individer, inklusive jag, kom på hur de skulle flyga med dem. Inte visade är Bensen metallskäreggar, som använde en utdriven drivegg.

Ett jämnt tjockt basskinn sträckte sig längs banbrytningen och bultades fast i huvudkanten. För att ge en bäryta skars det tunna toppskinnet i bitar. Detta skinn skars i sektioner, så det kunde böjas med hjälp av tvättmaskinens rullar. Materialet sprangs sedan ut efter tvätt. Återigen användes bultar för att förena topphuden till huvudkanten och bashuden.

Dessa brazierhuvudbultar hjälpte inte vindströmmen. Hålen i huden hjälpte inte heller. Divergent hävert och negativ töjning vid den högsta punkten av skarpa kanter höll luften från den övre ytan. De vassa kanterna var mycket styvare och en stor förbättring jämfört med träkanterna.

Rotordyne Gyrocopter Rotorblad

En av de tidiga metallrotorerna som ännu fanns är Rotordyne vassa kanter. Dessa skärkanter gjordes av Bud Phanuel och Steve Phanuel, mina två vänner. En drivkantsutdrivning av aluminium 6061-T6 används. Den är täckt med en 0,02-tums seghet. Denna viks över huvudkanterna och fästs vid utstötningen vid nästa kant.

Skinnarna är oupphörliga och ett par bultar i efterkanten används för att förhindra strippning. Kanterna var inte tillräckligt vassa i början och det blev en stor lucka där skinnen hade vikt sig över huvudkanten.

Huvudkanten gjordes gruff, vilket hjälpte innehavet, dock förnedrat, avrättningen. Trots det var de vassa kanterna blygsamma, och de visade sig vara oerhört välkända. En enorm 23 cm harmonisk Rotordyne banbrytande utfördes som visas i figur 3.

Trots detta fanns det ingen ribba i TE. TE var inte ribbad. Dessa kanter är inte skapade (red: Tracy Hansen har levererat de nuvarande 20 cm harmony Rotordyne skarpa kanterna med hjälp av hållmetoder som nu används av flygplansbranschen).

Sportster Gyrocopter Rotorblad

De tidiga Sportster vassa kanterna involverade ribbor i den efterföljande kanten gjorda av 0,040 tjockt aluminium. Dessa ribbor delades var 7:e krypning för att hålla TE För att förhindra att ribborna vrids under luftbelastningar skruvades 0,025-tums tuffa egenskaper fast och fästes på den övre och nedre delen av LE

Dessa skarpa kanter fungerade utmärkt och jag bedömer att ett 20-tal Sportsters flög med dessa skärkanter. De var inte lätta att använda och tillät inte ett laminärt flöde.

Kanterna var gjorda av 6061-T6 aluminium utstötningar och ribbor som skars till en tums längd. Revbenen fäster vid huvudkantutdrivningen. Glasfiberskinn är fästa vid de nedre och övre ytorna. Skalen är gjorda av temperaturavlastad glasfiber/epoxi.

Dessa vassa kanter kan krökas och jämnas ut för dem som behöver en rotor som kan lyfta upp till 635 kg. HA-28 Sportster vassa kanter har en cirkelbredd på 8,5 m och en harmoni på 23 cm och varje banbrytande väger 15 kg, vilket inkluderar spetsvikten på 12 kg.

Sky Wheel Gyrocopter Rotorblad

Efter att ha lärt sig om det överlägsna utförandet av HA-23-rotorn, planerade och tillverkade Mr. McCutcheon 20 cm harmonikanter som använde en LE-expulsion från 6061T6 med 0,09 tjock våtuppläggningsfiber med trasigt gummi. Inga revben var, och kanterna var otroligt tunga.

Även om harmonin på 20 cm inte är tillräckligt stor för ett gyro på två platser, användes en stor del av dessa kanter för dessa flygplan. Piloter har av många missöden blivit övertygade om att enplacerade gyroplan är unika på grund av kopplingen mellan flygkroppen och rotorn.

De vassa kanterna håller på att levereras, (red: Även om McCutcheons banbrytande produktion har stängt sina entréer, är det mycket normalt att se 20 cm Sky Wheel-kanter på både två ställen och enkelpunktsgyron vid olika inflygningar. Kanadensiska hemmarotorer köpta tillverkningsrättigheterna och utrustningen för att göra framsteg för deras Safari Kit Helicopter.

Mytiska Ormvingar Grocopters Rotorblad

Ernie Boyette från Rotor Flight Dynamics skapar en helt aluminiumförstärkt skarp kant, som har en harmoni på 18 cm och ett avstånd över från 22 till 7,6 m. Huvudkanten är gjord av ett utstött 6061-T6-aluminiumområde.

De skarpa kanterna är lätta och justerade med avseende på 25% harmoni i spetsen och de är perfekta för enfläckiga, ultralätta gyroplan, som min humla. På hans bekostnad av för en massa vassa kanter, kan jag inte skapa sammansatta Bumble Bee-kanter. Jag rekommenderar att du kontaktar honom.

Helt Extruderad Aluminium

Rotorkanter gjorda av ett stycke aluminium och utan utvecklad efterkant och konstruerade av 6063 sammansatt aluminium är extremt svaga och otillfredsställande i denna applikation. (red. Mc Master-Carr sidan 3104 registrerar att sträckgränsen för 6063 är 21 ksi och 6061 vid 40 ksi.) TE-avdelarens tjocklek är 0,023 cm.

Dessutom anpassar sig inte kanterna till 25% harmoni. Pågående uppgraderingar har lett till användningen av en 6061-kamp. det finns dock inga säkra rapporter om hur eller, då igen, förutsatt att det har fungerat med planen.

Överväganden För Rotorer

Om du planerar dina rotorskär eller bara köper ett set, bör du tänka på de medföljande sakerna. Delen vid den yttre halvan av kantsvepet bör anpassas till ungefär 25 % harmoni av kantområdet.

Det banbrytande segmentet var fortfarande ett mysterium och visade inte den största styrkan hos det skarpa kantmaterialet. Aktuell Gyroplane Design lär dig hur du gör det. Det finns också många program som kan användas på en PC för att hjälpa till med att avgöra tryck och belastning på den vassa kanten.

Se min sida på www.aircraftdesigns.com förutsatt att du vill köpa den här boken? Om du har några tvivel om skärkanterna som du köper kan du be producenten om en rapport.

Slutsats

För en rotorfarkost är rotorbladet en bäryta som producerar lyft. En uppsättning rotorblad består av två rotorblad plus en central sektion. Ibland kallas navstången också som mittsektionen. Vad väger gyrocopterrotorbladen?

Bladinställningens diameter (längd) bör väljas enligt den maximala bruttovikten för rotorfarkosten. Den maximala bruttovikten inkluderar rotorfarkoster, pilot, passagerare (om någon), bränsle, olja och bagage.

Vanliga Frågor

Hur Mycket Vikt Kan En Gyrokopter Lyfta?

Rotax 447 motordrivna Basic Commander är ett berömt gyroplan som såldes på 1980-talet. Den kan bara bära en maxvikt på 79 kg.

Vad är Rotorns Vassa Kanter?

Hur Fungerar En Gyrokopters Rotorer?

En viktig skillnad mellan helikoptrar, gyroplan och gyroplan ligger i det faktum att ett gyroplansramverk fungerar i autorotation medan en helikopter gör det i kontrollerad flygning. Istället för att använda motorkraft för att vända skäreggarna eller dra ner luft från högre ställen, snurrar rotorn obehindrat av luft som strömmar upp genom dess vassa kanter.

Är Det Svårt Att Flyga En Gyrokopter?

Gyrokoptrar kommer att vara enklare att flyga eftersom de bara har tre flygkontroller (roderpedaler, en choke och en kontrollpinne), vilket är mycket enklare än ett flygplan eller en helikopter, vilket gör den idealisk för nybörjare som aldrig har flugit.