8 Bästa Möjliga Symtom På Lågt Freon I Bil + Lösning

8 Möjliga Symtom På Lågt Freon I Bilen

AC Blåser Varm Luft

Ett av de mest uppenbara symtomen på att höga freonnivåer inte är tillräckliga i din bils luftkonditionering är om du upplever varm eller rumstempererad luft som blåser ut under dess ventiler. Luftkonditioneringssystem fungerar genom att cirkulera köldmedium genom dem för att producera kallt luftflöde vid lägre hastigheter för mer effektiv kylning.

Denna gas kan förbrukas med tiden och är inte längre tillgänglig. Systemet blir då ineffektivt och slösar energi som värme. Ett sätt som folk kan berätta för deras fordons AC kan vara låg på Freon kommer huvudsakligen att sjunka med två indikatorer: varm luft som kommer från ventiler och en kontrollampa för motorn.

AC-kopplingen Kan Inte Kopplas In

Om du någonsin hör det där välbekanta klacket, klack på din luftkonditioneringskoppling när det är dags att slå på luftkonditioneringen på sommaren och inte vara för kall inne i en bil, då kan du behöva lite kylmedel. Men oroa dig inte! Det betyder att det finns tillräckligt med gas eller flytande propan för att den här maskinen ska göra sitt jobb ordentligt – så länge nivåerna är tillräckligt höga.

Det är alltid viktigt att kontrollera din luftkonditioneringsvätskenivå. Det låter som att du kanske inte har hört klickljudet när freonen cirkulerade, vilket indikerar att det inte fanns tillräckligt med köldmedium i cirkulation och kommer att resultera i ett ineffektivt system med trasiga komponenter som spolar eller tätningsmedel.

Synliga Köldmedieläckor

Ett av de vanligaste tecknen på att ditt A/C-system behöver underhåll är synliga läckor. Om du märker att en liten mängd tunt, fet substans kommer från någonstans på eller nära ditt fordon, kan det finnas låga nivåer av Freon som orsakar detta läckande problem. Att fixa dessa områden för gott kan göras av en bilverkstad certifierad tekniker med erfarenhet av att använda högkvalitativa köldmedier som R-134a istället!

Köldmedieförlust Under Körning

Du kan märka ett snabbt fall i temperaturen från dina AC-ventiler när du kör. Detta är en indikation på en läcka i en eller flera komponenter och kan orsakas av trycksatt freon som strömmar ut genom tätningar, slangar eller kopplingar med luftinsprutningssystem för ökad volym på höga höjder.

Högre atmosfärstryck orsakar mindre syre per volymenhet vid marknivå, vilket kan leda till varmare väder och bilar utan köldmedievätskor som freoner som inte kan ge tillräcklig kylningsprestanda.

Eftersom dessa är viktiga ingredienser som används under tillverkningsprocesser tillsammans med andra kemikalier som mineralolja och syntetiska oljor. En trasig tätning i en förångarkondensor kan också vara orsaken. Detta kan bero på bristande smörjning eller en bristfällig kompressor, till exempel en med låga oljenivåer.

Låg Mätare Avläsningar

Det finns många saker du kan göra för att säkerställa att din luftkonditionering fungerar korrekt. Det är viktigt att känna till trycket i varje port så att de kan användas och korrigeras vid behov.

Denna uppgift utförs av två speciella mätare: Förgreningsmätaren ansluts till de höga sidoportarna, som mäter tryck upp till 1 5 bar (det högre antalet betyder större); den låga sidan ansluts via snabbkoppling till endera änden vid 10psi (0,6 bar), eller 2 bar 4 bs (+4). Det är viktigt att du kan kontrollera mätaravläsningarna för att bevara integriteten hos dina kylmedelssystem.

Lågt sidotryck ska inte ligga mellan 25 och 35 psi, utan 80-105 som vi såg med den höga sidomätaren. Detta indikerar ett potentiellt läckage i denna kritiska komponent. Dessa siffror kanske inte matchar. Vidta åtgärder omedelbart för att förhindra ytterligare skador, såsom en olycka eller värre.

Kopplingen Kopplar Inte In

Du bör höra ett klickljud när du slår på bilens A/C. Kopplingen trycker ner kompressorn, vilket gör att den trycksätts med Freongas. Detta säger oss att processen fungerar! Om inte, så har förmodligen något gått fel, vilket kan orsaka allvarliga problem när det gäller säkerhet såväl som effektivitet.

Håll utkik efter nästa värmebölja och kom ihåg att byta olja med några dagars mellanrum. Även om de kan verka skrämmande, behöver de inte vara alltför krävande av sig själva, eftersom de också används för att mäta däcktryck och oljeviskositet.

Oklart Flytande Sikte

Det finns flera sätt att kontrollera kylmedelsnivåerna i din bil. Du kan visuellt inspektera den genom ett synglas eller genom att kontrollera med en optisk mätare som visar om vätskesidan är klar och exakt, förutom bubblor när det finns låga nivåer kvar i systemet.

Is På Kompressor

Kompressorns isnärvaro på en varm dag har många olika konsekvenser. Din kompressor kan ha en isig beläggning. Detta kan bero på att det finns låga freonnivåer inuti och att fukt ersätter det.

Detta kan orsaka några allvarliga problem för bilägare som kanske inte har insett det ännu, som att minska kylkapaciteten i sin kabin medan de kör på motorvägar i 129 km/h (50 km/h).

Hur Lägger Man Till Freon Till Bil AC?

Följ alla dessa steg för att veta hur man lägger till Freon till bil AC?

Ingångar Till Krets

Det första steget för att reparera en vattenläcka är att lokalisera kretsens inlopp, vanligtvis två rör. Dessa pluggar sitter på vardera sidan. Om du har tillstånd från din hyresvärd att lysa genom väggen blir det lättare.

De kommer att hitta något liknande: det tunnas in mot mitten, sedan tjocknar det igen i båda ändarna, innan det avsmalnar till intet. Det kan ta lite försök och misstag tills någon hittar vilken typ av märke som finns där.

Anslut Maskinen Till Kretsen

Slangarna ska anslutas till regulatorns lågtrycksport. Anslut dem sedan i rätt ordning. Innan du ansluter några anslutningar, se till att de är åtdragna. Annars kan du ha en luftläcka som kan öka trycket i ditt system.

Öppna Ledningar

Nu när anslutningen är säker är det dags att öppna upp dessa slangar. En av dem ska öppnas åt gången och inte båda kopplas på en gång ifall något läcker eller går sönder!

Du kan behöva arbeta hårt innan du kan få tillräckligt med luft genom rören för detta steg. Men fortsätt med det för det finns inget mer skrämmande än att se din trogna haubits explodera i lågor mitt framför våra ögon.

Det här handlar inte om att få lika mycket utflöde ur var och en såklart; om de var fulla, lycka till med att koppla bort. Men i stället, se till att trycket är tillräckligt så att gasen inte sipprar ut och orsakar brandrisk.

Vakuum Och Gasåtervinning

Efter att ha slutfört självrengöringen är det viktigt att återvinna eventuell gas som kan ha samlats. Det första steget i att återvinna denna rest och rengöra området efteråt består av att öppna både lågtrycksportar på din enhet och högtrycksportar med en enkel grön knapptryckning i 20 minuter innan sugningen börjar igen!

Kontrollera Trycket

Innan du utför omladdningen, se till att alla tryckmätare står kvar på -1 bar. Om någon av dem börjar stiga långsamt och oregelbundet innan du startar din process igen, kan detta innebära att det fortfarande finns en läcka någonstans i deras system.

Det kommer att vara svårt för tekniker att hitta den exakta platsen för läckor på föremål eller maskiner. De är för små för att se sig omkring med ögonen och inte näsan.

Ladda Om

När din bensintank är full trycker du på den röda knappen för att börja ladda den. En etikett kommer att visas med hur mycket du behöver för ett fordon av genomsnittlig storlek och vikt – vilket kanske inte är korrekt på grund av många olika faktorer som höjd eller bredd.

Kontrollera Om AC Fungerar

När du är klar med att ladda om systemet, stäng alla ventiler och se till att luftkonditioneringen fungerar som den ska. Blockera eventuella vattenkanaler medan systemet svalnar. Du kan upptäcka det med en elräkning. När det inte kommer någon värme från golvuttag eller ventiler under svalkande timmar är det över!

Slutsats

Om din bil visar något av dessa symtom kan du ha en läckande luftkonditionering. Det är bäst att få det undersökt av en A/C-proffs så snart som möjligt – ju längre freonläckorna fortsätter, desto mer skada kommer att ske och reparationer kan kosta mycket mer än om de åtgärdades direkt. Det är allt vi har om symtom på lågt freon i bilen .

Vanliga Frågor

Är Det Säkert Att Köra AC Med Lågt Freon?

AC-systemet i din bil spelar en viktig roll för att kyla ner dig. Men om det inte fungerar som det ska eller slås ut av Freon-förlust är alla spel avstängda! Detta kan orsaka allvarliga skador, inklusive större reparationer och eventuellt fullständiga haverier av både kompressorer och köldmedieledningar.

Är Freon Brandfarligt?

Trots den giftiga naturen hos Freon kan det användas på en mängd olika sätt. Bär skyddsglasögon när du lägger till Freon i ditt fordons kontaktenhet. Undvik hudexponering.

Hur Mycket Freon Ska Jag Lägga Till I AC-systemet?

Du kan ta reda på hur mycket Freon din bil kan absorbera genom att konsultera instruktionsboken eller titta under huven.