Är Bilar Utrustade Med Operativsystem? Komplett Information

Vilket Operativsystem Används I Bilar?

Komplexitet är En Avgörande Egenskap Hos Plattformar För Biloperativsystem I Självkörande Bilar

Det är inte lätt att bygga en autonom bil. Det är mycket svårare att utveckla ett operativsystem för ett autonomt fordon. Att göra bilar smartare och säkrare är mycket mer komplicerat än att bygga några fordon på våra gator nu.

Detsamma gäller för biloperativsystem utformade för självkörande bilar. Det är avgörande att välja ett operativsystem för din bil eftersom det kommer att styra alla fordonets väsentliga funktioner och hålla dig och dina passagerare säkra.

Att utveckla och hantera operativsystem för autonoma bilar kräver omfattande expertis och enorma mängder skräddarsydd mjukvaruutveckling och beräkningskapacitet. Varje självkörande fordon har hundratals miljoner rader kod.

Självkörande teknik är inte perfekt i alla skeden. Autonoma fordon är ännu inte allmänt tillgängliga på grund av detta. Autonoma fordonsoperativsystem bör hjälpa tillverkare att hantera komplexiteten och bredden av omedelbara jobb och underhåll.

Operativsystem För Självkörande Bilar Som är Tekniska Monstrositeter Med Flera Hjärnor

Med tanke på att de vill imitera den mänskliga hjärnan bakom ratten är det inte förvånande. Det är ett av de fall då kvantitet är lika avgörande som kvalitet. Som autonoma fordon fungerar hjärnor (AV), elektroniska styrenheter (ECU), som ett fordon. ECU kan jämföras med små datorer. De är olika i storlek, funktion, operativsystem och funktionalitet.

Inom Ett Fordon Inkluderar Elektroniska Styrenheter Följande

Ett autonomt fordon är en varierad och komplicerad miljö som gör att flera operativsystem kan samexistera. De kan också arbeta samtidigt på samma hårdvara. ECU:n styr alla fordonskomponenter, inklusive motorn och vindrutetorkarna. Den styr också alla funktioner i fordonet, såsom styrning och bromsar.

  • Det finns två möjliga kategorier för alla ECU:er i autonoma bilar:
  • ECU:er som hanterar ADAS och fordonsaktiviteter som styrning, växling, bromsning och bränsleförbrukning. Dessa ECU:er kan hanteras av flera realtidsoperativsystem (RTOS).
  • ECU:er ansvarar för A/V-underhållningssystem och exekveringen av många applikationer. Dessa ECU:er kan styras med operativsystem som de som finns på en persondator. Dessa operativsystem kan vara antingen generella eller i realtid.

Utforska nu operativsystemen för autonoma bilar som bilingenjörer gillar från var och en av dessa grupper.

QNX Neutrino QNX Neutrino QNX Neutrino

QNX Neutrino är en känd ledare inom autonoma fordonsoperativsystem. QNX Neutrino, en realtidsoperativplattform för bilar, används av tillverkare för att säkerställa att alla aktiviteter och procedurer utförs säkert och framgångsrikt.

QNX Software Systems, en BlackBerry-filial, utvecklar och driver också ett fordonsoperativsystem. Det tillhandahåller också specialiserade team, som Ford, för att hjälpa till att utöka QNX Neutrino O och erbjuda ytterligare tjänster.

BlackBerrys QNX-avdelning hävdar att de utvecklar ett operativsystem för uppkopplade fordon. Den erbjuder också säkra, skalbara och pålitliga mjukvarulösningar som möjliggör framtiden för länkade och autonoma fordon.

För att visa detta investerar verksamheten omfattande i nya automatiserade styrsystem för förarlösa och halvförarlösa bilar och nya säkerhets- och säkerhetssystem, samt kommunikationsteknologier mellan fordon och fordon till infrastruktur. Den används av följande märken: QNX Neutrino har samarbetat med cirka 40 biltillverkare, inklusive Ford och Acura, Volkswagen, BMW och BMW.

VxWorks Av WindRiver

VxWorks, ett fordonsoperativsystem (operativsystem) i realtid som överensstämmer med ISO 26262 säkerhetsstandarder, kallas VxWorks. Wind River, som skapade den, är en global utvecklare av IoT-teknik för säkerhetskritiska områden som bilar.

Detta fordonsoperativsystem gör det möjligt för biltillverkare och tillverkare av originalutrustning att implementera autonoma säkra, säkra och pålitliga plattformar. Den används av ett antal bilföretag, inklusive Ford, Toshiba, Bosch och BMW.

INTEGRITET Green Hills

Detta är Green Hills Platform ADAS, en komplett lösning för att utveckla mjukvarukomponenterna för ett säkert, högpresterande och skalbart ADAS-system.

Green Hills hävdar att fordonsdriftsystemet INTEGRITY kommer att möjliggöra produktion av högkvalitativa elektroniska styrenheter, vilket kommer att göra det lättare att utveckla och testa verksamhetskritiska autonoma fordonsapplikationer.

Den används av följande varumärken: Green Hills verkar främst genom partnerskap med originalutrustningstillverkare (OEM), Tier 1 och Tier 2-leverantörer.

NVIDIA DriveWorks Operativsystem

NVIDIA kanske inte är marknadsledande inom biloperativsystem, men vi kan inte förbise rollen för chiptillverkare vars GPU:er är den primära bearbetningsmotorn i många autonoma bilar. NVIDIA lanserade DriveWorks Alpha 1 2016, ett självkörande fordonsoperativsystem.

Även om det inte gjorde vågor i bilindustrin, finns det nya genombrott nästan varje månad i sammanhanget denna skalbara AI-plattform för automatiserad körning. NVIDIA DRIVE går längre än ett automatiskt operativsystem. Det är en enorm plattform som erbjuder varor och tjänster som kommer att kunna tillfredsställa Tier 1 och OEM-leverantörer.

Följande bilmärken använder det: DriveWorks används av 370 biltillverkare, Tier 1-leverantörer, utvecklare och forskare över hela världen, inklusive Tesla, Volkswagen, Mercedes-Benz, Audi, Veoneer och Bosch.

Operativsystem Android Automotive

Google snålar inte med resurser för att leda vägen när det gäller att kontrollera autonoma bilinfotainmentsystem. Teknikjätten har för avsikt att använda en utökad Android Autorun, som nu bara är kompatibel med Android-smarttelefoner.

Detta anslutna biloperativsystem, som visas på infotainmentdisplayen, möjliggör åtkomst till Google Plays ekosystem och ansluter till funktioner på systemnivå via en uppgraderad Google Assistant. Systemet kan justeras vilket gör det attraktivt för både tillverkare och slutanvändare.

Volvo och Audi har gjort överenskommelser med Google om att använda en förbättrad version av fordonsoperativsystemet. De följs av Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen, som samarbetar med Google för att integrera Android-operativsystemet för bilar i framtida bilar.

CarPlay är En Apple-funktion

Håll ett öga på Apple om du hör talas om att Google har skapat en ny tjänst. Även om det är svårt att karakterisera Apples infotainmenterbjudande som ett fullfjädrat anslutet fordonsoperativsystem, har företaget ett kort i rockärmen: ett så kallat hemligt självkörande projekt med kodnamnet Titan.

Vad som inte är en hemlighet är att Apple också skapar sitt operativsystem för förarlösa fordon. Vi behöver bara vänta och se hur de utökar CarPlay-versionen. Följande biltillverkare använder det: Apple CarPlay är nu tillgängligt som standard eller tillval i en mängd olika bilar från över 30 tillverkare, inklusive Audi, BMW, Toyota, Nissan, Ford, Honda, Mazda och Mercedes-Benz.

RS (Robotiskt Operativsystem)

Låt dig inte luras av dess namn. Robotic Operating System (ROS) är inte en operativ plattform i traditionell mening. Det är en mjukvaruplattform med öppen källkod och en samling programmeringsverktyg för robotik.

Självkörande bilar är uppbyggda av flera elektroniska styrenheter (ECU), som var och en har olika funktioner men som ska kopplas samman och drivas tillsammans som ett system. ROS är ett bra verktyg. Den körs på en helt distribuerad datormodell, vilket innebär att flera datorer kan delta i kontrollaktiviteter samtidigt som de fungerar som en enhet.

Säkerhet är det främsta hindret för utbredd ROS-implementering inom fordonssektorn. Individer skulle inte lita på denna öppna plattform utan säkerhetsåtgärder för att stoppa andra från att infiltrera den. Och biltillverkarna är väl medvetna om detta. Den används av följande biltillverkare: General Motors, BMW, Ford och Bosch.

Två Möjliga Metoder För Biloperativsystem För Biltillverkare Och OEM Att överväga

Biltillverkare har fortfarande gott om tid på sig att bestämma sig för den bästa metoden för att utveckla ett fordonsoperativsystem eftersom tiden för en utbredd användning av självkörande fordons operativsystem ännu inte är här. Debatten kretsar vanligtvis kring öppen källkod kontra proprietär programvara.

Företag måste besluta om de ska fortsätta att utveckla sina egna proprietära operativsystem eller anta ett standardoperativsystem som kan användas av flera tillverkare och modeller. Kompatibilitet med flera operativsystem, sekretessavtal och standardisering är alla utmaningar i samband med det första tillvägagångssättet.

Situationen kan försämras ytterligare om icke-bilsföretag fortsätter att utöka sin närvaro inom fordonssektorn. De kommer att svara på marknadens efterfrågan på lösningar som utökad och virtuell verklighet, virtuella assistenter och 3D-kartläggningsprodukter, bland annat.

Det här andra alternativet verkar mer genomförbart, särskilt för OEM-tillverkare som ofta saknar förmågan att designa sina egna operativsystem. Även om samarbete och samarbete är acceptabla för OEM-tillverkare kräver de ett kulturskifte i en mycket konkurrensutsatt industri som bilindustrin.

Tillverkare har ägnat decennier åt att försöka kontrollera sina varumärken och teknik, och det kommer inte att vara enkelt att ändra det. Säkerhets- och säkerhetsproblem är bara två av många anledningar till att detta händer. Vilken väg biltillverkare och OEM-tillverkare än väljer kommer deras val att avgöra framtiden för mjukvaruutveckling för fordon, och vi hoppas på det bästa.

Slutsats

Kan bilar använda operativsystem? Marknaden för biloperativsystem är fortfarande en ny. Det växer och blir starkare. Bilindustrin har fått betydande finansiella och tekniska investeringar för att skapa anslutna biloperativsystem (de första biloperativsystemen) och plattformar för autonoma fordonsoperativsystem.

Konkurrensen i branschen är hård: IT-jättar och OEM-tillverkare, Tier 1 eller Tier 2-leverantörer, startups och andra aktörer tävlar alla om att skapa operativsystemet för framtidens bil.

För att lyckas i denna framväxande men lovande verksamhet med autonom körning, måste du välja lämpligt operativsystem och mjukvaruarkitektur för autonoma fordon i samarbete med en kompetent teknikpartner, en partner som Intellias, som Visiongain utsåg till ett av de bästa uppkopplade bilvärdekedjeföretagen till Kolla på.

Vanliga Frågor

Vilket Operativsystem Använder Bilen?

Android Automotive kan användas utan Google Automotive Services, som är en samling appar och tjänster (Google Maps och Google Play, Google Assistant och många andra) som OEM-tillverkare kan licensiera och integrera i sitt underhållningssystem i fordon.

Vilket Operativsystem är Tesla Kompatibelt Med?

Teslas biloperativsystem är byggt på en anpassad version av Ubuntu Linux. Musk har sagt att Tesla har för avsikt att uppdatera Linux-operativsystemet i Tesla-bilar till 4.4 i december. Han räknar med att de kommer att uppgradera webbläsaren inom denna tidsram.

Vem Utvecklar Biloperativsystem?

Mot bakgrund av dessa förbättringar kommer den europeiska marknaden för fordonsoperativsystem att stå för 25 % av hela industrin år 2027. Några av de viktigaste företagen inom fordonsoperativsystembranschen är Vehicle Grade Linux och BlackBerry Limited.

Är Bilar Utrustade Med Ett Operativsystem?

Åtminstone finns följande operativsystem tillgängliga i bilar: Windows, Windows Embedded Automotive 7, används i Ford och Nissan Leaf In-Vehicle Infotainment (IVI) system; Linux, Automotive Grade Linux Platform, används av Toyota; och QNX- eller AUTOSAR-miljöer.