General Motors Company tillverkar två typer av biltransmissioner: 4l60e eller 4l80e. Vanligtvis används 4l80e i ett stort block och dieselbilar. 4l60e, å andra sidan, är en standardväxellåda som mest används i bakhjuliga bilar tillverkade efter 1993. Även om de kan se likadana ut finns det många skillnader mellan dessa två växellådor.

Det kan verka som att du frågar om det är möjligt att byta dem. Den här guiden kommer att diskutera skillnaderna mellan 4l60e och 4l80e transmissioner samt likheter. Detaljerna och skillnaderna som diskuteras i den här artikeln är de viktigaste, och du kan gräva vidare för mer information.

Det är viktigt att förstå grunderna i 4l60e innan du byter ut den mot 4l80e eller vice versa. Det är viktigt att veta hur båda transmissionerna fungerar, hur de är konstruerade och byggda. Först då kommer du att kunna se deras likheter och skillnader.

Den här guiden ger dig detaljerad information om de två transmissionerna och hur du kan ändra den ena mot den andra.

Låt oss börja.

4L60E Transmissionsdetaljer

4l60e-enheten upptäcktes 1992. Det var en förbättrad version av 700R4-enheten. Både 700R4 och 4l60e var lika på många sätt. Enda skillnaden var att 4l60e hade en elektronisk transmission och 700R4 hade en hydraulisk transmission.

Endast små bilar, t.ex. stadsjeepar, använde 4l60e-enheten, vilket innebär att enheten användes i många bakhjulsdrivna fordon. 4l60e hade många fördelar, varav en var kostnaden. Det var inte dyrt. Den var också väldigt bränslesnål. Det var en oljesnål motor som inte krävde mycket bränsle för att gå. Det är därför den användes i många små bilar.

Den stora nackdelen med 4l60e var att den inte kunde använda backväxeln på grund av skräp. Dessutom, vid hög effekt och höga hastigheter, kunde den inte prestera bra, vilket är anledningen till att 4l80e uppfanns.

4L60E:s Prestandadetaljer

4l60e-enheten är designad för att klara vridmoment upp till 163 kg/ft. Betydelsen av dess namn säger mycket om denna transmissionsenhet enligt följande:

  • 4-avser antalet växlar enheten har
  • L hänvisar till den longitudriktning i vilken enheten var orienterad
  • 60-betyder att enheten klarar en GVW på 2 722 kg
  • E- Betyder att enheten är elektroniskt styrd

Konstruktion 4L60E

4l60e-föregångaren konstruerades med bara en del, medan 4l60e använder tre delar. Dessa tre delar är svansfacket, klockfacket och huvudväskan. Gjuten aluminiumlegering används för att tillverka de tre delarna.

Den är 56 cm lång och väger 66 kg när den är torr. Transmissionen väger 73 kg med vätska.

Vridmomentomvandlaren växellådan används med är avgörande för hur mycket vätska som tillsätts i den. Om fordonet har en 9,64 vridmomentomvandlare, kommer 8,4 fluid quarts att krävas. Om omvandlaren är 11,81, 4 fluid quarts.

4l60e styrs elektroniskt och fungerar i fyra olika hastigheter. Nästan alla lätta lastbilar eller bilar kan använda den. Och på grund av dess prisvärdhet och tillgänglighet är det den transmission som de flesta bilar använder på vägen.

Den används fortfarande av många fordon, och föregångaren till 4l60e. Anledningen är att den var väldigt känd, även om moderna bilar använder elektronisk växellåda.

Detaljer Om 4L80E-växellådan

TH400-växellådan är föregångaren till 4l80e, som tillverkades första gången 1991. Den primära skillnaden mellan 4l80e och dess föregångare är att den förstnämnda bestod av en pick-up vridmomentenhet, elektroniska kontroller och överväxlingsförmåga.

Den största skillnaden mellan 4l60e och 4l80e är att 4l80e kan bära tyngre laster vid högre hastigheter. Den är också mer kraftfull än 4l60e. 4l80e har varit ett populärt val eftersom den klarar mer vridmoment, håller längre och drar mindre bränsle. 4l80e kan användas med kraftfulla motorer.

Men fördelarna som nämns ovan med 4l80e betyder inte att den inte har några problem. Denna växellåda har rapporterats ha problem med hård växling och lös backväxel.

Prestandan Hos 4L80E

Du kanske undrar varför 4l80e kallas denna transmissionsenhet. Tja, nedan är definitionen:

  • 4- Det hänvisar till enhetens fyra växlar
  • L- Avser enhetens longitudinella orientering
  • 80- Detta indikerar att enheten kan hantera en GVWR på 3 629 kg
  • E innebär att enheten kan styras elektroniskt.

4L80E Konstruktion

Nästan alla transmissioner är gjorda av ett liknande material. Gjuten aluminium gör det yttre skalet. Konstruktionsmässigt skiljer sig 4l80e från 4l60e eftersom klockfacket i 4l60e är integrerat och orörligt.

4l80e väger mer än 4l80e i vikt. När 4l80e är torr väger den 112 kg. För att fungera korrekt behöver 4l80e en transmissionsvätska på 6,8 liter. 4l80e-enheten har också spolningsportar.

Skillnader Mellan 4L60E Och 4L80E Prestandaöverföring

Även om de ser likadana ut på bilderna är dessa sändningar ganska olika. Den här artikeln kommer att diskutera de viktigaste skillnaderna mellan 4l60e och 4l80e-enheterna (4l60e eller 4l80e). Dessa är de stora skillnaderna, som jag redan har sagt. Om du studerar vidare kommer du att inse andra små skillnader.

Storlek Och Vikt

4l60e och 4l80e varierar i vikt och storlek, vilket förmodligen är den stora skillnaden mellan dem. 4l60e har en mindre storlek och är lättare än 4l80e. När den är torr väger 4l80e 107 kg och är 67 cm lång medan 4l60e väger 68 kg när den är torr och är 60 cm lång. Siffrorna visar tydligt de enorma skillnaderna i storlek och vikt mellan dessa enheter.

Pan Och Dess Packning

Transmissionskärl är en viktig skillnad mellan de två transmissionsenheterna. Du kan identifiera växellådans funktioner, inklusive dess form och antal bultar, för att avgöra om du har en 4l80e eller 4l60e enhet.

Transmissionsplåten för 4l60e är rektangulär och har 16 bultar packning, medan 4l80e är oval med 17 bultar.

Utväxlingsförhållandet

Vill du byta från en 4l60e till en 4-l80e transmission? Eller tvärtom. Innan du kan göra detta är det viktigt att förstå förhållandet mellan växlarna i varje transmission. Till exempel är det första utväxlingsförhållandet i 4l60e 3,059:1, och det för 4l80e är 2,48:1.

Detta är viktigt att komma ihåg om du planerar att byta ut transmissionerna. Detta är inget problem om din bil har en annan växellåda. Du kan använda en extra bakaxeldifferential för att kompensera för de nya utväxlingsförhållandena.

Maximalt Vridmoment

Prestanda är beroende av storleken på transmissionsenheten. Dessa transmissioner har många interna komponenter, och det är där skillnaden kommer in när det gäller maximalt vridmoment. En 4l60e klarar cirka 350 nm vridmoment. 4l80e klarar dock mer än 350 nm vridmoment.

Du kommer att bli förvånad över de olika vridmomenten för 4l80e eller 4l60e om du gör en sökning på internet. Men en ny transmission kommer att hålla i 25 år till än en äldre. Det är viktigt att bedöma enhetens skick innan du kan beräkna det maximala vridmomentet den klarar av.

Prissättning

Populariteten för 4l80e-växellådan är lägre än för 4l60s. Det är därför priserna på nya och begagnade 4l80e eller 4l60e transmissioner varierar. Så är det även när det kommer till delar eftersom du lättare kan få delar av en 4l60e än de till 4l80e. Det är lätt att få en 4l60e.

Ursprung

Modellnumret för 4l80e och 4l60e är liknande. Dessa två sändningar har dock olika ursprung. De är också gjorda av olika material. 4l80e ersattes av Turbo 400 elektroniska överväxel. Den tidigare transmissionsenheten användes av dragracers och hot rod-entusiaster.

700-R4-växellådan, å andra sidan, efterträdde 4l60e. Det var en General Motors Company-växellåda som även användes i Chevrolet-bilar.

Det Finns Många Skillnader I Ledningsnät, Sensorer Och Kontroller

Om du gräver djupare i de interna komponenterna i dessa transmissioner kommer du att inse följande skillnader:

4l60e-kabelstammen kan inte användas till 4l80e, och motsatsen är också sant. 4l80e:s sensorer skiljer sig från 4l60e:s. 4l60e har inte tvåhastighetssensorer som 4l80e. Om du behöver byta mellan sensorerna med två hastigheter, köp en kontrollenhet och selen.

Likheter Mellan 4l60e- Och 4l80e Transmission

På avstånd ser de två enheterna likadana ut. Enheterna är likartade i sättet de styrs. De styrs alla elektroniskt. Bultdesignen för båda deras överföringsväskor är densamma. Därför är det inget stort problem att byta ut den ena mot den andra.

Byte Av 4l80e Och 4l60e

Du kan se att det är svårt att växla mellan 4l80e eller 4l60e. Du kan inte bara koppla ut den ena och installera den andra och köra en bil. Dessa enheter har många likheter, vilket gör det enkelt att byta. Dessa överföringar är väldigt olika, så det kommer att spara tid att byta dem.

Transmissionsmodellerna ändras och byten kanske inte fungerar på samma sätt. Men följande är allmänna punkter som hjälper dig att göra jobbet.

Oljestickan

Överföringstunnel

Du kan se att 4l60e är mindre än 4l80e. Därför, om du funderar på att byta ut 4l60e mot 4l80e, måste du göra justeringar.

Du måste modifiera transmissionen på din lastbil om du måste göra det. Men om din lastbil kom med båda transmissionerna, i det här fallet, finns det inget mycket du kan göra.

Men om så inte är fallet behöver du en hammare och en svetsare när du installerar 4l80e-enheten.

Drivaxel

Drivaxeln på 4l60e är kortare än på 4l80e. Detta är något du också bör tänka på. Det borde inte vara svårt att skaffa en drivaxel. En fabrik kan leverera en eller så kan du få en tillverkad i en lokal butik.

Det andra alternativet skulle vara att köpa en redan tillverkad drivaxel från onlinebutiker eller lokala bilaffärer. Se till att du beställer exakt den drivaxel du behöver.

Likheter I Ledningsnät

4l80e:s sensorer och kablar skiljer sig från 4l60e:s. Att arbeta runt OEM-ledningarna är en svår uppgift för en nybörjare. Förfarandet kräver mycket ansträngning och tid. Bytessatsselar kan göra processen mycket enklare. Det är inte billigt. Men att skaffa en kommer att spara ansträngning och tid.

Tvärled

Skalet på 4l80e-enheten är längre än det på 4l60e, och för det fallet, och du kommer att behöva modifiera det. Om du har en svetsare kan du skapa en eller köpa en från bilaffären.

Placera transmissionen horisontellt. Vilken transmissionsmodell du kommer att använda kan dock variera beroende på bilmodell.

Motorns Styrenhet

För att din motorstyrenhet ska fungera med den nya 4l80e måste du blinka och programmera om den. Du kan hitta en certifierad tekniker online eller hos en lokal återförsäljare för detta steg. Du kan också använda färdiga kontroller för denna uppgift. Detta kommer dock att bli kostsamt.

Om du måste modifiera motorn, kan växellådsprogrammering göras av en tuner medan motorn slås på på dynon.

Momentomvandlare

Det finns två alternativ för att åtgärda problemet med momentomvandlaren. Adaptersatsen innehåller en distans samt en ingående axel. Den kan användas med momentomvandlaren. Du kan också köpa en 4l80e momentomvandlare.

Sammanfattning Av 4l60e Och 4l80e Skillnader Och Likheter

Vi kan sammanfatta guiden om skillnaderna mellan 4l80e & 4l60e genom att säga att den största skillnaden är det faktum att den förra är starkare & större än den senare.

Utseendet på transmissionerna är väldigt lika, förutom formen på pannorna. Den ena är oval och den andra rektangulär.

Du behöver delar som fungerar med 4l80e för att byta från en 4l60e eller 4l80e. Kom ihåg att dessa delar inte är lättillgängliga som tidigare nämnts eftersom 4l80e är mindre populär än 4l60e.

Men det upphäver inte deras tillgänglighet. Du kan få dem. När det gäller att byta från en överföring till en annan diskuteras alla detaljer du behöver i den här artikeln. Därför, om du har bestämt dig för att göra det, har du allt du behöver.

Kom ihåg att alltid konsultera en bruksanvisning och en reparationsmanual när du bestämmer dig för att göra reparationer på egen hand så att du inte råkar ut för problem. Proffs är också lätta att få tag på oavsett var du är. Om du känner att du behöver bytet men inte kan göra det själv, kan du söka hjälp från en. Det är alltid viktigt att ta väl hand om ditt fordon.

Se också till att du tar din bil för underhåll ofta så att även transmissionerna kan kontrolleras noggrant. Det kommer att se till att de håller länge.

Det mesta av informationen du behövde om både 4l60e och 4l80e har hanterats. Detta inkluderar deras konstruktion, prestanda, ursprung, hur de fungerar och deras likheter och skillnader.