Hur Accelererar Flygplan På Startbanan? Guide

Vad är Takeoff?

Start är den del av flygningen under vilken det associerade regionfordonet lämnar botten och blir mobilt. Detta är också känt som stigande för båtar som färdas vertikalt.

För ett plan som startar horisontellt innebär detta vanligtvis att man börjar med en övergång från att röra sig på botten på en bana. För ballonger, helikoptrar och några få specialiserade plan med fasta vingar (VTOL-farkoster som Harrier) krävs ingen landningsbana.

Faktorer För Flygplanets Start

Flygplatsprestanda

För att förstå denna trettiofem fots skärmhöjd som spelar i starten, tenderar vi att först överväga de variabler som påverkar startprestandan för ett plan

Clearway

Detta är ett område på toppen av TORA som är fritt från alla hinder, en fantastisk nolla. 9,9 meter hög som byggnader eller träd. Detta utrymme kommer att användas av farkosten för att nå en höjd av trettiofem fot.

Det är inte markerat av en nivå så vägen kanske inte är direkt uppenbar. Det kommer att förkroppsliga en plats med öppen mark eller till och med vatten eftersom den ligger under flygplanets ledning.

Vikt

Den mest uppenbara delen av denna ekvation är planets vikt. Precis som i din bil, ju tyngre båten är, desto långsammare accelererar den. Om du skulle förlänga lasten på farkosten så skulle du så småningom nå en vikt vid vilken den kanske inte accelererar till önskad hastighet innan den springer ut från banan.

Tyngre vikter behöver dessutom extra handbagage för att flyga. För att kunna bära detta måste farkosten vara snabbare.

Runway Slope

En annan ganska enkel fråga att förstå är att om banan sluttar uppåt tar det naturligtvis längre tid för farkosten att accelerera till de hastigheter som behövs för flygning.

Vind

Flygplan vill lyfta i motvind. Med en starkare vind över vingarna behöver inte farkosten vara tvungen att röra sig lika snabbt över botten för att lyckas med den lufthastighet som krävs för att ge start. Det innebär att det krävs en kortare bana.

Omvänt, om det fanns en kraftig vind bakom planen, skulle det nödvändiga startavståndet vara mycket större.

Starthastighet För Flygplan

När den är förberedd för start och godkänd av trafikledningen för att fortsätta, släpper piloten eller förste styrman på en associerad båt bromsarna och för gasen för att utöka motorkraften för att accelerera nerför banan. Noshjulet kan styras med hjälp av fotpedalerna. När farkosten väl är inriktad på banan är det sedan möjligt att styra farkosten genom att manipulera noshjulet tills hastigheten är tillräcklig för att medvinden påskyndar farkosten.

Planets hastighet ökar och luften rör sig snabbare över vingarna. En höjning bildas. Hastigheten mäts med instrument ombord på farkosten och reflekterar inte bara hastigheten på dess plan relativt marken. Men samtidigt hastigheten för alla vindar som kommer att bearbetas mot farkosten (flygplan på väg mot vinden). När hastigheten når ett uttryckligt förinställt syfte som kallas rotationshastighet, manipulerar piloten paneler på farkostens svans för att rotera nosen på planet uppåt. Detta skapar en ännu starkare höjning och planet lämnar också botten.

Rotationshastighet är en av tre hastighetsinställningar som måste ställas in före varje flygning. De andra är V1 hastigheten på den bortre sidan att ett säkert stopp på en bana inte längre är möjligt; och V2, den lägsta hastighet som krävs för att hålla ett flygande flygande plan borde ha motorfel när farkosten överträffar V1. Ett antal av faktorerna som rör VR och V2 är belastningen av lufttemperaturen och även fältets höjd.

Ju tyngre planet är, desto mer bär det, och därför krävs hastighet för att tvinga ner det från botten. Planen måste gemensamt tvingas flyga snabbare en varm dag än en sval dag. Varm luft är en mindre mängd tätare än kall luft, och färre densiteter ger mindre transport för liknande hastighet. Luften blir mindre tät om den är högre på höjden. Ett flygplan måste resa med högre hastighet för att nå toppen i Denver än vad det gör i New York. Alla andra faktorer, såsom en vikt, är lika. Ett antal av dessa faktorer är nödvändiga för planeringen av V1, även om nyckelfrågan är längden på banan som används.

Stora jetstrålar lämnar botten med 60 mph och klättrar i en mycket högre vinkel än 15 grader i början. Lyftet upprätthålls av vinkeln på ett plans vingar i förhållande till luftflödet runt dem. Om den påstådda anfallsvinkeln bara är för kraftig, blir luftflödet runt vingarna diskontinuerligt och planet tappar också höjningen.

Hjulen på ett associerat plan kan rulla när det är på botten. När den är rörlig kommer de att vakta in i ett hålrum i planets mage. Detta gör planet mer aerodynamiskt effektivt. Associerade graderade plan kommer att flyga snabbare om deras underrede är placerat bakåt.

Slutgiltiga Tankar

Start är en av de känsligaste och farligaste punkterna på flygningen. Som ett resultat krävs noggrann omsorg och uppmärksamhet för att säkerställa att varje evenemang är redo för. Så nu vet vi hur flygplan accelererar på startbanan?

Vanliga Frågor

Vad är Accelerationen För Ett Plans Start?

Så länge farkosten är på botten kommer accelerationen att förbli konstant. Vid 36,0 s är starthastigheten 80 m/s. Det motsvarar cirka 290 km/h.

Vilka är Ingredienserna Som Driver Flygplan Framåt?

Drivkraft används för att accelerera planet, för att variera dess hastighet, och dragkraft används för att balansera luftmotståndet när farkosten väl kryssar med en obeveklig hastighet. Vår tendens är att fokusera på accelerationens primära roll. För stridsflygplan är hög dragkraft fascinerande.

Vilken Del Av Flygningen är Farligast?

Start och landning är statistiskt sett mycket farligare än den andra delen av en flygning. 49 av alla dödsolyckor inträffar under den slutliga nedstignings- och landningsfasen av den gemensamma flygningen, medan den 14 juli av alla dödsolyckor inträffar under start och första stigning.

Varför Accelererar Flygplan Långsamt När De Flyger?

Huvudfrågan är bränsleekonomin. Att gå snabbare förbrukar mer bränsle per passagerarmil.

Vilken Hastighet Kan Plan Accelerera På Banan

Det genomsnittliga kommersiella jetplanet kan accelerera till hastigheter mellan 120 och 140 knop före uppstigning. Du måste upprätthålla en jämn acceleration för att göra denna bedrift på 60-35 sekunder. Detta är det viktigaste som piloter letar efter under en startrulle.

Varför Saktar Ett Plan Ner Under Start?

Fart ner kan kännas som acceleration, men det är en känsla som känns mellan hastighet och acceleration. Detta kan bero på en minskning av dragkraften under start eller klättring. Genom att åsamka det genom en nedstigning minskar klättringshastigheten.

Hur Snabbt Klättrar Flygplan Efter Start?

FAA:s regler föreskriver att de flesta jetplan kan klättra i 250 knop till 10,0,0 m.

Hur Mycket Bränsle Används Vid Start?

En bra uppskattning skulle vara att 85 % av det totala förbrukade bränslet skulle göras under kryssningsflygningen, med cirka 100 % under taxi, start och klättring och 5 % förbrukat under nedstigningen.