Hur Länge Håller En Dålig Drivaxel? Fullständig Guide

Hur Länge Håller En Dålig Drivaxel?

Hur länge håller en dålig drivaxel? Det här är rätt ställe! Drivaxeln, även känd som en informationsaxel eller transmissionsaxel, överför kraft från transmissionen och till nästa roterande delar i fordonets drivlina såsom differential och bakände.

Utan en väl fungerande drivaxel kommer din bil inte att ha möjlighet att flytta sig alls. En drivaxel, drivaxel, drivaxel, bakaxel, propelleraxel eller kardanaxel är en del av överföring av mekanisk kraft och kraft och rotation, vanligtvis används för att samverka med olika delar.

Från lastbilar och stadsjeepar till kompakta bilar och sedaner, ditt fordons drivsystem hjälper dig att driva dig inte så långt borta. Även anspelad som drivaxeln, är den uppmärksam på att överföra kraft och motorrotation till fordonsrörelse när du växlar till drivning.

Ditt fordons drivaxel är en viktig komponent. Den roterar och överför kraften från motorn och växlarna som vrider din bils hjul. Dessutom skapar det kraften som får bilen att åka. Den stoppar också fordonet. En bil kan inte fungera utan dess drivaxel.

Medan både axel och drivaxlar överför mekanisk kraft från en plats och sedan till nästa, tjänar de olika kapaciteter i ett fordons drivlina. Drivaxeln överför kraft till den bakre differentialväxellådan från transmissionen. Axelaxlarna överför kraft till hjulen från den bakre differentialväxellådan.

Arbetsaspekter Av Drivaxel

Drivaxlarna i en bil är avgörande delar. Din motor och växellåda är drömteamet. Men om allt deras stora arbete inte kan komma åt hjulen är allt förgäves. Drivaxlarna är ansvariga för att hantera enorma mängder kraft och kan misslyckas med att göra det på lång sikt.

De kan komma från ingenstans, och splines kan klippas av gradvis eller till och med kröka en, om du träffar något särskilt oförlåtande. Förutsatt att något av det händer, måste du antingen lämna bilen där den är och få den släpad hem, eller om den är körbar, se upp för den på dubbeln.

Att byta en drivaxel är en enkel uppgift som en hemmekaniker kan ta sig an utan mycket bävan. Det handlar helt enkelt om att vara försiktig, vara säker och ha din pålitliga Haynes-manual till hands.

Drivaxeln är en av de viktigaste delarna i ditt fordon. Detta är den del som ansvarar för att överföra kraften eller kraften från din motor till rätt plats.

Om din bil har bakhjulsdrift skickar den kraft dit. Men om man antar att det är framhjulsdriften som sänder kraft, och förutsatt att den har fyrhjulsdrift, kommer den att skicka kraft vart den än behövs. Det kan finnas två drivaxlar i fyrhjulsdrivna bilar för att säkerställa att det finns tillräckligt med kraft.

Tyvärr, när den här delen närmar sig slutet på sin livslängd, kommer den inte att ha möjlighet att skicka den kapaciteten dit den borde vara utan problem. Du kommer att känna att du sliter på olika delar av ditt fordon snabbare.

Om du låter drivaxeln sparka skopan totalt, kommer den att nå dit hjulen aldrig mer får någon kraft. Även om det inte finns någon inställd livslängd för en drivaxel, kan den vanligtvis hålla cirka 75 000 miles. Kom ihåg att beroende på fordonet och slitage kan du få betydligt mindre eller betydligt mer.

Om du gör ändringar i din drivaxels kroppsbyggnad är det mer sannolikt att den skadas. Det betyder att du kommer att behöva byta ut den tidigare. Ett tips för att utöka existensen av din drivaxel är att garantera att du håller alla u-leder runtom smorda.

Tecken På Dålig Drivaxel

Om ditt fordon ska röra sig ordentligt bör det ha en fungerande drivaxel. Om din drivaxel vid något tillfälle skulle bli sur, skulle det finnas några uppenbara indikationer som skulle presentera sig själva. Förutsatt att du tänker på vad tecknen är på en drivaxel som har nått slutet av sin livslängd, här är en fullständig sammanfattning.

Vändningsfrågor

Det tydligaste tecknet på en dålig drivaxel är den punkt där du har besvär med att vända ditt fordon. Dina hjul kommer inte att få den lagliga mängden kraft på grund av ett problem med U-led vid slutet av drivaxeln, så att göra svängar kommer att vara riktigt utmanande på grund av det extra motståndet. Du bör omedelbart byta ut drivaxeln om du är säker på att det är felet. Annars riskerar du en olycka.

Pirrande Ljud

Om du hör ett gnisslande ljud som inte slutar kan det vara ett problem med din drivaxel. Trasiga inre delar som lager, bussningar eller lager i axeln eller U-leden kan orsaka detta. Eller så kan det också bero på en obalans i ditt skaft. Uppståndelsen ökar vanligtvis med farten.

U-ledsrotationsproblem

Din drivaxel har en U-led som roterar i jämn takt. Din drivaxel kommer att få problem om rotationen inte är stadig eller accelererar för snabbt. Kanske har du en dålig U-led eller så har dina lager rost på locktätningarna. Om det mot förmodan skulle uppstå allvarliga skador kan du behöva byta ut hela drivaxeln.

Knallande Ljud

Dunkande ljud kan orsakas av en trasig drivaxel. Detta kan hända när du trycker en pedal bakåt eller skyndar upp en pedal. Dessa kan vara bredvid de gnisslande ljud som du normalt hör hela tiden. Du borde känna dig mer än motiverad att vilja byta ut ditt skaft innan någon faktisk skada inträffar.

Vibrationer

Om din drivaxel är utsliten kan vibrationer genereras under fordonet. Dessa vibrationer kan kännas av kontrollhjulet eller plankan på golvet. Denna vibration, tillsammans med andra tecken, är ett tecken på att din axel måste bytas ut.

Axeln kan ha slitna bussningar i de flesta fall. Bussningarna håller axeln på plats. Om bussningarna är fria, skadade eller trasiga kommer din axel att vibrera på grund av det. Då, vid den tidpunkten, kan den luta mot ditt skaft och skadas.

Ryser Under Acceleration

Om du känner dig huttring, eller skakar när du försöker accelerera från en låg hastighet, kan det bero på ett slitet U-led/fokuslager i drivaxeln. Detta kommer vanligtvis också att åtföljas av konstiga bråk.

För att bekräfta problemet måste du låta en mekaniker inspektera ditt fordon.

Guide Om Hur Länge Håller En Dålig Drivaxel?

Så, en bils drivaxlar är exceptionellt viktiga, med tanke på att de tar kraften från motorn och skickar den till dina hjul. Drivaxlar är viktiga, men de har ingen fastställd tidsgräns. Varje bil är olika.

Förebyggande underhåll och korrekt skötsel är nyckeln till långvariga drivaxlar. Om du tar väl hand om dina drivaxlar kommer de att hålla hela din bils liv. Du bör inte ignorera följande information.

Huvudaxeln på drivaxelenheten är bara en metallstång och är kraftig. Detta är det grundläggande problemet med denna del.

Det är ingen fara att komma under din bil med en stålborste, rensa upp skaftet och förse det med ytterligare ett lager rostskyddad färg. Detta kommer att utöka förekomsten av ingen stängning. Annat än det finns det två viktiga tecken på drivaxelfel. Dessa är:

Spline Slutar

Varje finish på drivaxeln har en spline-ingångsdel. Det är dessa splines som gör att drivaxeln kan påverkas av växellådan, medan de i den motsatta änden låter axeln verka på hjulet/centrumpunkten, vilket leder till kraft. Om dessa splines skadas kan axeln gå sönder och röra sig, vilket minskar kraftöverföringen. In situ är dessa taggar härdiga.

Men om bilen körs hårt kan detta skada dem. Dessutom, om bilen ändras för att leverera mer kraft, det mycket väl kanske mycket för lager splines och kan ta dem från axeln. Hjuländen/mittpunkten är det vanligaste problemet.

Om bilen behöver plockas isär, fjädringsarbete eller annat hjullager, är det troligt att mitten måste monteras rätt. Detta kan orsaka skador på splines.

CV Joint

Drivaxlar har en led med konstant hastighet på ena eller baksidan för att tillåta axeln att röra sig med bilens fjädring och riktning. För att hålla dem nöjda appliceras fett på dessa leder.

En CV-stövel är ett elastiskt skydd som böjs med skaftets utveckling för att hålla allt fett på plats. Det kan fånga in jord i fettet om det är för tätt eller täcker några delar.

Vid den tidpunkt då det händer river jorden mot metallen i fogen och bryter den så småningom. Om du får en CV-startrådgivning om din MOT, skjut inte upp den. Andra startkostnader kan vara en mindre kostnad när du tänker på att nya drivaxlar kan kosta många pund att byta ut.

Hur Byter Man Ut Drivaxeln?

  • Du kan ta bort den delade stiftet från dess mittmutter genom att ta bort den. Du bör dock fortfarande behålla mittpunktsmuttrarna fästa.
  • Jacka upp bilen, eliminera de främre prutningarna från bromsoken. Ta bort mittmuttern.
  • Fäst muttern på den nedre kulleden och ta sedan bort mittenheten från den nedre armen. Den perifera änden kan frigöras genom att ta bort mitten från drivaxeln.
  • Eliminera drivaxeln från växellådan.
  • Montera den nya drivaxeln. Se till att du fixerar mittpunktsmuttrarna upp till tillverkarens förutbestämda kraft.

Slutsats

Dåliga drivaxlar kan leda till många problem. Det är anledningen till att det är så viktigt att inse hur länge en dålig drivaxel varar och vad du kan göra för att fixa eller byta ut den du har förutsatt att den orsakar skada på ditt fordon.

Dåliga drivaxlar kan leda till en mängd olika problem, inklusive överhettning av transmissionen, däckskador och axelskador. Du bör genast kontrollera din om du misstänker att något är fel.

Vanliga Frågor

Kan En Drivaxel Göra Ett Ljud?

Dunkande tumult är en annan bieffekt av drivaxelproblem. Dessa bråk kan orsakas av slitna u-leder. Din drivaxels förmåga att rotera exakt ändras om risken är att ditt fordon har en felaktig u-led. Låga hastigheter kan leda till gnisslande ljud på grund av bristande smörjning i u-leden.

Vad Händer Om Drivaxeln är Skadad?

En trasslig drivaxel kan hindra hjulen från att svänga på rätt sätt, vilket ger dig besvär när du försöker göra svängar. Detta kan begränsa din bils övergripande kontroll. För att säkerställa säker körning vill du åtgärda eventuella problem omedelbart så att fordonet kan användas säkert.

Kan En Dålig Drivaxel Skada Transmissionen?

För fordon utrustade med drivaxlar är de en viktig del av drivlinan och eventuella problem med dem kan påverka fordonets körbarhet. De är placerade under fordonet och kan vara svåra att komma åt eller administrera.